בלעדידן נערכת להנפקת פעילות התחבורה לפי 2 מיליארד שקל
בלעדי
דן נערכת להנפקת פעילות התחבורה לפי 2 מיליארד שקל
דן מכינה טיוטת תשקיף להנפקה, ובכך מחיה תוכנית שהוקפאה לפני שנה. עוד לפני היציאה לבורסה, דן תפצל את פעילות התחבורה מפעילות הנדל"ן, שלא תונפק. לחברה יש חוב של כמיליארד שקל והכנסותיה מוערכות ב־1.5‑2 מיליארד שקל בשנה
חברת דן נערכת להנפקה של פעילות התחבורה שלה לפי שווי של כ־2 מיליארד שקל בבורסה בת"א. השווי משקף אקוויטי של 3 מיליארד שקל, שכן לחברה חוב של כמיליארד שקל. פעילות הנדל"ן היזמי והמניב של החברה לא נכללת בתכנית ההנפקה, וכך גם פעילות ההתפלה בה היא מחזיקה במתקן במתחם שורק, אשר אותה רכשה מהנדסת התפלה תמורת 500 מיליון שקל ב־2019.
ל"כלכליסט" נודע כי דן מכינה טיוטת תשקיף במשרד עו"ד גורניצקי, ומחיה בכך בעצם תוכנית שהוקפאה לפני כשנה. התוכנית המקורית היתה להנפיק בנפרד את פעילות הנדל"ן של הקבוצה ואת פעילות התחבורה, במטרה להציף ערך. אלא שעליית הריבית, ועימה המשבר החריף בשוק ההנפקות, שהגיע להקפאה כמעט מוחלטת, עצרו את התהליך.
בשבועות האחרונים, ולאור התעניינות של מספר גורמים בכניסה לשותפות בדן, החליטה בעלת השליטה (50%) בדן, קבוצת משקיעים בהובלת בית ההשקעות ווליו בייס וקרן LBH תשתיות של עופר לינצ'בסקי ושמעון בן חמו, לחדש את המאמץ ולנסות להנפיק את פעילות התחבורה.
תחום זה, בניגוד לתחומים אחרים, איננו סובל מהאטה ונמצא בפריחה על רקע פרויקטי ענק לתשתיות בארץ, ועלייה בהיקפי הנסיעה בתחבורה ציבורית. בשל עליית הריבית והאינפלציה הגבוהה, שוק ההנפקות נסגר כמעט לחלוטין. לכן, ככל שדן תבחר לקדם את ההנפקה כבר השנה, היא עלולה להיתקל בכתף קרה מהשוק, בוודאי שלאור השווי המבוקש.
קבוצת המשקיעים רכשה 50% ממניות דן ב־2019 תמורת 630 מיליון שקל, לפי שווי חברה של 1.26 מיליארד שקל. את קבוצת המשקיעים הובילו יאיר אפרתי מטעם ווליו בייס מיזוגים ורכישות, לינצ'בסקי ובן חמו. הרכישה נעשתה מידי 1,100 חברי דן, שחלקם יצאו למאבק בעסקה, ללא הועיל. כל חבר דן קיבל חצי מיליון שקל עבור מכירת מחצית ממניותיו בעסקה. סכום הרכישה מחברי דן נקבע בהערכת שווי של פירמת רואי החשבון ארנסט אנד יאנג. לאחר חתימת העסקה מונה אופיר קרני, שכיהן כסמנכ"ל הכספים של דן למנכ"ל החברה במקום עופר זילביגר, שמונה ליו"ר משותף יחד עם שמואל רפאלי, שכיהן עוד קודם בתפקיד. קרני משמש בתפקיד המנכ"ל גם היום. לפני העסקה רכשה דן את חלקו של פנחס רוטנברג, נכדו של מייסד חברת החשמל, 10% ממניות החברה, ב־130 מיליון שקל.
דן מחזיקה ב־2,200 אוטובוסים שמפעילות 130 קווי תחבורה בגוש דן, ושני אשכולות בדרום, אשכול דרום ואשכול באר־שבע. לחברה שלושה מוסכים, כולל מוסך מרכזי בחולון והיא מעסיקה 4,000 עובדים. דן היא חברה פרטית שהכנסותיה אינן מפורסמות אבל מוערכות בין 1.5‑2 מיליארד שקל בשנה.
פעילות התחבורה כוללת גם את החברה־הבת יונייטד טורס, שפועלת בתחום ההסעות הפרטיות, וכן זיכיון להקמה והפעלה של הקו הירוק ברכבת הקלה, יחד עם שותפיה אלקטרה ואלסטום. באפריל פורסם ב"כלכליסט" כי הסגירה הפיננסית של הפרוייקט מתעכבת. עם זאת, בשבועיים האחרונים התקבל אישור עקרוני של הבנק הזר המלווה את הפרוייקט, EIB, לפיו הוא מאשר מימון של 250 מיליון דולר לפרויקט. מימון הקו מוערך ב־6.5 מיליארד שקל. יונייטד טורס רכשה בחודש שעבר את חברת המוביל ז'ק יולזרי תמורת כ־25 מיליון שקל. דן גם מפעילה וזכיינית של קווי הנתיב המהיר והחניונים (חנה וסע) בשפיים וראשל"צ יחד עם דניה סיבוס ואלקטרה. בנוסף היא מפעילה עבור שפיר הנדסה את התחבורה מהחניון המהיר בשפירים לת"א ור"ג.
עוד לפני ההנפקה, אמורה דן לפצל את פעילות התחבורה והנדל"ן לשתי חברות, לפי המודל שבו פיצלה דלק ישראל את הפעילות שלה לקמעונאות ונדל"ן, ושתי חברות דלק ישראל ודלק נכסים. הנדל"ן של דן שקשור לפעילותה התפעולית צפוי להיכנס לחבילת ההנפקה, אבל פעילות ייזום ההמגורים והנדל"ן המסחרי והמניב בו מחזיקה דן, יפוצל. בין נכסי החברה בולטת קרקע בחניון שיכון דן בצפון תל אביב, ששווייה מוערך ביותר ממיליארד שקל.
נציין כי השליטה בחברה המתחרה אגד, הנחשבת לגדולה בארץ, נמכרה לפני כחצי שנה לקרן הריט בתשתיות קיסטון לפי שווי של כ־5 מיליארד שקל (קיסטון רכשה 60% תמורת כ־3 מיליארד שקל).
קיסטון נקטה בתחילת החודש במהלך שנוי במחלוקת, ופנתה לבית המשפט בבקשה לאפשר לאגד לחלק דיבידנד חריג של 500 מיליון שקל, שגבוה מיתרות הכספים הניתנים לחלוקה בחברה. אגד אמורה להרוויח, לפי מצגים שלה לבית המשפט, 200 מיליון שקל ב־2023, מה שמבליט את הפריחה בתחום התחבורה. ועדיין, בתנאי השוק הנוכחיים ההנפקה היא מהלך מאתגר מאוד עבור דן ובעלי מניותיה.