סגור

טור אורח
סע לשלום סמי, המפתחות בפנים

בעל השליטה בחברת הנדל"ן מצלאוי מעוניין בשדרוג שווי הרכב הצמוד שלו ל־1.6 מיליון שקל. מה שיקנה לו מתנה שערורייתית של 12,400 שקל בחודש מרשות המסים    

סמי מצלאוי, היו"ר ובעל השליטה בחברת הבנייה הציבורית מצלאוי, מעוניין לשדרג את הרכב הצמוד שהחברה מעמידה לרשותו לרכב שעלותו 1.6 מיליון שקל, כפי שפורסם בכלכליסט. לשם כך עליו לשכנע את בעלי מניות המיעוט בחברה בנחיצותו של רכב יקר זה. יש גוף ממשלתי שאותו סמי מצלאוי פטור מלשכנע, משום שזה כבר מתייצב לצידו עם המסר: "סע לשלום סמי, המפתחות בפנים, על חשבוננו". גוף זה, שבדרך כלל אינו מפורסם בנדיבותו, הוא רשות המסים, שתעניק למצלאוי הקלת מס ענקית על הרכב הצמוד הזה.
"מה פתאום הקלת מס", מזדעק בוודאי כל אחד ממאות אלפי השכירים המחויבים מדי חודש בשווי שימוש של אלפי שקלים על הרכב הצמוד שהם מקבלים. נכון, כל שכיר הנהנה מרכב צמוד מחויב מדי חודש בשווי שימוש בשיעור של 2.48% ממחיר הרכב. לרכב שמחירו 100 אלף שקל, למשל, שווי השימוש החודשי הוא 2,480 שקל, שהופך לחיוב במס הכנסה לפי שיעור המס השולי החל על העובד, בתוספת דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות המחושבים אף הם על שווי זה.
אבל מה קורה כשמחיר הרכב ממריא ל־726 אלף שקל, כפי שזוכים בני משפחת המבורגר, בעלי השליטה בהראל השקעות, או ממריא ל־1.6 מיליון שקל, כפי שמבקש מצלאוי? כאן צפויה הפתעה: למחיר הרכב לצורך שווי השימוש ברכב צמוד קבועה תקרה של 563,790 שקל, כלומר מי שנהנה מרכב צמוד יקר יותר, משלם מס כאילו מחיר מכוניתו הוא 563,790 שקל בלבד. במקרה של מצלאוי מדובר בהפחתת שווי של יותר ממיליון שקל, כלומר בוויתור על שווי של 24,800 שקל בחודש, שבמס שולי של 50% מוותרת בו רשות המסים על מס הכנסה של 12,400 שקל בחודש.
האם יש הצדקה לנדיבות מפתיעה זו של רשות המסים, נדיבות שפורמלית אחראים לה שר האוצר וחברי ועדת הכספים שאישרו את התקנות שבהן נקבעה התקרה האמורה? בהחלט אין שמץ הצדקה לכך. מרגע שהוחלט, לפני 14 שנים, ששווי השימוש יחושב לפי מחיר הרכב, ראוי לבצע חישוב זה ללא תקרה. התקרה היא הקלת מס למעטים מחברי האלפיון העליון, ללא שום הצדקה.
למען הדיוק, יש אדם אחד שלגביו יש הצדקה לתקרה, וזהו ראש הממשלה. ראש ממשלת ישראל נוסע ברכב משוריין, לא להנאתו אלא משום שלמדינה חשוב להגן על חייו. במצב זה אין הצדקה לחייבו במס לפי מחירו הגבוה של הרכב המשוריין, אלא לפי מחיר רכב שגרתי. יש שיגידו שהקלה דומה יש לתת לראשי הפשע המאורגן, הנאלצים לנסוע ברכב משוריין מחמת סיכוני המקצוע. עד כאן. אין הצדקה לתת הקלה זו למי משתמש במכונית יוקרה רק לשם יוקרה.
הכותב הוא מומחה לנושאי שכר