סגור
מנכ"ל סלקום דניאל ספיר
דניאל ספיר (צילום: סיון פרג')

נחשף בכלכליסט
הלחץ שהפעיל אדדי הוביל את מנכ"ל סלקום לאלקטרה פאוור

דניאל ספיר שפוטר מסלקום אחרי שזו נמכרה לקרן פורטיסימו, חוזר לשתף פעולה עם האחים זלקינד בחברת האנרגיה שבשליטתם. פיטוריו מחברת התקשורת נעשו כדי להשאיר בסלקום את אלי אדדי, מחליפו, אחרי שזה הודיע כי בכוונתו להתפטר  

דניאל ספיר, מנכ"ל סלקום היוצא, ימונה בשבוע הבא לתפקיד מנכ"ל אלקטרה פאוור של אלקו שבשליטת משפחת זלקינד. המינוי הצפוי נחשף אתמול באתר כלכליסט, והוא מגיע אחרי שחן מלמד הודיע על פרישה מתפקיד מנכ"ל אלקטרה פאוור, שנתיים בלבד אחרי שמונה לתפקיד.
אף שמדובר בתחום אנרגיה ולא תקשורת האחים מייקי ודניאל זלקינד, בעלי השליטה באלקו, מקווים שספיר יביא את היכולות הקמעונאיות שלו לידי ביטוי באלקטרה פאוור, זאת מאחר ששתי החברות מוכרות ללקוחות קצה. לספיר יש גם היכרות מסויימת עם תחום האנרגיה לאחר שלאחרונה נכסה סלקום תחתיו כמנכ"ל לתחום אספקת החשמל.
לאחר חשיפת כלכליסט מניית אלקטרה פאוור עלתה אתמול ב־1.3% לשווי שוק של 374 מיליון שקל, וזאת אחרי שבתקופת כהונתו של מלמד ירדה ביותר מ־70%. אלקטרה פאוור (לשעבר סופרגז) היא ספקית גז  שתחת מלמד נכנסה לתחום החשמל כספק וירטואלי. החברה חתמה על שיתוף פעולה עם אנלייט לאספקת חשמל ירוק לצרכנים  בניסיון להתבסס על 400 אלף לקוחות סופרגז. המיזם בא לידי ביטוי בדו"חות הרבעון השני שפורסמו שלשום, ובהן קפצו מכירות החשמל ללקוחות פרטיים ל־43 מיליון שקל, כמעט פי 10 לעומת הרבעון המקביל.
אלקטרה פאוור סיכמה את הרבעון השני של 2024 עם צמיחה של 20% בהכנסות ל־186.7 מיליון שקל. עיקר הצמיחה היה במכירות החשמל ללקוחות פרטיים כאמור. בשני מגזרי הפעילות הנוספים של החברה, מכירות גפ"מ (גז בישול ביתי) ואספקת חשמל באמצעות תחנות כוח קטנות - רשמה החברה ירידה בהכנסות.
מכירות הגפ"מ ירדו ב־4.6% לעומת הרבעון המקביל, ל־91.6 מיליון שקל, ומכירות אספקת החשמל באמצעות תחנות כוח קטנות ירדו גם הן ב־4.6% לעומת התקופה המקבילה ל־51.7 מיליון שקל, לאחר שבחודשים האחרונים ניהלה אלקטרה פאוור משא ומתן עם האחים ויל למכירות פעילות מתקני הקוגנרציה שלה שלא יצא לפועל. ספיר ינסה להקפיץ את מכירות החשמל של אלקטרה פאוור. מדובר בתחום שחרף היותו חדש, הוא רווי תחרות מול חברות התקשורת, כולל סלקום, וחברות אנרגיה שהחלו למכור חשמל.
הפיטורים של ספיר מסלקום באו בהפתעה לאחר שהמנכ"ל ייצב את החברה, הוריד את החוב הגדול שלה והוביל אותה לסיים את הרבעון השני של השנה עם רווח נקי של 55 מיליון שקל - הרווח הרבעוני הגבוה ביותר שלה בשמונה השנים האחרונות. החברה רשמה עלייה במספר המנויים ובהכנסות, כשאת עיקר הצמיחה הובילה רשת ציוד הקצה דינמיקה שנוהלה בידי אלי אדדי, מחליפו של ספיר.
ספיר פוטר למעשה מסלקום בשיחה עם יובל כהן, מנהל ומייסד קרן פורטיסימו, כאשר במהלך שיחה ביניהם לעדכון אחרי הדוח"ות שאל ספיר את כהן לדעתו על התוצאות בדו"חות וכהן השיב שהם טובים אבל הוא מצפה ליותר טוב. ספיר שאל אם כהן מתכוון שהיה רוצה שיעזוב וכהן השיב בחיוב. הרקע לאירוע לא פורסם עד כה, אולם נודע כי אדדי, מנכ"ל דינמיקה הודיע למנהלי פורטיסימו כי בכוונתו לעזוב לאחר עשר שנים, ולמעשה זה מה שגרם לקרן לפטר את ספיר כדי להשאיר את אדדי בחברה, לאחר שניהל את דינמיקה בהצלחה והיא אותה לרווחים נאים. בכל מקרה, ספיר ימשיך לראות את חבריו מסלקום, ועובדי החברה מאחר שאלקטרה פאוור פועלת מבניין צמוד לזה של סלקום בנתניה.
השליטה בסלקום נמכרה בידי דסק"ש שבשליטת האחים זלקינד וצחי נחמיאס, בעלי המניות נגדולים בה, לקרן פורטיסימו, תמורת 925 מיליון שקל במרץ האחרון והמניה נסחרת באותו שווי של העסקה. העלייה בהכנסות הובילה את סלקום לרשום רווח מפעולות רגילות של 871 אלף שקל, לעומת הפסד של יותר ממיליון שקל במהלך הרבעון המקביל בשנה שעברה. ה־EBITDA זינק פי 2.8 ל־26 מיליון שקל והחברה סיימה את הרבעון עם רווח של 2.4 מיליון שקל - לעומת הפסד של 16 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנה שעברה.