סגור
מימין רון פאינרו מנכ"ל קבוצת מאיר הנכנס ו אור שחר יו"ר הקבוצה
מימין: רון פאינרו, מנכ"ל קבוצת מאיר הנכנס, ואור שחר, יו"ר הקבוצה (צילומים: הדר דולן, באדיבות הוועד האולימפי בישראל)

רון פאינרו מגיע לקבוצת מאיר כדי לשנות את ה־DNA ולהכין אותה להנפקה

משפחות שחר וקז בחרו במנכ"ל MAX למנכ"ל הקבוצה בתום הליך איתור שנמשך כחצי שנה. זאת כחלק מהכנות להעברת החברה, שפועלת בעיקר בתחום הרכב, לדור הבא. רון פאינרו יכין את מאיר להנפקה בתוך 2—3 שנים. בתוך כך,  מתגלה כעת כי סגן נשיא הקבוצה והמנכ"ל לשעבר עשה אקזיט עם האופציות שקיבל והפך למולטי מיליונר

אחרי שמונה שנים בחברת כרטיסי האשראי MAX, שאותה החל לנהל עוד כשנקראה לאומי קארד, רון פאינרו עובר לתחנה הבאה — ניהול קבוצת הרכב מאיר, כפי שנחשף בכלכליסט. בתום הליך איתור שנמשך קרוב לחצי שנה, החליטו משפחות שחר וקז, ששולטות בקבוצה, למנות את פאינרו למנכ"ל, כדי להוביל בה שינוי ארגוני ולהכין אותה להנפקה בתוך 2—3 שנים.
באופן פורמלי, זה כמה שנים קבוצת מאיר מתנהלת ללא מנכ"ל, מאז שעוזי מור, שמונה לתפקיד ב־2005, עבר למשבצת של סגן נשיא ב־2019. מי שמילא את תפקיד המנכ"ל בפועל מאז הוא אור שחר, בנו של יעקב שחר. אור שחר שימש גם כיו"ר משותף, יחד עם אבנר קז, בנו של ישראל קז. כעת, אור שחר צפוי להישאר בתפקיד היו"ר, ואילו אבנר קז יכהן בחברה כדירקטור מן המניין.
לאחר שישראל קז מת, בסוף 2021, החלו משפחות שחר וקז לגבש תוכנית כדי להפוך את הקבוצה מחברה משפחתית נטו לחברה שמתנהלת באוריינטציה עסקית, בדומה לחברות ציבוריות, וזאת על מנת לבצע את ההעברה לדור הבא בצורה חלקה. לשם כך שכרו המשפחות את שירותיה של פירמת הייעוץ מקינזי, שגיבשה עבור הקבוצה תוכנית עבודה. רכיב מרכזי בתוכנית הוא מינוי של מנכ"ל מקצועי. לתפקיד נבחר, כאמור, פאינרו, שכיהן בעבר גם כסמנכ"ל הכספים של בנק לאומי ושל קבוצת אפריקה ישראל.
קבוצת מאיר נוסדה בשנת 1967 על ידי מאיר קז, כשקיבל את הזיכיון הראשון שלו ליבוא מכוניות המותג השבדי וולוו. עם פטירתו בשנת 1976 עבר ניהול הקבוצה לידי בנו ישראל קז וחתנו יעקב שחר. תחת ניהולם, הקבוצה התרחבה מאוד, וכיום יש לה שלל פעילויות: יבוא מכוניות ומשאיות (וולוו, הונדה, פולסטאר ומשאיות רנו), תחבורה ציבורית בארץ (חברת קווים — חברת התחבורה הציבורית השלישית בגודלה בישראל, אחרי אגד ודן) ובחו"ל, השכרת רכב וליסינג (הרץ ואופרייט), מכירת מכוניות יד שנייה (אוטו סנטר), יבוא ושיווק צמיגים (קוגול יוניטרייד), וייצור שלדות ומוצרי פנים לאוטובוסים (חברת מרכבים). השניים הובילו את החברה ביד רמה עד לפטירתו של ישראל בסוף 2021, ואז העבירו את המושכות לבני הדור השלישי, כשאותם מלווה מור.
השלב הראשון בהכנת הקבוצה לעידן החדש התרחש בסוף 2022, אז המשפחות הכניסו את הפניקס וכלל ביטוח כשותפים לחברה. הפניקס רכשה כ־14% מהמניות תמורת 574 מיליון שקל, ואילו כלל ביטוח רכשה מעט יותר מ־5% בתמורה ל־245 מיליון שקל. שתי העסקאות בוצעו לפי שווי של 4.1 מיליארד שקל. הפניקס קיבלה אופציה לרכוש 6% נוספים ואילו כלל ביטוח קיבלה אופציה לרכוש 3% נוספים בשווי גבוה יותר של 4.5 מיליארד שקל. העסקה עם המוסדיים בוצעה בשנה הטובה ביותר של מאיר, שבה הציגה רווח נקי של יותר מחצי מיליארד שקל. מאז חלה ירידה מסוימת, ואת 2024 החברה צפויה לסיים עם רווח נקי של 400 מיליון שקל.
במסגרת העסקה עם המוסדיים, הוחרגו כמה עסקים של קבוצת מאיר: אפליקציית BuyMe, מועדון הכדורגל מכבי חיפה והנדל"ן של המשפחה, שמנוהל על ידי עומר שחר. רום שחר, הבן השלישי של יעקב, מנהל את השקעות ההייטק של הקבוצה, שמתבצעות גם הן בנפרד.
מטבען, חברות משפחתיות נחלקות לשני סוגים. אלו שבהן יש דמות דומיננטית אחת שנוטלת את המושכות בעת חילוף בין־דורי, ואלו שבהן יש ביזור טבעי בין בני המשפחה. המקרה של משפחות שחר וקז אינו נופל באופן מוחלט לאף אחת מהקטגוריות. בני הדור השלישי אור שחר ואבנר קז מעורבים בעסקי הקבוצה, אך יאיר קז הוא מוזיקאי, ממייסדי להקת הג'ירפות, והאח השלישי רוני קז פועל בתחומי ההייטק. בשל כך, ההחלטה להביא מנכ"ל מקצועי חיצוני שיכין את החברה להנפקה שומרת את האופציות פתוחות.
פאינרו, מצידו, שרוב הרקורד העסקי שלו נצבר בעולם הפיננסי, מגיע לתפקיד מאתגר. תחום הרכב הוא רווחי מאוד, אך גם רווי תחרות. הוא צפוי לקבל חופש פעולה, ובניגוד לזרקור התקשורתי שהופנה לבעלי הבית השונים שלו ב־MAX, הפעם מדובר על שתי משפחות שמעדיפות לשמור על פרופיל נמוך בכל הנוגע לעסקים. סביר להניח שהתפקיד החדש ייטיב עם פאינרו גם כלכלית, ושהוא יקבל אופציות.