סגור
עידן עופר
עידן עופר, בעל השליטה באו.פי.סי (סיון פרג')

או.פי.סי מכניסה שותף מס בארה"ב, ומגדילה שם אחזקות בשתי תחנות כוח

חברת האנרגיה הודיעה על הגדלת האחזקות בשתי תחנות כוח המונעות בגז טבעי בצפון מזרח ארה"ב - בסכום של 200-230 מיליון דולר; כמו כן חתמה על הסכם שותף מס בפרויקט האנרגיה הסולארי Backbone בארה"ב שנמצא בשלבי הקמה - השותף שזהותו לא ידועה ישקיע 110-116 מיליון דולר

בשנים האחרונות הביקוש הגובר לחשמל בארה"ב וההטבות הממשלתיות למתקני אנרגיה מתחדשת מובילים את היזמים הישראלים לפעול שם.
אחת החברות הישראליות הפעילות בארה"ב היא או.פי.סי שבשליטת עידן עופר, שהודיעה הבוקר על הגדלת האחזקות של החברה בשתי תחנות כוח המונעות בגז טבעי בצפון מזרח ארה"ב. כמו כן, החברה הודיעה על חתימה על הסכם שותף מס בפרויקט האנרגיה המתחדשת Backbone בארה"ב.
הגדלת האחזקות בתחנות הכוח של או.פי.סי בארה"ב מחולקת לשלוש: החלק הראשון הוא רכישה של 25% בתחנת הכוח Maryland, עסקה שהושלמה היום. התחנה בהספק של 745 מגה-וואט, ולאחר השלמת העסקה מחזיקה CPV, החברה הבת של או.פי.סי הפועלת בארה"ב, ב-50% מהתחנה.
שני החלקים הנוספים של העסקה טרם הושלמו, אך החברה מדווחת על הפיכת מזכר ההבנות הלא מחייב להסכם רכישה בכפוף למספר תנאים. החלק השני הוא רכישה של 25% נוספים בתחנת Maryland (כך שלאחר מכן תחזיק ב-75% מהתחנה). החלק האחרון בעסקה הוא רכישה של 31% בתחנת הכוח Shore בארה"ב, בהספק של 725 מגה-וואט. לאחר השלמת העסקה תחזיק CPV ב-68% מתחנת Shore.
שלושת הסכמי הרכישה של החברה שבניהולו של גיורא אלמוגי מגיעים ל-750-870 מיליון שקל (200-230 מיליון דולר). הרכישות יגדילו את יכולת הייצור של CPV בארה"ב מ-1,400 מגה-וואט ל-2,000 מגה וואט.
שתי תחנות הכוח הן ברשת PJM בצפון מזרח ארה"ב. רשת החשמל בארה"ב מחולקת לאזורים. PJM היא רשת החשמל בצפון מזרח ארה"ב, וכוללת מדינות כמו ניו-יורק, ניו-ג'רזי ווירג'ינה שהפכה לאחרונה למוקד מרכזי בהקמה של חוות שרתים המגבירות את הביקוש לחשמל במדינה. PJM נחשבת לרשת המתקדמת והעמוסה ביותר בארה"ב.
לאחרונה הושלם מכרז הזמינות ברשת PJM בתוצאות חיוביות במיוחד ליצרני החשמל. תעריף זמינות הוא למעשה תשלום שמקבלות יצרניות החשמל עבור היכולת להעמיד לרשת את היכולת לייצר חשמל. אחת לשנה מקיימים ב-PJM מכרז לתעריף הזמינות לרשת, כאשר לאחרונה הסתיים המכרז לשנים 2025-2026 עם זינוק של כ-900% מהתעריפים של 2024-2025.
אחד ההישגים המשמעותיים של או.פי.סי בעסקה היא היכולת לשמור על המחיר שנקבע במזכר ההבנות הלא מחייב לעסקה, על אף הזינוק במחירי הזמינות ברשת PJM ב-2025 ו-2026. לכלכליסט נודע כי אחת הסיבות לכך היא ההחלטה של המוכרים להתמקד בפעילות מחוץ לארה"ב, ולכן הם בחרו למכור את כל הנכסים במדינה.
הסכם לכניסת שותף מס
מלבד רכישת האחזקות בתחנת הכוח, ב-CPV (כאמור החברה הבת של או.פי.סי הפועלת בארה"ב) הודיעו גם על הכנסת שותף מס לפרויקט Backbone בארה"ב. Backbone הוא פרויקט סולארי בהקמה בהספק של 179 מגה-וואט במדינת מרילנד. הסכם ההשקעה הוא בהיקף של 410-430 מיליון שקל (110-116 מיליון דולר). או.פי.סי לא דיווחה על זהות שותף המס, אך לרוב מדובר בגופים פיננסיים גדולים בארה"ב.
כחלק מעידוד השקעות של אנרגיה מתחדשת ברחבי ארה"ב, הממשל האמריקאי מציע הטבות בצורת זיכויי מס שונים לחברות המקימות מתקנים סולאריים. אלא שהפעילות של חלק מחברות האנרגיה אינה בהיקפים שמאפשרים ניצול של כל ההטבה. לכן, חברות האנרגיה חוברות לגופים אמריקאיים גדולים המשקיעים בפרויקט ובתמורה מקבלים את הזיכוי במס.