סגור
חנות ספורט נייק נייקי קניון רמת אביב
סניף נייקי בקניון רמת אביב

ריטיילורס, שפרחה בקורונה, דיווחה על ירידה בהכנסות בזמן המלחמה

חברת בגדי הספורט מקבוצת פוקס פירסמה את דוחות הרבעון השלישי עם צמיחה במכירות וברווח; בחודשים אוקטובר ונובמבר ירדו הכנסות החברה, שמפעילה את רשתות נייקי, פוטלוקר ודרים ספורט, ב-8% וב-10%

המלחמה פוגעת גם בענף מוצרי הספורט. ענף שבמשבר הקודם, שנגרם בשל מגפת הקורונה, נהנה דווקא מפריחה ומצמיחת שיא במכירות.
התמשכות מלחמת חרבות ברזל האטה את הפעילות העסקית של תחום הספורט וגם בקבוצת הקמעונאות פוקס נרשמה ירידה משמעותית בפעילות חברת הספורט ריטיילורס מתחילת המלחמה.
הכנסות ריטיילורס, שמאגדת את פעילות רשתות הספורט נייקי, פוטלוקר ודרים ספורט, נפגעו בשיעור של 8% ו-10% בחודשים אוקטובר ונובמבר ביחס לחודשים המקבילים בשנה שעברה.
מאז חזרו חנויות הקבוצה לפעילות כמעט מלאה. למעט מספר חנויות של פוטלוקר, יתר חנויות הקבוצה פתוחות בהתאם לשעות הפעילות של הקניונים ולתנועת הקונים ומטה הקבוצה פועל במתכונת מצומצמת.
למרות שחלק מהותי מחנויות הספורט של ריטיילורס הוא בקנדה ובאירופה (56 מתוך 81 חנויות נייקי), הירידה המשמעותית בהיקף הפעילות בישראל עשויה להשפיע באופן שלילי על תוצאות הרבעון הרביעי, על פי החברה.
את הרבעון השלישי של 2023, שהסתיים בספטמבר - לפני פרוץ המלחמה, חתמה חברת הספורט עם עלייה של 30% בהכנסות שהגיעו ל-524 מיליון שקל. זאת הודות לפתיחת חנויות חדשות של רשת נייקי באירופה ובקנדה. הרווח הנקי צמח ב-13% ל-29 מיליון שקל, כשהעלייה בהכנסות קיזזה ירידה במכירות החנויות הזהות (סניפים שהיו פעילים הן ברבעון המדווח והן ברבעון המקביל אשתקד, המשמש להשוואה) בכל רשתות הספורט של הקבוצה.
הכניסה למדינות נוספות באירופה עם המותג נייקי סייעה למכירות אך גם הגדילה את הוצאות השכר והצורך בשירותים מקצועיים והשפיעה על הוצאות הנהלה וכלליות שזינקו ב-85% ל-10 מיליון שקל.


הצמיחה בהכנסות תורגמה לעלייה של 24.6% ברווח הגולמי שהסתכם ב-266 מיליון שקל, אך בשל החולשה במכירות פוטלוקר נאלצה הקבוצה להעמיק את ההנחות ללקוחות ופגעה ברווחיות הגולמית שירדה ב-2.1% ל-50.7%.
הרווח התפעולי של ריטיילורס ירד ברבעון השלישי ב-4% ל-49.6 מיליון שקל, ושיעור הרווח התפעולי התכווץ ב-3.3% ל-9.5% כתוצאה מהחולשה בפעילות פוטלוקר.
קבוצת פוקס ממשיכה לפתח את המותג המוביל שלה, נייקי, בחו"ל. החברה פתחה ברבעון חנות אחת בישראל, חנות אחת בקנדה ובאירופה ושבע חנויות נייקי באירופה, אשר סייעו לה להציג עליה של 47% במכירות ל-350 מיליון שקל.
עם זאת, מזג אוויר החם בחודש ספטמבר בקנדה ואירופה ובעיות בשרשרת האספקה פגעו בחנויות הזהות של נייקי והן רשמו ירידה של 3.6% ביחס לרבעון מקביל אשתקד.
בפוטלוקר פתחה הקבוצה חנות אחת ברבעון החולף, אך ביחס לרבעון שלישי אשתקד התרחבה הרשת בארבע חנויות והיא כוללת כעת 78 סניפים.
הירידה במכירות החנויות הזהות בפוטלוקר הייתה חדה יותר מזו של נייקי ועמדה על 6.6%. הירידה בחנויות הזהות קוזזה בחלקה עם פתיחת החנויות החדשות ביחס לרבעון מקביל, אך בנוסף להפסקת הפעילות של פוטלוקר באירופה, רשמה הפעילות של רשת הספורט האמריקאית ירידה של 3% בהכנסות הרשת והן הסתכמו ב-141 מיליון שקל.
בניסיון לחזק את מכירות פוטלוקר, העמיקה ריטיילורס את ההנחות ללקוחות, וכתוצאה מכך ירדה הרווחיות הגולמית ב-3.2% ל-45.7%. הרווח התפעולי של פוטלוקר ירד ב-51% ועמד על 6.6 מיליון שקל ושיעורו מהמכירות התכווץ ל-4.7% לעומת 9.3% ברבעון מקביל.
בדרים ספורט מפעילה הקבוצה 12 חנויות, לעומת 13 שפעלו ברבעון השני של 2023 ואתר דרים ספורט הושבת. האפשרות לבצע הזמנות מהאתר אינה קיימת עוד וגם לא מוצגת בו קולקציית הרשת.
ריטיילורס כבר לא מדווחת על דרים ספורט כמגזר נפרד ובמהלך הרבעון השני לשנת 2023 איחדה את מטה דרים ספורט ביחד עם פעילות פוט לוקר כדי לחסוך בעלויות לאחר שדרים ספורט התקשתה לעבור לרווחיות. בקבוצה בוחנים את המשך פעילות הרשת ובין היתר עלתה האפשרות להסב אותה למותג בינלאומי.
ריטיילורס החלה להפיץ את מותג הספורט צ'מפיון מאז חודש מרץ השנה, אך עדיין לא נחתם הסכם מחייב בינה לבין החברה הבינלאומית. בשלב זה היא מפיצה את המותג לטרמינל איקס שבבעלות פוקס, ולחנויות הקבוצה. בחודש ספטמבר האחרון, הגיעה להסכמות עם צ'מפיון העולמית שבמהלך שנת 2024 ריטיילורס תהיה המפיצה הבלעדית של המותג בישראל ולא תתחייב מצידה על פתיחת חנויות ועל מינימום רכישות. בתום 2024 הצדדים יבחנו את המשך ההתקשרות וחתימת הסכמים מחייבים.