סגור
ג'רום פאוול יו"ר פד בניין פדרל ריזרב
יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול על רקע בניין הפד (צילום: בלומברג, Federal Reserve)

ג'רום פאוול: הורדת הריבית כבר בספטמבר "נמצאת על השולחן"

הבנק המרכזי של ארה"ב הותיר את הריבית ברמה של 5.5%, בהתאם לציפיות; בשוק מעריכים שכבר בהחלטה הבאה בספטמבר יחל להוריד את הריבית

הבנק המרכזי של ארה"ב, הפדרל ריזרב, הודיע הערב (ד') שהריבית תישאר ברמה של 5.5%, בהתאם לציפיות האנליסטים. במסיבת העיתונאים לאחר ההחלטה אמר יו"ר הפד ג'רום פאוול כי הורדת הריבית כבר בספטמבר "נמצאת על השולחן".
בתשובה לשאלה למה לא הורידו היום את הריבית, ענה פאוול כי "ההחלטות שלנו לא נקבעות לפי נתון אחד. לא הורדנו היום ריבית משום שאנחנו סבורים שטרם הגענו לנקודה המתאימה". פאוול הוסיף כי הכלכלה האמריקאית מתקרבת לשלב שבו יבשילו התנאים להורדת ריבית.
"הפד קשוב לשני הצדדים של המנדט הכפול שלנו", אמר פאוול. יו"ר הפד הבהיר שחברי הבנק המרכזי נותנים תשומת לב רבה לעלייה האחרונה באבטלה ולחולשה פוטנציאלית של שוק העבודה.
נתוני האינפלציה של הרבעון השני "תרמו לביטחון שלנו, ונתונים טובים נוספים חיזקו אותו עוד יותר", אמר פאוול. בדומה להצהרותיו הקודמות, פאוול שב ואמר כי נתוני האינפלציה והתעסוקה ממשיכים לנוע לאיזון טוב יותר, אך הבנק המרכזי לא יוריד את הריבית עד שיצבור ביטחון גבוה יותר בכך שהאינפלציה נעה "באופן בר קיימא" לעבר יעד של 2%.
הפדרל ריזרב ישקול את נתוני האינפלציה והתעסוקה במידה כמעט שווה, אמר פאוול. לדברי היו"ר, "כשהיינו רחוקים מיעד האינפלציה שלו, נדרשנו להתמקד בזה. כעת, אנחנו קרובים בחזרה למיקוד במשקל כמעט שווה".
פאוול אמר שהכלכלה האמריקאית התקדמה באופן משמעותי בשנה האחרונה. "זו כלכלה אחרת לגמרי", אמר בהתייחס ליולי 2023, החודש שבו העלה הפד את הריבית בפעם האחרונה.
זוהי הפעם התשיעית ברציפות שבה מודיע הפד על ריבית בשיעור זה, מאז שהעלה אותה לרמה זו ביולי 2023.
בשוק העריכו שהפד יוריד את הריבית בהחלטה הבאה שלו, שתתפרסם באמצע ספטמבר, אך בהצהרה שהתלוותה להחלטת הריבית כתבו חברי ועדת השוק הפתוח של הפד (FOMC) שיצפו לראות התקדמות נוספת באינפלציה לפני הורדות ריבית עתידיות.
בכירי הבנק אותתו שהאינפלציה מתקרבת ליעד, אך לא ציינו שהפחתות הריבית קרובות ובחרו לשמור על שפה המשקפת דאגות מתמשכות בנוגע לתנאים הכלכליים, לצד הכרה בהתקדמות.
בניגוד לציפיות, חברי ה-FOMC בחרו להשאיר בהצהרתם את המשפט על כך שנדרשת ירידה נוספת באינפלציה לפני שהורדות ריבית יוכלו להתבצע.
"הוועדה מעריכה שהסיכונים להשגת יעדי התעסוקה והאינפלציה ממשיכים לנוע לעבר איזון טוב יותר", כתבו חברי ה-FOMC. הניסוח מעיד על סנטימנט מעט אופטימי יותר ביחס להצהרה הקודמת, שבה נכתב כי אותם הסיכונים "נעים לעבר איזון טוב יותר".
"האינפלציה האטה במהלך השנה האחרונה אך נותרה עדיין מואצת במידת מה", כתבו בהצהרה. "בחודשים האחרונים הייתה התקדמות מסוימת נוספת לעבר יעד האינפלציה של הוועדה, שהוא 2%". בהחלטת הפד הקודמת כתבה הוועדה שהייתה "התקדמות צנועה נוספת לעבר יעד האינפלציה".
אנליסטים בשוק מעריכים כעת בשיעור של 93.5% שהפד יוריד את הריבית בספטמבר.
הבנק המרכזי של ארה"ב החל במחזור העלאות ריבית במרץ 2022, במאמץ לבלום את האינפלציה הגואה לאחר משבר הקורונה.
האינפלציה בארה"ב התקררה בחודש החולף יותר מהצפוי והגיעה לרמתה הנמוכה זה יותר משלוש שנים, אך עדיין נותרה מעל יעד הפד.
מדד המחירים לצרכן עלה ב-3% בחודש יוני לעומת יוני 2023, וירד ב-0.1% לעומת החודש שקדם לו - מאי 2024. הנתונים משקפים קצב איטי יותר מצפי האנליסטים, שחזו אינפלציה שנתית של 3.1% ועלייה חודשית של 0.1%. זאת לאחר אינפלציה של 3.3% בחישוב שנתי ויציבות בחישוב חודשי שנרשמו בחודש מאי.