בלעדימוטי בן-משה מוכר את תחנת הכוח סוגת בקריית גת ל-OPC ב-855 מיליון שקל
בלעדי
מוטי בן-משה מוכר את תחנת הכוח סוגת בקריית גת ל-OPC ב-855 מיליון שקל
התמורה כוללת תשלום של 535 מיליון שקל ונטילת חוב קיים של 320 מיליון שקל. בעל השליטה בדור אלון רכש ב־2019 נתח מהתחנה לפי שווי 140 מיליון שקל, כך שזו הצפת ערך משמעותית. המחיר בעסקה הוא לפחות 120 מיליון שקל יותר מבספרים
ארבע שנים לאחר שהקים את תחנת הכוח סוגת בקריית גת, מוטי בן־משה, בעל השליטה בדור אלון, מוכר אותה ל־OPC. ל"כלכליסט" נודע כי חברת האנרגיה OPC רוכשת את התחנה תמורת 535 מיליון שקל.
לחברת התחנה חוב של כ־320 מיליון שקל, כך שהתמורה ברוטו בעסקה היא כ־855 מיליון שקל. התזרים בעסקה צפויה לעמוד על 600-550 מיליון שקל, מאחר שדור אלון אמורה לקבל יתרות מזומנים ותמורות נוספות עד להשלמת העיסקה ברבעון הראשון של 2023.
הרוכשת היא OPC ישראל, החברה-הבת (80%) של OPC אנרגיה שבשליטת עידן עופר באמצעות קנון. החברה, שבה שותפה (20%) גם ורידיס שבשליטת גיל אגמון דרך דלק רכב, מרכזת את פעילות האנרגיה של OPC בישראל. OPC הודיעה בפברואר השנה על הקמת חברה־בת חדשה עם ורידיס שתרכז את פעילות האנרגיה של OPC בישראל. ל־OPC יש פעילות גם בארה"ב דרך CPV, החברה־הבת (70%).
ורידיס הזרימה 425 מיליון שקל ואת חלקה (20%) בחברות רותם (OPC רותם ואיי.ג'י.אס רותם) בתמורה ל־%20 ממניות החברה החדשה. שווי חברות רותם הוערך ב־4.5 מיליארד שקל ושווי החברה הממוזגת ב־6.6 מיליארד שקל. OPC מחזיקה 80% בחברה הממוזגת, שעבורה זו עסקה ראשונה מאז הוקמה. החברה הממוזגת פועלת גם להקמת תחנת כוח של כ־396 מגה־ואט סמוך לצומת פלוגות.
את דור אלון ייצגו אלון בנימיני ותומר שקד ממשרד ארדינסט. את OPC ייצג אלון זיו ממשרד שבולת.
שיערוך של 715 מיליון שקל לתחנה בדו"חות
תחנת הכוח סוגת היא העסקה הראשונה שעליה חתם בן־משה עם רכישת השליטה בקבוצת אלון רבוע כחול ב־2017. דור אלון השקיעה בתחנה כ־140 מיליון שקל, חלקם בהשקעה הראשונית וחלקם ברכישת שותפיה, שהחזיקו ב־45% ממניות תחנת הכוח, בשנת 2019.
דו"חות דור אלון שפורסמו השבוע שיערכו את התחנה בהערכת שווי שצורפה אליהן ב־715 מיליון שקל. המחיר בעסקה עולה לפחות ב־120 מיליון שקל על שווי התחנה בספרי דור אלון.
הקמת התחנה, הפועלת בשיטת הקוגנרציה (ייצור חשמל וחום) ובהספק של 73 מגה־ואט, התאפשרה הודות לסגירה פיננסית למימון של 435 מיליון שקל בהובלת בנק מזרחי־טפחות, שמתוכו נותרה היתרה האמורה של 320 מיליון שקל. דור אלון אנרגיה, שכיום מנהל עודד גולן, החזיקה ב־55% ממניות התחנה עם הקמתה. שותפות סיגמא־מסד, שמנהלת עמית מסד, החזיקה ב־45%.
התחנה הוקמה ב־2009. החשמל והקיטור שהופקו בה תוכננו לשמש את מפעל הסוכר של סוגת, אולם בפועל נמכרו לרשת החשמל. זאת לאחר שסוגת החליטה להפסיק לצמיתות את פעילות מפעל בית הזיקוק, וחוזה ההתקשרות עם תחנת הכוח לא יצא אל הפועל.
כתחליף לחוזה עם סוגת חתמה דור אלון ב־2019 על הסכם חדש עם דוראד, למכירת מלוא כושר ייצור החשמל של תחנת הכוח. במסגרת ההסכם דוראד פועלת כמספק חשמל, ואחראית לכלל הפעילויות הקשורות באספקת ומכירת החשמל של תחנת הכוח מול לקוחות הקצה וחברת החשמל.
התחנה, הפועלת בטכנולוגיה של מחזור משולב, מונעת באמצעות גז טבעי ממאגר תמר. דור אלון רכשה ב־2019 את חלקם של שותפיה סיגמא אפסילון ומסד עוז (45%) לפי שווי 140 מיליון שקל לתחנה, כך שמדובר בהצפת ערך משמעותית בשלוש השנים האחרונות עבור דור אלון.
מדובר במחיר גבוה יחסית עבור התחנה אם לגזור לפי הערכות שווי שבוצעו לתחנות בשוק בשנים האחרונות. בסוגת דובר על שווי ברוטו של 855 מיליון שקל (כולל חוב). לשם השוואה, עסקאות שבוצעו בשוק בשנים האחרונות כוללות את מכירת התחנות של חח"י במחיר של כ־1.9 מיליארד שקל לתחנה בהספק של 600 מגה־ואט. תחנת רמת חובב, בהספק של 1,200 מגה־ואט, נמכרה תמורת 4.2 מיליארד שקל לשיכון ובינוי ואדלטק.
OPC אנרגיה הפרטית, שנחשבת לחברה הגדולה בארץ בתחום האנרגיה, תנסה להשביח את תחנת הכוח בעזרת הסינרגיה שלה עם תחנות אחרות.
החוב הפיננסי יקטן לכ־700 מיליון שקל
דור אלון מפעילה בתחום התדלוק 217 תחנות תדלוק ברחבי הארץ; בתחום הקמעונאות היא מפעילה את רשת am:pm העירונית, סופר אלונית ועוד; ובתחום הנדל"ן יש לחברה כ־22 אלף מ"ר נכסים מניבים ו־140 אלף מ"ר בשלבי הקמה. אלה האחרונים כוללים את פרויקט אלוני ים, פרויקט אלוני כפר סבא ואלוני סגולה.
מכירתה של תחנת הכוח צפויה לשפר את מצבה הפיננסי של דור אלון ולהגדיל את יתרות המזומנים שברשות החברה. עם השלמת העסקה, חובה הפיננסי נטו של החברה צפוי לקטון מ־1.7 מיליארד שקל לכ־700 מיליון שקל. תמורה זו עשויה להיטיב גם עם דירוג איגרות החוב של החברה, שעומד כעת על A3 באופק "יציב" מחברת הדירוג מידרוג.
השבוע פרסמה דור אלון את התוצאות הכספיות שלה לרבעון הראשון של שנת 2022. החברה דיווחה על עלייה של כ־24% ברווח הנקי לכ־51 מיליון שקל ברבעון, בהשוואה לרווח נקי של כ־41 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2021.
בעקבות העלייה במחירי הדלקים בעולם, המכירות נטו של הקבוצה ברבעון הראשון טיפסו ל־1.52 מיליארד שקל, לעומת מכירות נטו של כ־970 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנה הקודמת. ההון העצמי של החברה הסתכם בכ־1.35 מיליארד שקל, לאחר שבחודש אפריל חילקה דיבידנד של 50 מיליון שקל.