סגור
סולאראדג' חוגגת הנפקה בנאסד"ק
אנשי סולאראדג' פותחים את המסחר בנאסד"ק, בימים טובים יותר (צילום: nasdaq)

דו"חות המתחרה האמריקאית אנפייז אכזבו ודחפו את סולאראדג' לשפל נוסף

אנפייז רשמה ירידה בהכנסות וברווח, ומניית סולאראדג' שוב ירדה. סרגיי וסצ'ונוק מאופנהיימר: "דו"חות אנפייז הם אינדיקציה טובה לאלו של סולאראדג'". בעיות נוספות: מלאי הפאנלים באירופה וירידה חדה של מחירי החשמל ביבשת 

בעוד שהדו"ח הכספי של סולאראדג' צפוי להתפרסם רק ב־6 בנובמבר, מניית החברה ממשיכה ליפול. החברה הישראלית, שמייצרת ממירים לפאנלים סולאריים המגדילים את יעילותם, סוללות ומוצרים נוספים לאנרגיה מתחדשת בשוק הביתי והמסחרי, הגיעה לאחרונה לשווי של 923 מיליון דולר בלבד. בשיאה, בקיץ 2022, שווייה עמד על כ־20 מיליארד דולר. אלא שהסיבה לירידה הנוכחית לא הגיעה מפעילות או דיווח של החברה, אלא המשך של המגמות הקיימות בשוק יחד עם התוצאות החלשות שהציגה מתחרתה של סולאראדג', אנפייז (Enphase).
לפי סרגיי וסצ'ונוק מאופנהיימר: "אנפייז בדרך כלל מדווחת לפני סולאראדג', ובמשך שנתיים דו"חות אנפייז הם אינדיקציה טובה לדוח"ות סולאראדג'". ואכן, בשבוע שעבר פירסמה אנפייז את תוצאות הרבעון השלישי שאכזבו את המשקיעים. אנפייז רשמה הכנסות של 380 מיליון דולר, ירידה של 31% לעומת הרבעון המקביל, והרווח הנקי ירד ב־38% ל־88.4 מיליון דולר. אנפייז גם סיפקה תחזית הכנסות לרבעון הרביעי של 400-360 מיליון דולר, שהיו נמוכות מציפיות האנליסטים.
עם זאת, בניגוד לסולאראדג', שעיקר המכירות שלה הן באירופה ובארה"ב, אנפייז ממוקדת בשוק האמריקאי, שלאחרונה חווה התאוששות. לפי וסצ'ונוק, "אנפייז פחות בבעיה, מכיוון שהיא מתמקדת בשוק האמריקאי. בארה"ב יש חוקים חדשים (NEM 3.0) שהורידו את הכדאיות של פאנלים סולאריים על גגות, אבל מנגד העלו את הביקוש לסוללות לאגירת חשמל שמפצות על כך".
באירופה, לפי וסצ'ונוק, התמונה שונה. "באירופה שלושה דברים משפיעים על השוק: מלאים גדולים שנצברו, עודף היצע של ייצור, בעיקר לאור התגברות הייצור מסין, וירידה חדה של תעריפי החשמל".
הבעיה הראשונה באירופה היא המלאים הגדולים שנצברו אצל ספקי החברה. "לסולאראדג' יש מלאים בשווי של 1.5 מיליארד דולר, וככל הנראה בעיה גדולה יותר של מלאים אצל המפיצים של החברה, מה שמוביל לירידה במכירות. החברה מעריכה שעד אמצע 2025 בעיית המלאים תיפתר, אך אי אפשר לדעת את זה. בשוק המסחרי, שמהווה 70% מהפעילות של סולאראדג' ובו אנפייז לא פעילה, יש עודף מלאים שהתחיל עם פריצת המלחמה באוקראינה ונמשך עד היום". בעיה נוספת לפי וסצ'נוק היא התגברות ההיצע מצד יצרניות סיניות, שפועלות להיכנס לשוק במחירים נמוכים.
עוד בעיה היא ירידה חדה במחירי החשמל באירופה. בחודשים הראשונים של המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, שפרצה בפברואר 2022, הוטלו מגבלות על יבוא גז טבעי רוסי לאירופה ומחירי החשמל בה זינקו. אלא שבשנתיים שעברו מאז, המדינות האירופאיות הסתגלו למצב החדש ומחירי החשמל החלו לרדת. "סולאראדג' רכבה על גל עליות מחירי החשמל ב־2022 וב־2023 לאחר עליית מחירי הגז באירופה, שהובילו לעלייה בתעריפי החשמל. בימים אלה אנחנו רואים חזרה למחירים שהיו לפני המלחמה. הרבה פרויקטים הפכו ללא כלכליים".
בשווקים נטען שהירידה במכירות סולאראדג' בארה"ב נובעת גם מעליות הריבית שהובילו להתייקרות הפרויקטים הביתיים בארה"ב, והפכו אותם לפחות כדאיים. אלא שוסצ'ונוק לא מסכים: "הריבית משחקת תפקיד שולי בנוגע לתוצאות סולאראדג'. אמנם הן ייקרו את עלות התקנת הפאנלים הסולאריים, אבל מדובר בפרויקטים של 30-25 שנה. עליות הריבית מאריכות את החזר ההשקעה בשנתיים-שלוש. גם אם הריבית תרד, ההשפעה בטווח הקצר על השוק לא תהיה מהותית. מלאים גבוהים בשרשרת הסולאר ועודף היצע בשוק הם הגורמים המשמעותיים יותר למשבר בתחום האנרגיה הסולארית".
עוד לפני דו"חות אנפייז, השנה האחרונה לא היתה כזו שבסולאראדג' ירצו לזכור. את הרבעון השני סיימה החברה בהפסד של 130 מיליון דולר, לעומת רווח נקי של 119 מיליון דולר ברבעון המקביל. הרבעון היה הרביעי ברציפות שבו החברה רשמה הפסד.
כדי להתמודד עם המצב, בינואר יצאה החברה לגל פיטורים ראשון, שכלל 900 עובדים, שהיו אז כ־16% מכוח האדם בה. ביולי הודיעה החברה על גל פיטורים נוסף, של 400 עובדים, כמחציתם בישראל, כיום יש בחברה כ־4,200 עובדים. גם בהנהלה לא שקט. לפני כחודשיים עזב המנכ"ל צבי לנדו את התפקיד, אך הוא ימשיך לכהן כדירקטור ויועץ. מחליפו הזמני הוא רונן פייר, שכיהן כסמנכ"ל הכספים במשך 14 שנה.