סגור
אבנר ארד מנכ"ל משק אנרגיה
אבנר ארד מנכ"ל משק אנרגיה (צילום: תומר שונם הלוי)

משק אנרגיה מאבדת שווי ומעמיקה אחיזה בדליה

שינוי בתקנון דליה: בעלת השליטה תהיה היחידה שתוכל להציע דח"צים; בוחנת איחודה בדו"חות

ברקע החשש ממהמחיר שבו נעשתה עסקת רכישת אשכול על ידי דליה אנרגיה והירידה במניה, משק אנרגיה עולה שלב במהלך ההשתלטות על תחנת הכוח דליה. בשבוע שעבר שינתה דליה את תקנון החברה. אחד השינויים הוא שלמשק אנרגיה, המחזיקה בקצת יותר מ־50% מדליה, תהיה השפעה גדולה יותר בדליה. אחד השינויים יאפשר למשק אנרגיה להיות הגורם היחיד שמציע מועמדות של דח"צים לדליה. לאחר עדכון התקנון, שכולל גם שינויים באופן קבלת ההחלטות בחברה, במשק בוחנים לכלול את דליה בדו"חות הכספיים של החברה (איחוד).
אחד ההסברים לשינוי הוא השינוי שחל בדליה כחברה. כלומר, דליה שהוקמה ב־2005 כחברת פרויקט, הפכה למפעילת תחנת הכוח דליה שהקמתה הושלמה ב־2015. יכולת הייצור של דליה, שהתרחבה בשנים האחרונות, היא של יותר מ־900 מגה־ואט והיא אחראית לייצור של כ־7% מהחשמל בארץ. ביוני השנה דליה השלימה את רכישת השליטה בתחנת אשכול בתמורה ל־9.1 מיליארד שקל, ובימים אלה מקדמת את ההרחבה של תחנת הכוח דליה 2.
אלא שכנראה התמונה יותר מורכבת. עסקת הרכישה של אשכול שעליה שילמה דליה מחיר גבוה בהרבה מהמתחרות הוביל לחשש בשוק מהכדאיות הכלכלית של העסקה. בשלב הראשון הציעה דליה 12 מיליארד שקל עבור התחנה, פי שניים מההערכות הפנימיות של חברת החשמל על שווי התחנה. ההצעה השנייה בגובהה במכרז היתה של קבוצת קרן נוי־OPC, שהציעה כ־7 מיליארד שקל על התחנה. בהמשך, ולאחר שדליה התקשתה למצוא מימון לסכום הגבוה, חברת החשמל ביטלה את המכרז הראשון ויצאה למכרז נוסף, אז הוצע מחיר מינימום של 9 מיליארד שקל ודליה זכתה בו בתמורה ל־9.1 מיליארד שקל.
כמו כן, בתחילת החודש הוציאה רשות החשמל שימוע המציע לקבוע תקרת מחיר להכנסות של תחנות הכוח שנמכרו מידי חברת החשמל, לאחר שלטענת הרשות התחנות גבו מחירים גבוהים במיוחד וניצלו את חוסר התחרות בשוק. עיקר הביקורת בשימוע לא מופנה כלפי דליה — שכאמור השלימה את הרכישה של אשכול מידי חברת החשמל רק ביוני, ונכון להיום פורסמו נתונים רק של חודש אחד של פעילות התחנה תחת דליה. עם זאת, הגבלת המחיר היא רוחבית בשוק האנרגיה לכל ארבע התחנות - חגית מזרח, אלון תבור, רמת חובב ואשכול. לכן דליה, ובהתאם משק אנרגיה, יושפעו מההחלטה והרווחיות מרכישת אשכול שנשענה על הנחה של המשך מחירי חשמל גבוהים ייתכן ותיפגע.
החשש מהעסקה שהתגבר לאחר השימוע של רשות החשמל הוביל לירידה של 48% מתחילת השנה במניית משק אנרגיה, שנכון להיום נסחרת בשווי של מחצית משווי ההון של החברה (מכפיל הון 0.52). לשם השוואה, חברת האנרגיה OPC נסחרת במכפיל הון של 1.96. העובדה שמשק אנרגיה נסחרת עמוק מתחת להון מבטאת את החשש של המשקיעים שעסקת אשכול יקרה מדי ועשויה להתגלות כלא משתלמת מספיק, בשל עלויות המימון הגבוהות שבשילוב השינוי בתעריפים עשויות לפגוע בצורה משמעותית בתוצאות של אשכול, דליה ומשק אנרגיה.