סגור
ראמי מורה נרצח בנצרת ב 5 ביולי 2024
ראמי מורה. נרצח בנצרת ב־5 ביולי

חשוד ברצח שחייב כסף לאס.אר. אקורד נרצח, והחברה תובעת את ביטוחי החיים שלו

חברת האשראי החוץ־בנקאי חייבה את ראמי מורה לפתוח בהראל ובכלל פוליסות ביטוחי חיים ששועבדו להבטחת החוב. לאחר הרצח התברר כי ביטוחי החיים הועברו לסוכן אחר והשעבוד בוטל. כעת החברה תובעת 5.25 מיליון שקל מחברות הביטוח  

רצח של אדם חשוד ברצח שלווה מחברת האשראי החוץ־בנקאי אס.אר. אקורד הציבורית שבשליטת עדי צים יותר מ־7 מיליון שקל הביא לסכסוך משפטי בין אס.אר אקורד לבין הראל ביטוח וכלל ביטוח. אס.אר אקורד פנתה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בשבוע שעבר בדרישה לקבל מחברות הביטוח 5.25 מיליון שקל, כספי ביטוח החיים של ראמי מורה. זאת לאחר שלטענתה, גורמים עלומים מנסים למנוע ממנה להשתלט על כספי הביטוח ששועבדו לה.
מורה, שהיה בעצמו חשוד ברצח של אדם אחר, נרצח ב־5 ביולי בנצרת, כשהסימנים הראשונים של חקירת המשטרה מעידים כי מדובר בסכסוך עבריינים. מורה הוזהר בעבר על ידי המשטרה שלא לחזור לנצרת בשל חשש לחייו, בעקבות היותו חשוד ברצח, אולם פותה להגיע לעיר שבה נרצח. מורה היה בעל חברת ר.מ.פ. ראמי מורה פרויקטים שעסקה, בין היתר, בביצוע עבודות שלד, ונהג לבצע ניכיון צ'קים באס.אר. אקורד, כלומר להמיר צ'קים דחויים שקיבל מלקוחות למזומן שסיפקה לו החברה הציבורית. לפי נתוני BDI, חשבונותיו של מורה היו מוגבלים החל מ־2022. את האשראי למורה העניקה אס.אר. אקורד החל מספטמבר 2022, ויתרת החוב, 7.2 מיליון שקל, היתה אמור להיפרע בתשלומים עד 2032. מורה היה גם בעל שטר חוב של 8 מיליון שקל לאס.אר. אקורד למקרה שלא יעמוד בהתחייבויותיו.
אס.אר. אקורד, שחיפשה בטוחות נוספות לאשראי, דרשה ממורה לרכוש פוליסות ביטוחי חיים בהראל ביטוח ובכלל ביטוח בהיקף של 2.5 מיליון שקל כל אחת, ולרשום את אס.אר. אקורד כמוטבת הבלעדית של כספי המבוטח. הפוליסות נחתמו בפברואר ובמרץ 2023. מדובר בפוליסות שנושאות פרמיות של אלפי שקלים בחודש, שאותן ביצעה "צים סוכנות לביטוח", סוכנות הביטוח שבבעלותו של צים שפועלת לבטח את הלווים בסיכון גבוה של חברת האשראי אס. אר. אקורד. הנפקת פוליסות ביטוחי החיים דרך כלל והראל היתה למעשה החלטה להשית את הסיכון של מתן האשראי למורה על חברות הביטוח.
לאחר שנודע לאס.אר. אקורד דבר מותו של מורה, פנתה החברה לצים סוכנות לביטוח כדי לגבות את כספי ביטוח החיים בהיקף של 5 מיליון שקל. אולם אז התברר לה, לפי התביעה, כי מורה מינה סוכן ביטוח אחר כדי לטפל בפוליסות ביטוחי החיים שלו ובתוך כך רישומה של אס.אר. אקורד כמוטבת לכספי הביטוח בוטל, וגם השעבוד על זכויות הביטוח של מורה בוטל. על פי אס.אר אקורד, שאותה מייצג עו"ד אלישע אטיאס, "לחברה נמסר כי צים סוכנות לביטוח איננה משמשת יותר סוכן לעניין הפוליסות", וקיים "חשש כבד, כעולה מן הנסיבות, כי מאן דהוא פעל על מנת לשלול את זכויותיה". בחברה מאמינים כי מורה, טרם הירצחו, פעל להעביר את הערבויות של כספי הביטוח לצד ג'.
צים הוא בעל השליטה (60.05%) באס.אר. אקורד ובעלת המניות השנייה בגודלה (14.85%) היא קרן אייפקס. אס.אר. אקורד תובעת את שתי חברות הביטוח על כך שערכו שינויים בפוליסות מבלי להודיע לה על כך; שביטלו, ככל שביטלו, את הפוליסות והקימו חדשות מבלי שנמסרה כל הודעה למוטבת הקיימת. על כן, נטען בתביעה, יצרו הנתבעות מצגים ברורים כלפי התובעת על אודות קיומה בפועל של הפוליסה כבטוחה ולא מסרו לה כל הודעה אחרת מעולם.
אס.אר. אקורד נסחרת בשווי של כמעט 380 מיליון שקל באחוזת בית, לאחר שמנייתה טיפסה מתחילת השנה ב־19%, לעומת מדד ת"א־צמיחה, שבו כלולה המניה, שעלה ב־13.8%. תיק האשראי של אס.אר. אקורד עמד על  1.2 מיליארד שקל נכון לסוף הרבעון הראשון של השנה, בדומה לרבעון המקביל ב־2023. הרווח הנקי של החברה עמד על 16.8 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2024, ירידה של 4% לעומת הרווח הנקי ברבעון המקביל, שעמד על 17.5 מיליון שקל. הכנסות החברה ברבעון הראשון עמדו על כמעט 45 מיליון שקל, ללא שינוי משמעותי לעומת הרבעון המקביל. ההפרשה של החברה עבור חובות מסופקים עמדה על 2.7 מיליון שקל ברבעון לעומת 2.6 מיליון שקל בתקופה המקבילה. אם אס.אר. אקורד לא תצליח לגבות את ביטוח החיים של מורה מחברות הביטוח, היא תיאלץ להפריש 7 מיליון שקל בדו"חות הקרובים.
מכלל ביטוח נמסר: ״כתב התביעה טרם התקבל. לכשיתקבל נלמד אותו, ונגיב בערכאות המקובלות״. מהראל לא התקבלה תגובה.