סגור
עידן עופר על רקע אתר ייצור אשלג של ICL ב מפעלי ים המלח
עידן עופר על רקע אתר ייצור אשלג של ICL במפעלי ים המלח (צילום: חיים הורנשטיין, עוז מועלם)

האשלג כבר לא המגזר הכי צומח של איי.סי.אל - החברה מעלה תחזיות

ההכנסות והרווחים ברבעון ירדו מול הרבעון המקביל, אך זאת בגלל שבשנה שעברה מחירי האשלג והפוספטים עוד הושפעו מהמלחמה באוקראינה והגיעו לשיאים חסרי תקדים; החברה רושמת עלייה במכירות הפוספסטים, כאשר המחיר נותר יציב; השפעה נוספת על הפעילות היא המשך מכירת המלאים היקרים; החברה מעלה את התחזית ל-EBITDA ב-3 מתוך 4 מגזרי הפעילות - פוספט, ברום ופתרונות צמיחה

מכירת עודף המלאי היקר משנת 2022 (לאור המלחמה באוקראינה) והעלאת תחזית ההכנסות להמשך השנה הזניקו את מניית איי.סי.אל ICL (לשעבר כיל) במסחר בבורסה בתל אביב לאחר פרסום הדוחות הכספיים לרבעון השני של 2024.
על אף שבמרבית הפרמטרים התפעוליים רושמת ICL ירידה ברבעון השני של השנה לעומת התקופה המקבילה, בשוק הגיבו בחיוב לדוחות של החברה. זאת מכיוון שבשנה שעברה מחירי האשלג והפוספטים עוד הושפעו מהמלחמה באוקראינה והגיעו לשיאים חסרי תקדים. בהשוואה לרבעון קודם, רושמת ICL שיפור בתוצאות, ועקפה את תחזיות האנליסטים. החברה הודיעה על חלוקת דיבידנד בגובה 63 מיליון דולר.
יצרנית החומרים הכימיים לתעשייה ולחקלאות שבניהולו של רביב צולר רשמה ברבעון השני הכנסות של 1.75 מיליארד דולר. בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה, מדובר בירידה של 6.5% בהכנסות. 2022 ו-2023 היו שנים חריגות במיוחד מבחינת ההכנסות והרווחיות של חברות כימיקלים כמו ICL.
פריצת המלחמה באוקראינה בסוף פברואר 2022 הובילה לחרם נרחב על הדשנים המיוצאים מרוסיה ובלארוס, שהיו שחקניות משמעותיות בשוק. מחירי האשלג והפוספטים זינקו – ואיתם גם התוצאות של ICL, אך בשוק היה ברור שמדובר בתופעה זמנית.
בכך, הרווח התפעולי המתואם הסתכם ב-225 מיליון דולר, לעומת 300 מיליון דולר ברבעון המקביל בשנה שעברה. ה-EBITDA המתואם הסתכם ב-377 מיליון דולר, לעומת 441 מיליון דולר ברבעון המקביל של השנה שעברה.
הרווח הנקי של החברה על 115 מיליון דולר, ירידה של 48 מיליון דולר לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה. הרווח למניה עמד על 0.09 דולר למניה, לעומת 0.13 דולר למניה ברבעון השני של 2023. בדומה לרף הגבוה של תחזיות האנליסטים, ומעל לממוצע. הוצאות המימון של ICL ירדו ל-33 מיליון דולר ברבעון, לעומת 49 מיליון דולר ברבעון המקביל בשנה שעברה.
בתחום האשלג, חומר המשמש לדישון, הסתכמו המכירות של ICL ברבעון השני ב-422 מיליון דולר, ירידה של 28% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה, שנבעה בעיקר מירידה של 26% במחיר האשלג שהסתכם ב-300 דולר לטון (כאמור בגלל ההתאקלמות בשווקים להשפעות המלחמה באוקראינה).
כמו כן, מכירות האשלג ירדו במהלך הרבעון השני של השנה בכ-8% והסתכמו ב-1,153 טון. ה-EBITDA במגזר הפעילות ירדה ב-45% והסתכמה ב-118 מיליון דולר.
בתחום הפוספטים הצליחה ICL לרשום על יציבות ואף רשמה שיפור מסוים בהכנסות ברבעון הנוכחי (לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה), שהסתכמו ב-572 מיליון דולר. עלייה של 7 מיליון דולר לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה. בהתאם, ה-EBITDA במגזר הפעילות הסתכם ב-146 מיליון דולר, לעומת 129 מיליון דולר ברבעון המקביל בשנה שעברה.
החברה רושמת עלייה במכירות הפוספסטים, כאשר המחיר נותר יציב. במגזר המוצרים התעשייתים רושמת החברה הכנסות של 315 מיליון דולר, לעומת הכנסות של 300 מיליון דולר ברבעון המקביל בשנה שעברה, עם EBITDA של 74 מיליון דולר, בדומה לרבעון המקביל בשנה שעברה.
השפעה נוספת על הפעילות של ICL היא המשך מכירת המלאים היקרים. מלאי החברה הפך ליקר בצורה משמעותית עם הזינוק במחירי האשלג, אך כשהמחירים של האשלג ירדו, כך גם השווי של המלאי של החברה.
במקביל, במגזר פתרונות הצמיחה רושמת החברה שיפור עם מכירות של 494 מיליון דולר, עלייה 3% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה. ה-EBITDA במגזר הפעילות השתפר משמעותית ל-45 מיליון דולר, יותר מפי 2 מהרבעון המקביל בשנה שעברה.
ב-ICL העלו את התחזית ל-EBITDA בשלושה מתוך ארבעת מגזרי הפעילות של החברה (פוספט, ברום ופתרונות צמיחה) מטווח של 0.7-0.9 מיליארד דולר ל-0.8-1 מיליארד דולר. במגזר האשלג החברה החברה לא מספקת תחזית הכנסות.