סגור
גיל אגמון מנכל חברת דלק רכב
גיל אגמון בעל השליטה בדלק רכב (צילום: עמית שעל)

דלק רכב הפסידה 64 מיליון שקל ברבעון האחרון של 2023

מייבאת לישראל את מותגי מאזדה, פורד, וב.מ.וו באמצעות החברה הבת דלק מוטורס; אחרי ירידה של 20% במכירות כלי הרכב עד אוקטובר, ברבעון הרביעי הן ירדו ב-61% בשל המלחמה; בשילוב ההפסד מפעילות אינפיניה, בסיכום השנה הרווח השנתי של דלק רכב ירד ב-53% ל-333 מיליון שקל

הצרות של דלק רכב נמשכו גם ברבעון הרביעי ואף הוחרפו בעקבות המלחמה שהביאה לצניחה במכירת המכוניות. את הרבעון סיימה החברה עם הפסד, ואת השנה היא מסכמת עם נפילה של 53% ברווח למרות עלייה במחזורי הפעילות.
דלק רכב, שבשליטת גיל אגמון (50.1%) מייבאת לישראל את מותגי מאזדה, פורד, וב.מ.וו באמצעות החברה הבת דלק מוטורס, ובמקביל פועלת במגזרי איכות הסביבה, התפלת מים ואנרגיה, באמצעות החברה־הבת ורידיס, ובמגזר מיחזור מוצרי נייר וקרטון באמצעות החברה־הבת של ורידיס, אינפיניה (לשעבר נייר חדרה), שאותה רכשה האחרונה בפברואר שעבר תמורת כ־2.4 מיליארד שקל.
יבוא כלי הרכב הוא מגזר הפעילות העיקרי של דלק רכב והיה אחראי ל-51% מהכנסותיה השנתיות. דלק רשמה שנה מאתגרת בפעילותה בו, כשמכירות כלי הרכב שלה, שכבר לפני המלחמה רשמו ירידה של 20% ביחס להיקפן בשנה הקודמת, צנחו בעקבותיה ב-61%. כך שאם ב-2022 היא מכרה כ-25 אלף רכבים, ומהם כ-4,000 ברבעון הרביעי, ב-2023 היקפי המכירה ירדו לכ-18 אלף כלי רכב שמהם כ-1,500 בלבד ברבעון האחרון.
הנפילה נובעת, באופן לא מפתיע, מהמלחמה שפרצה בתחילת הרבעון, עקב סגירת אולמות המכירה בתחילתה וכוח אדם חסר שגויס למילואים, לצד התייקרות הרכבים בשל ירידת שער השקל, ועיכוב בהגעת משלוחים בעקבות פעילות החות'ים בים האדום, וכן בשל ירידה בהיקפי ההצטיידות של חברות השכרת רכב וליסינג. אך עוד לפניה נפגעה החברה מהיחלשותו המתמשכת של השקל לאורך השנה, ומתנאי המאקרו שפעלו לרעתה: האינפלציה בעולם ומשבר השבבים הפכו את מחירי הרכבים לגבוהים יותר (ומכך פוגעים בביקושים ובמקביל מכירתם מסיבה רווחיות נמוכה יותר לחברה), והריבית שעלתה בצורה עקבית לרמות שלא נראו במשך עשורים ציננה את הביקוש המקומי למכוניות משום שהפכה את המימון לרכישתן ליקר יותר. לכך התווסף גם המשבר בהייטק, שתרם לצמצום הביקושים גם לרכבי היוקרה שהחברה מייבאת (ירידה שנתית של 34% במכירות דגמי הב.מ.וו).
כתוצאה מכך, הכנסות מגזר מכירות כלי הרכב צנחו ברבעון ב-50% ל-254 מיליון שקל, והובילו להפסד מגזרי של 15 מיליון שקל, לעומת רווח של 107 מיליון ברבעון המקביל ב-2022. בסיכום השנה הסתכמו המכירות ב-2.9 מיליארד שקל, ירידה של 25% ביחס ל-2022 והרווח נפל ב-49% ל-505 מיליון שקל.
שני מגזרי הפעילות העיקריים הנוספים של החברה הם מגזר איכות הסביבה תחת ורידיס ומגזר הקרטון תחת אינפיניה, כש-2023 היא השנה הראשונה שבה תחום פעילות זה מופיע בדוחותיה של דלק רכב בעקבות הטמעת פעילותה של אינפינה תחת ורידיס. הנתח של כל אחד ממגזרי פעילות אלה מהכנסותיה של דלק רכב הגיע ב-2023 ל-16%. מגזר הקרטון המשיך ברבעון את המגמה השנתית והניב הפסד של 16 מיליון שקל ו-59 מיליון שקל בסיכום השנתי. זאת בעקבות ההאטה בביקוש העולמי למוצרי אריזה שהובילה לירידה במחירי המכירה, כשבמלחמה אף נרשמה ירידה בביקושים המקומיים למוצרי קרטון ובמחירי גלילי נייר לקרטון.
הכנסותיה של דלק רכב ברבעון הרביעי הסתכמו במיליארד שקל, עלייה של 19% ביחס לרבעון המקביל שמיוחסת להטמעת תוצאות אינפיניה. אולם הרווח התפעולי התכווץ ב-98% לפחות מ-5 מיליון שקל ובשורה התחתונה רשמה דלק רכב הפסד רבעוני של 64 מיליון שקל המיוחס לבעלי מניותיה.
סה"כ הכנסותיה השנתיות של דלק רכב ב-2023 הגיעו ל-5.8 מיליארד שקל, שיפור של 11% מ-2022. הטמעת תוצאות אינפיניה הובילה גם לקפיצה בהוצאות המכירה ובהוצאות ההנהלה והכלליות (410 מיליון שקל במצטבר ב-2023, לעומת 224 מיליון ב-2022). הירידה במכירות כלי הרכב וברווחיותן, ופעילותה ההפסדית של אינפינה, לצד העלייה בהוצאות, הובילו לירידה של 50% ברווח התפעולי השנתי לסך של 611 מיליון שקל ולרווח נקי מיוחס לבעלי המניות של 333 מיליון שקל, ירידה של 53% ביחס ל-2022.
עלות שכרו של אגמון, בעל השליטה המכהן כמנכ"ל, הגיעה ב-2023 ל-3.6 מיליון שקל. עלות השכר של מנכ"ל דלק מוטורס שחר שמש הגיעה ל-5.4 מיליון שקל וזו של מנכ"ל ורידיס אילן סן סימון הגיעה ל-5 מיליון שקל.
אגמון העלה בחודש שעבר את החזקותיו מ-43.6% ל-50.1% לאחר שהצעת רכש שהגיש התקבלה על ידי בעלי מניות בחברה בתמורה ל-145 מיליון שקל. הצעת הרכש נתפסה כהבעת אמון שלו בחברה ובכך שמחיר המניה הגיע, להערכתו, לתחתית, לאחר ירידה של 47% ב-12 החודשים שקדמו להצעה. זאת לנוכח שיפור צפוי כתוצאה מהשפעה חיובית של הורדת הריבית האפשרית על מכירות כלי הרכב, לצד המשך הטמעתה של אינפיניה ועלייה אפשרית במחירי הקרטון. מיד לאחר הגשת הצעת הרכש עלתה המניה ב-14%, אך מאז נסחרת ללא שינוי של ממש. שווי השוק של החברה הוא 2.18 מיליארד שקל.