סגור
אפי סנדרוב המנהל המיוחד של סלייס בדיון בבית המשפט 9.5.24
המנהל המורשה של סלייס, אפי סנדרוב (צילום: אוראל כהן)

בלעדי
אותרו 60% מכספי חוסכי סלייס, והסדר מתגבש עם שתיים מהקרנות הבעייתיות

כחצי מיליארד מתוך 850 מיליון השקלים כבר אותרו, וההערכות הן כי המגעים המתקדמים של שני מנהלי הקרנות מול המנהל המורשה של חברת הגמל הדיגיטלית יהיו זרז לקרנות נוספות להגיע להסדר. השבת הכספים תיקח זמן בשל ליקויים בהליכי הרישום 

עשרה חודשים עברו מאז התפוצצה הפרשה בחברת הגמל סלייס, ומרבית הכספים מתוך 4 מיליארד השקלים המנוהלים בה עדיין לא ניתנים למשיכה. היום אמורה לקיים ועדת הכספים דיון בנושא התנהלות רשות שוק ההון, בניהולו של עמית גל, מול סלייס.
לכלכליסט נודע כי בימים אלה מתנהלים מגעים מתקדמים להסדר בין שני מנהלי קרנות לבין אפי סנדרוב, המנהל המורשה מטעם רשות שוק ההון, למסירת הנכסים שבידיהם לניהולו בנאמנות עבור העמיתים. בין הצדדים כבר הוחלפו טיוטות להסדר, ואם הוא אכן ייצא לפועל, יועברו לניהולו כמעט כל הנכסים שהושקעו בשתי הקרנות. סלייס הועברה לניהול סנדרוב בעקבות אי־סדרים — בעיקר בכל הקשור לקופות גמל אישיות (IRA).
במקביל, מנהלי קרנות נוספים משתפים פעולה ברמה כזו או אחרת, ולפי הערכות אותרו עד כה כחצי מיליארד שקל מתוך 850 מיליון שקל שהושקעו בקרנות הבעייתיות — כלומר כ־60% מהכספים. גורמים המעורים בהליך איתור הנכסים העריכו כי בסופו של דבר היקף הנכסים שיאותרו יהיה גבוה באופן משמעותי מ־60%, שכן ההגעה של שני מנהלי הקרנות להסדר עם המנהל המורשה אמורה להיות זרז לאיתור נכסים נוספים, אם בלחץ שהדבר יפעיל על הקרנות האחרות להגיע להסדר, ואם בשל ההנחה שההסדר עם השניים יחשוף מידע נוסף על קרנות אחרות.
למרות ההערכות האופטימיות לגבי איתור הכספים, יעבור עוד זמן רב עד שהחוסכים יראו את הכספים שלהם, שסלייס השקיעה בקרנות הבעייתיות. הסיבה לכך היא שמדובר באירוע סבוך מאוד, שאפילו הרישום של פרטי החוסכים בחברה נעשה באופן רשלני. בחלק מהמקרים לא נרשם בצורה מסודרת למי שייך איזה כסף, ואי אפשר לחלק את הכספים שיאותרו מבלי לדעת מי זכאי לאיזה סכום, ולכן ייקח גם זמן עד שהסוגיה הזו תיפתר.
היקף הנכסים שמנהלת סלייס, שבשליטת משפחת גולדנברג, עומד על 4.2 מיליארד שקל, כאשר 1.2 מיליארד שקל מהסכום מנוהלים בקופות גמל רגילות (מסלוליות), שלא נמצאו בהן בעיות. קופות אלה הועמדו למכירה, ובתחילת החודש נודע כי הפניקס צפויה לרכוש אותן תמורת 5 מיליון שקל בלבד. השלמת העסקה טעונה את אישור בית המשפט, ובהנחה שההליך יעבור כסדרו, העמיתים יוכלו למשוך את הכספים שלהם בעוד כארבעה חודשים.
יתרת הכספים, 3 מיליארד שקל, נוהלה בקופות גמל לניהול אישי (IRA), ועלה חשש כי חלקה הושקע בקרנות בחו"ל, שאינן עומדות בהגדרות ובתקנות רשות שוק ההון. מתוך סכום זה 850 מיליון שקל סומנו ככאלה שהושקעו בקרנות "אדומות" — כלומר בעייתיות.
בחודשים האחרונים מתנהלת בבית המשפט חקירה תחת חיסיון לאיתור כספי החוסכים בסלייס. לדברי גורם שנחשף לתוכן הדיון, עולים בו ממצאים מסמרי שיער לגבי הדרך שבה גויסו הכספים והדרך שבה הושקעו. עוד עלה מהחקירות, כי בחלק מהמקרים יש חשש שמנהלי הקרנות חסרו את ההכשרה והניסיון לניהול השקעות, וחלק מהכספים הושקעו באפיקים בסיכון גבוה, כמו אשראי ללא ביטחונות ופרויקטים בסיכון גבוה בתחום הנדל״ן.
תהליכי החקירה ואיתור הכספים מתגלים כמורכבים. חלק מהגורמים הרלבנטיים לא מגיעים לפגישות, או לא מעבירים את המידע המבוקש. גם מערכת הקשרים בין הסוכנויות ששיווקו את ההשקעות לבין מנהלי הקרנות סבוכה, ובמקרים מסוימים כוללת קשרי בעלות. מלאכת איתור הכספים נעשית מול 9-6 קבוצות, וייתכן שחלקן אף קשורות זו לזו.
הקושי המשמעותי ביותר הוא מול סוכנות פינברט (Finbert), שאינה משתפת פעולה עם המנהל המורשה ורשות שוק ההון. פינברט שיווקה קרנות השקעה אלטרנטיביות, שבהן השקיעו חלק מלקוחות סלייס בהיקף מוערך של כמה עשרות מיליוני דולרים. ביוני פורסם בכלכליסט כי הרשות הגיעה למשרדי פינברט לאסוף מידע, וכי היא חוקרת את התנהלות הליכי השיווק של החברה מול הלקוחות.
גם לפינברט יש טענות כלפי הרגולטור, ולדבריה היא אינה מעבירה את המידע על הלקוחות כדי לשמור על כספיהם, והרגולטור מתנכל לה.
במכתב ששלחה פינברט לפני כחודש ללקוחותיה כתבה החברה כי היא פועלת "בכל דרך להבטחת כספי הלקוחות שהשקיעו בקרנות אשר שווקו על ידיה, וכל זאת באופן שיבטיח שהכספים יחזרו למשקיעים. הכוונה לפעול להשבת הכספים הועברה בכתב לגורמים הממונים והוצגה בפני בית המשפט, לרבות הבהרה כי פינברט מתנגדת שכספי הלקוחות שהשקיעו בקרנות שהיא שיווקה, ישמשו לביטחון או למימון 'תספורת' עבור משקיעי קרנות אחרות". אולם, אף על פי שפינברט אינה מעבירה מידע למנהל המורשה, ההערכות הן כי הוא הצליח לאתר חלק מסוים מהנכסים הרלבנטיים של לקוחותיה.
כאמור, הציפייה היא שכאשר ייחתם הסדר עם חלק ממנהלי הקרנות, הדבר יחשוף מידע משמעותי גם על קרנות אחרות, בעיקר בשל ההערכות שקיים קשר בין חלק מהקרנות שעבדו יחד וגם ביצעו השקעות משותפות, אם כי הערכה זו טרם הוכחה.
פרשת סלייס היא החמורה ביותר שהיתה בשוק הגמל, שכן היא סדקה את התדמית כי מדובר בענף שכספי המשקיעים בו בטוחים ונזילים כמצופה. למעשה, גם בקופות המסלוליות בסלייס, שנמצאו תקינות, מרבית כספי החוסכים — למעט של חוסכים מעל גיל 70 — עדיין אינם נזילים זה 10 חודשים, דבר שגם הוא גורם לפגיעה באמון.