ניתוחהחזון של מאסק לטסלה: הוזלות עכשיו, רווח בעתיד
ניתוח
החזון של מאסק לטסלה: הוזלות עכשיו, רווח בעתיד
המנכ"ל והבעלים של טסלה קיים הלילה שיחה עם משקיעים בעקבות פרסום דוחות הרבעון הראשון, ששיקפו את הורדות המחירים שביצעה החברה ברחבי העולם. לדבריו, "אנו מאמינים שהדחיפה להיקף מכירות גבוה וצי מכוניות גדול היא המהלך הנכון. עם זאת, אנו מצפים שבחירותינו לאורך זמן יוכלו לייצר רווח ניכר"
האם מדיניות ההוזלות האגרסיבית של טסלה תימשך? התשובה, לפי אלון מאסק, לפחות בטווח הקרוב, חיובית - והמשקיעים יצטרכו להפנים ירידה ניכרת ברווחים. עבור השוק המקומי - בעלי המכוניות יצטרכו להפנים שיהיו עוד ירידות ערך; ימי עליות המחירים שדחפו את ערכי מכוניות טסלה המשומשות למעלה לא יתרחשו שוב בטווח הקרוב.
הלילה קיים מאסק, המנכ"ל והבעלים של טסלה, שיחה עם משקיעים במקביל לפרסום דוחות הרבעון הראשון של טסלה, במהלכה הסביר מאסק את מדיניות היצרנית שגרמה לירידה ברווח הנקי. בניגוד לכל יצרני הרכב בעולם, ש"משק כנפי הפרפר" של דבריהם למשקיעים מורגש בישראל אחרי חודשים אם בכלל - במקרה של מאסק וטסלה, מילים מתורגמות במהרה למעשים.
לפי היצרנית, טסלה רשמה הכנסות בגובה 19.96 מיליארד דולר ברבעון מפעילות הרכב, שהיא שוק הליבה של טסלה, זאת לעומת 21.3 מיליארד דולר ברבעון האחרון של 2022. ברבעון הראשון של 2022 רשמה טסלה הכנסות בגובה 16.8 מיליארד דולר מפעילות הרכב. לפי דיווחי טסלה, היצרנית רשמה רווח נקי מפעילותה הכוללת בגובה 2.5 מיליארד דולר - ירידה חדה של 24% ביחס לרווח הנקי עליו דיווחה טסלה ברבעון המקביל אשתקד, שעמד על 3.3 מיליארד דולר. בנוסף, מדובר גם בירידה של 31% ביחס לרווח נקי בגובה 3.6 מיליארד דולר עליהן דיווחה היצרנית ברבעון הקודם.
הניתוח של מסירות טסלה ברבעון מסביר את מדיניות ההנחות וההוזלות. לפי דוחות טסלה, היצרנית מסרה ברבעון הראשון של השנה 422,875 רכבים. לשם השוואה, ברבעון הראשון של 2022 מסרה טסלה 310,048 רכבים ואילו ברבעון האחרון של 2022 מסרה טסלה 405,278 רכבים. לפי דיווחי טסלה, באופן מעניין ספינת הדגל של טסלה - המודל S ורכב הכביש שטח הבכיר שלה מודל X - תופסים חלק קטן מאוד מעוגת המכירות. כך, בכל הרבעון מסרה טסלה רק 10,695 מכוניות מודל S ומודל X, לעומת 412,180 מכוניות מודל Y וטסלה 3 (היצרנית אינה מציגה הפרדה בין הדגמים בחישוביה). כלומר, בפועל כל מסירות טסלה מבוססות על ארבעה דגמים בלבד, כששניים מהם רחוקים מאוד מלהיות להיטי מכירות.
במקביל, טסלה מתמודדת לראשונה עם תחרות אגרסיבית מצד פורד, ג'נרל מוטורס ויצרניות נוספות. לנוכח העובדה שלטסלה אין בקנה שום דגם ליבה חוץ מהטנדר שלה, הסייברטראק, ותוכניות לייצור טסלה 2 העממית נדחות כל הזמן, הדבר היחיד שטסלה יכולה לעשות הוא להוזיל את הדגמים הקיימים בתקווה לכבוש עוד נתחי שוק - ובעתיד המכוניות ישמשו כיצרניות רווח.
לפי דיווחים בתקשורת האמריקאית, מאסק ציין כי טסלה מוכנה להקריב רווחיות לטובת נתח שוק, ויש לכך סיבה - טסלה מעוניינת למכור יותר מכוניות בפחות רווח למכונית מתוך הבנה שבעתיד מודל הרווח יהיה שונה והמכוניות שיציפו את הכבישים ייצרו הכנסות על אף שכבר נמכרו לצרכנים. "אנו מאמינים שהדחיפה להיקף מכירה גבוה וצי מכוניות גדול היא המהלך הנכון", ציין מאסק. "עם זאת, אנו מצפים שבחירותינו לאורך זמן יוכלו לייצר רווח ניכר באמצעות אוטונומיה".
כלומר, מטרתו של מאסק היא להעלות על הכביש כמה שיותר מכוניות, כאשר בעתיד כל רכב ייצר עבור טסלה הכנסות, בין אם כרובוטקסי ובין אם באמצעות גביית תשלום על שירותים במנוי, למשל תשלום חודשי על מערכות נהיגה אוטונומיות, שטסלה מבטיחה שהשנה תשלים את פיתוחן.
שאלה נוספת שעולה בנקודה זו נוגעת לשוק הישראלי: טסלה מציפה את השווקים ברחבי העולם במכוניות זולות במטרה ברורה לעשות כסף בבוא היום משירותים שונים - אבל האם השירותים האלה בכלל יהיו זמינים בישראל? כאן התמונה מורכבת הרבה יותר, כי הרגולטור הישראלי אינו ממהר לאשר בכלל את השימוש בחלק מהמערכות שטסלה רוצה לגבות בעתיד תשלום עליהן.
במקרה זה, נטל ההוכחה הוא על טסלה, והיצרנית אכן מציינת שהיא תסיים השנה את פיתוחן של יכולות הנהיגה האוטונומית שכבר הכניסו את החברה לצרות בעבר. אבל אם טסלה לא תאפשר בבוא היום לישראלים לרכוש את חלק מ"יצרני ההכנסה" שלה - אזי בעלי המכוניות יהפכו לכאלה שגם נאלצו לראות כיצד מכוניתם הנחשקת הופכת להמונית, וגם אינם יכולים להטמיע במכוניות את מה שאמור להפוך אותן בחזרה לנחשקות - ועל הדרך גם לייצר לטסלה הכנסות. במצב כזה, אגב, ייתכן שטסלה תבחר לפצות את עצמה על אובדן ההכנסה מהשוק הישראלי, אבל כאן מדובר כבר במידע צופה פני עתיד שקשה לחזות מראש.