הישראלים חזרו לטוס ומילאו את כיסי חברות האשראי בעמלות
הישראלים חזרו לטוס ומילאו את כיסי חברות האשראי בעמלות
ההכנסות המצרפיות של MAX, ישראכרט וכאל מעמלת מט"ח, שנגבית על רכישות בכרטיס אשראי בחנויות פיזיות בחו"ל ובאתרים זרים, זינקו ב־65% ברבעון השלישי. הכנסות אלו היוו 6% מכלל ההכנסות של החברות, בעוד שברבעון המקביל הן היוו 2% בלבד
מבצע החיסונים בישראל ובמדינות נוספות בעולם המערבי הביא להסרת רבות מהמגבלות שהוטלו על האזרחים. הדבר בא לביטוי, בין היתר, בפתיחה מחודשת של השמיים וחידוש הפעילות בענף התיירות.
אמנם, היקפי הטיסות והנופש לא חזרו לרמתם טרום־הקורונה, אך ביחס לשיא המשבר באמצע 2020, שבו הושבתו כמעט לחלוטין, מדובר על שינוי בהיקפים אדירים. ומי שלא טס, ביצע קניות מחו"ל דרך האינטרנט.
מי שנהנו בצורה משמעותית מההתאוששות הן חברות כרטיסי האשראי. מהדו"חות של שלוש החברות — ישראכרט, MAX וכאל — עולה כי ברבעון השלישי של השנה הן רשמו הכנסות מצרפיות של 89 מיליון שקל מעמלת מט"ח — זינוק של 65% מהרבעון הקודם ופי שלושה מהרבעון המקביל. ההכנסות המצרפיות ברבעון הזה היוו כמעט 6% מכלל ההכנסות של חברות כרטיסי האשראי, בעוד שברבעון המקביל הן היוו 2% מההכנסות המצרפיות.
הצמיחה בעמלות מט"ח היא מנוע צמיחה משמעותי עבור החברות, שכן ההכנסות המצרפיות שלהן עלו ב־7%. עמלת מט"ח היא עמלה שגובות חברות כרטיסי האשראי על כל עסקה שמבוצעת בחו"ל. שיעור העמלה עומד על 3% מהיקף העסקה. עמלות המט"ח נגבות דרך כרטיס חוץ־בנקאי שמופק על ידן באופן עצמאי, בשיתוף עם קהילות ורשתות שיווק (דוגמת שופרסל, פוקס ורמי לוי).
פרט לרכישה בחנויות פיזיות בחו"ל, עמלות מט"ח נגבות גם בעת רכישה של מוצרים מחנויות אינטרנט מחוץ לישראל, אפיק הכנסה שהולך וגדל עבור כרטיסי האשראי. לדוגמה, בחודש יולי האחרון, שבו נרשם שיא ברכישות דרך אשראי ( 36 מיליארד שקל), כמעט 20 מיליארד מתוכו נעשה בצורה מקוונת.
מי שהציגה את ההכנסות הגבוהות ביותר מעמלות מט"ח היא כאל עם הכנסות בהיקף של 38 מיליון שקל ברבעון השלישי. מדובר בעלייה של יותר מפי ארבעה מהרבעון המקביל ושל יותר מפי 2 מהרבעון הקודם. הכנסות אלו היוו 7% מכלל ההכנסות שלה — שעלו ב־1.5% ברבעון המקביל ו־10% למול הרבעון הקודם.
מקס גזרה הכנסות בהיקף של 29 מיליון שקל ברבעון השלישי מעמלות מט"ח, שהיו גבוהות ב־38% מהרבעון הקודם וב־141% מהרבעון המקביל. ההכנסה מעמלת מט"ח מהווה 8% מכלל הכנסות החברה. ישראכרט גזרה הכנסות בהיקף של 22 מיליון שקל ברבעון השלישי מעמלות מט"ח, שהיו גבוהות ב־47% מהרבעון הקודם וב־175% מהרבעון המקביל. הכנסות אלו היוו 4% מהכנסות החברה.
על רקע המשך ההקלות בטיסות והעלייה במספר המדינות שמכירות בתעודות החיסון הישראליות, בכירים בחברות כרטיסי האשראי צופים כי בעתיד הקרוב הכנסות מעמלות מט"ח אף יוכפלו ויתקרבו לשיעור של יותר מ־10% מכלל ההכנסות.
בין היתר, הם מסתמכים על נתוני הלמ"ס, לפיהם כמות היוצאים לחו"ל הסתכמה ב־300 אלף אזרחים ביולי־ספטמבר, עלייה של כ־100 אלף נוסעים לעומת הרבעון השני של השנה ושל יותר מ־200 אלף נוסעים לעומת הרבעון המקביל ב־2020. הצפי הוא כי ב־2023 מספר הנוסעים לחו"ל ינוע לבין 1.2 מיליון ל־1.4 מיליון נוסעים, ההיקף שאפיין את ענף התיירות טרם הקורונה.
"אנחנו מרוצים מהזינוק בהכנסות ממט"ח, אם כי פעילות זו נמוכה משמעותית מזו של התקופה טרום המשבר", אמר ל"כלכליסט" בכיר בחברת כרטיסי אשראי. לשם המחשה, הכנסות חברות האשראי מעמלות מט"ח הסתכמו ב־2019 ב־326 מיליון שקל. זאת, בהשוואה ל־178 מיליון שקל מתחילת השנה.