בלעדי'אם טראסט' במגעים להשקעה בשוקו, שרוצה להיות למונייד הבאה
בלעדי
'אם טראסט' במגעים להשקעה בשוקו, שרוצה להיות למונייד הבאה
לאחר שלא הצליחה לרכוש את כלל ביטוח והפניקס: חברת הביטוח האמריקאית מקדמת השקעה של 12 מיליון דולר בחברת הביטוח הדיגיטלית מישראל, שאליה עשויים להצטרף גם חברת ביטוח ישראלית גדולה וגוף פרטי. ההשקעה משקפת לשוקו ביטוח, שהוקמה לפני 3.5 שנים, שווי של מאות מיליוני שקלים
אחרי נסיונות שלא צלחו לרכוש את השליטה בחברות הביטוח הישראליות הפניקס וכלל ביטוח, חברת אם טראסט (AmTrast) האמריקאית מנהלת מגעים להשקעה של 12.5 מיליון דולר בחברת ביטוח דיגיטלית ישראלית חדשה בשם "שוקו". שווי החברה בגיוס הנוכחי מוערך במאות מיליוני שקלים. במו"מ להשקעה מצויים שני גורמים נוספים, חברת ביטוח ישראלית גדולה, וגוף פרטי, שעשויים להצטרף להשקעה של אם טראסט.
הסכום, יחד עם הון נוסף של מיליוני שקלים שגייסה שוקו מגורמים פרטיים מאז שהוקמה לפני שלוש וחצי שנים, מיועד לשמש כהון מרותק. זאת, לצורך קבלת רישיון מבטח דיגיטלי מרשות שוק ההון, שבראשה עומד משה ברקת.
שוקו נשלטת בידי ליאב גפן, סמנכ"ל השיווק של הראל לשעבר, ואוריאל אהרוני, שפיתח את התוכנה הדיגיטלית שלה. החברה מתכוונת לעסוק בתחומי הביטוח השונים, רכוש, חיים ובריאות ובעיקר פנסיה וגמל. היא כבר פעילה בביטוחי עצמאיים בארה"ב, שם היא מקבלת את הגב של אם טראסט כחברת ביטוח בעלת רשיון.
ככל הידוע, רשות שוק ההון מאפשרת לאם טראסט את ההשקעה אחרי שהעניקה לגפן היתר שליטה בחברת ביטוח. היתר זה ייכנס לתוקף עם ריתוק ההון אותו כאמור תבצע החברה על מנת לקבל את רישיון המבטח הדיגיטלי מידי רשות שוק ההון.
ביטוח דיגיטלי כמעט ללא מעורבות אנושית
שוקו ביטוח פעילה כיום בישראל ובארה"ב. שוקו היא בעלת רשיון של סוכנות ביטוח, והיא מפעילה בישראל סוכנות שמיועדת בעיקר למגזר החרדי. בארה"ב, משווקת שוקו ביטוחים לעצמאיים, כגון אחריות מקצועית, צד ג׳, קליניקה וכו׳, בשירות דיגיטלי פשוט יחסית. שוקו מתיימרת להחליף את התפעול הנוכחי של הביטוח, שנעשה באמצעות כוח אדם אנושי וכרוך במילוי טפסים, הצעה מהסוכן, נציגי שירות טלפוני לביטוח דיגיטלי, הנעשה באתר החברה ללא מעורבות כמעט של גורם אנושי.
הבשורה שעמה מקווה שוקו להגיע לשוק בעוד כשנה היא של פנסיה באפס דמי ניהול. מדובר בפנסיה בסיסית, ללא כל שירותים נלווים. שירותים כאלה, כמו למשל ניתוח התיק, יהיו בתשלום של כמה מאות שקלים. התוכנה של החברה מבוססת על בינה מלאכותית. החברה מקווה ליטול נתח של אחוזים בודדים לפחות מ־70 מיליארד השקלים שנוספים כל שנה לשוק הפנסיה בישראל.
קהל היעד: עצמאים שמעוניינים להוזיל עלויות
החברה פונה לשוק העצמאים, משום שאלה לא מאוגדים תחת ועדים או בחברות עתירות עובדים כמו אינטל, שמשיגות עבורם עלויות מינימליות בחברות הביטוח. החיסכון בכוח אדם שיהיה מינימלי בשוקו, שתתבסס על פעילות דיגיטלית כאמור, תתורגם להוזלה משמעותית בפוליסה.
החברה שואפת לשחזר את ההצלחה של למונייד, שגם היא פעלה בתחילת דרכה תחת רשיון של סוכן. למונייד, שנוסדה על ידי דניאל שרייבר ושי וינינגר, הונפקה ביולי 2020 בנאסד"ק לפי שווי של 4 מיליארד דולר. כיום נסחרת החברה לפי שווי של 4 מיליארד דולר, לאחר שבשיאה עמד השווי שלה על למעלה מ־10 מיליארד דולר. חברת ביטוח ישראלית בולטת נוספת היא היפו (HIPPO). החברה נכנסה לנאסד"ק באמצעות מיזוג עם ספאק לפי שווי של 5 מיליארד דולר בחודש אוגוסט האחרון, תוך שמרבית משקיעי הספאק מושכים את כספם. כיום החברה נסחרת לפי שווי של 2.33 מיליארד דולר בלבד.
הטכנולוגיה של החברה מרוכזת בחברה־האחות פאסיו, בניהולו של אהרוני. פאסיו מכרה את הטכנולוגיה של שוקו למספר גופים.
באם טראסט עשו כבר כמה ניסיונות להיכנס לחברת ביטוח ישראלית. בשנת 2015 ניסתה חברת הביטוח לקחת חלק במכרז לרכישת כלל ביטוח, אולם המהלך לא התממש. בפברואר 2016 הודיעה דלק שבשליטת יצחק תשובה, בעלת השליטה בהפניקס דאז (52%), כי חתמה על מזכר הבנות למכירתה לאם טראסט. התמורה הכוללת שסוכמה עבור המניות הנמכרות אמורה היתה להיות כ־1.7 מיליארד שקל. נציגי החברה האמריקאית אף נפגשו עם דורית סלינגר, שכיהנה אז כמפקחת על הביטוח, אולם בסופו של דבר נסוגה אם טראסט מהעסקה.
משוקו לא נמסרה תגובה.