שיכון ובינוי ממשיכה להתרחב בארצות הברית: תקים גשר בפנסילבניה בכמיליארד שקל
שיכון ובינוי ממשיכה להתרחב בארצות הברית: תקים גשר בפנסילבניה בכמיליארד שקל
הפרויקט כולל את הקמת הגשר ללא זיכיון כביש האגרה שינוע עליו. תקופת העבודות צפויה לעמוד על 58 חודשים; מוקדם יותר השנה זכתה שיכון ובינוי, בשותפות עם חברות נוספות, במכרז נוסף להקמת תשעה גשרים בפנסילבניה, בעלות מוערכת של 2.2-2 מיליארד דולר; המנכ"ל תמיר כהן: "המיקוד בארצות הברית הוא בתחומי הביצוע והאנרגיה, וייתכן שבהמשך יתווסף לכך תחום הנדל"ן"
שיכון ובינוי דיווחה כי היא צפויה לזכות, באמצעות חברה-בת בבעלות מלאה, במכרז להקמת פרויקט גשר Beaver River Bridge שבפנסילבניה, ארצות הברית. ההכנסות מהפרויקט מוערכות ב-960 מיליון שקל (כ-270 מיליון דולר), ותקופת העבודות צפויה להימשך 58 חודשים. לפי התוכנית, מועד הסיום נקבע לספטמבר 2027
הגשר שחוצה כיום את נהר Beaver בפנסילבניה הוקם בשנות ה-50 של המאה הקודמת, ומהווה חלק מכביש אגרה מהיר (Pennsylvania Turnpike) שחוצה את המדינה ומחבר בין אוהיו לניו ג'רזי. שיכון ובינוי אמורה להקים את הגשר החדש במקומו. המכרז האמור נוגע להקמת הגשר בלבד, ואינו כולל את זיכיון כביש האגרה.
פרויקט זה מצטרף לזכייה נוספת של שיכון ובינוי במכרז להקמת תשתיות כבישים בפנסילבניה במרץ האחרון. אז, כחלק מקבוצה שבה היא שותפה, זכתה שיכון ובינוי במכרז לתכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה של תשעה גשרים, הכולל בשלב ראשון הקמת שישה מהם, ובשלב שני שלושה נוספים.
הקמת השלב הראשון בפרויקט הגדול צפויה להימשך כחמש שנים, ובמקור תוכננה להתחיל ברבעון הראשון של שנת 2023, אך התעכבה בשל סיבוכים משפטיים של הרשות שהזמינה את הפרויקט. תקופת הזיכיון לתפעול ולתחזוקת הפרויקט היא 30 שנים מתום הקמת כל שלב.
העלות הכוללת של פרויקט תשעת הגשרים מוערכת ב-2.2-2 מיליארד דולר, מהם 800 מיליון דולר עבור השלב הראשון, והשאר עבור השלב השני. שיעור החזקותיה של שיכון ובינוי בהקמת הפרויקט הוא 50%, והחזקותיה בחוזה הזיכיון מגיעות ל-40% מהשלב הראשון ול-20% מהשלב השני. מנכ"ל שיכון ובינוי תמיר כהן ציין בשיחה עם "כלכליסט" כי החברה מתמודדת במכרזי תשתיות נוספים בפנסילבניה.
בחודש שעבר קיבלה החברה הצעה מחייבת לרכישת זכויותיה (21.6%) בחברת הזכיין בכביש אגרה בטקסס, שבהקמתו היא הייתה שותפה, לפי שווי של 421 מיליון דולר (שווי כולל של 1.95 מיליארד דולר). העסקה צפויה להניב לשיכון ובינוי רווח אחרי מס של 900 מיליון שקל עד מיליארד שקל. "שיכון ובינוי נמצאת בעיצומו של המו"מ עם ACS הספרדית בנוגע להצעתה לרכישת חלקה של שיכון ובינוי בכביש האגרה בטקסס, ואני מעריך שאחרי החג תהיה התקדמות בעניין", אמר כהן.
בעניין הפעילות הבינלאומית הדגיש המנכ"ל: "שיכון ובינוי פועלת כחלק מאסטרטגיה להתמקד במדינות שבהן היא יכולה להרוויח, ולכן היא סוגרת את הפעילות שלה בחלק ממדינות אפריקה ומנגד מגבירה את פעילותה בארצות הברית. כחלק מכך המיקוד בארצות הברית הוא בתחומי הביצוע והאנרגיה, וייתכן שבהמשך יתווסף לכך מיקוד בתחום הנדל"ן. צבר העבודות הנוכחי בארצות הברית מגיע לכמיליארד וחצי דולר, ובקצב הנוכחי הפעילות האמריקאית תעקוף עד סוף שנת 2023 את היקפי הפעילות באפריקה, ועד סוף 2025 גם את פעילותה של סולל בונה בישראל".
שיכון ובינוי, שבשליטת נתי סיידוף, פועלת במגזרי קבלנות תשתיות ובנייה, יזמות נדל"ן, אנרגיה וזכיינות בישראל ובחו"ל. היא נסחרת כיום לפי שווי של 6.2 מיליארד שקל. שווי המניה ירד מתחילת השנה ב-31%, בעוד מדד ת"א 35 שבו היא נכללת ירד ב-7%. בסיכום המחצית הראשונה של 2022 הגיעו הכנסות החברה ל-3.3 מיליארד שקל, שיפור של 8% לעומת המחצית המקבילה. הרווח הנקי עמד על 164 מיליון שקל, לעומת הפסד של 2 מיליון שקל במחצית המקבילה.