סגור
מטה בזק ב חולון
מטה בזק (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

רווחי קבוצת בזק נפלו ב-17.5% ברבעון השני

הרווח הנקי נחתך ל-287 מיליון שקל, הרווח המתואם ירד ל-292 מיליון שקל; ברקע, פגיעה במגזרי הפעילות השונים שלה, יחד עם השפעה מסוימת מהמלחמה, שפגעו בהכנסות yes בגלל נטישת מנויים; במקביל בזק הודיעה על חלוקת דיבידנד בגובה 400 מיליון שקל בהתאם לירידה בחוב הפיננסי שרשמה

בזק מסכמת את הרבעון הראשון של ניר דוד כמנכ"ל בזק קווי, החברה הגדולה בקבוצה, עם ירידה של 17.5% ברווח הנקי המתואם של הקבוצה, וירידה בכמות המנויים ב-yes ובאינטרנט הקווי, על אף עלייה במנויי הסיבים.
הרווח הנקי נחתך ל-287 מיליון שקל מ-343 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח המתואם ירד ל-292 מיליון שקל מ-354 מיליון שקל.
הירידה בתוצאות של בזק נגרמה כתוצאה מפגיעה במגזרי הפעילות השונים שלה, יחד עם השפעה מסוימת בתוצאות בשל המלחמה, שפגעו בהכנסות פלאפון ו-yes. במקביל החברה רושמת ירידה בחוב הפיננסי והודיעה על חלוקת דיבידנד בגובה 400 מיליון שקל.
קבוצת בזק שבניהולו של היו"ר תומר ראב"ד מורכבת משלוש חברות בת: בזק קווי המרכזת את הפעילות של האינטרנט והתשתיות, yes ופלאפון בניהולו של אילן סיגל ובזק בינלאומי בניהולו של רון גלב.
סך ההכנסות של הקבוצה ברבעון השני של השנה עמדו על 2.19 מיליארד שקל, ירידה של 4.7% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה. הירידה בהכנסות נבעה בין היתר מפגיעה בהכנסות מהקמה של פרויקטי תשתית, כשברבעון השני של השנה שעברה רשמה בזק הכנסות מפרויקט בלו-ראמן לחיבור תשתית סיב אופטי מאילת לתל אביב, אך גם מירידה בכמות המנויים.
גם בסעיף הכנסות הליבה רשמה בזק ירידה בהכנסות. סעיף הכנסות הליבה כולל את סך ההכנסות של החברה בנטרול השפעת הטלפוניה הקווית וקשרי הגומלין בפלאפון, שמושפעים מרגולציה של משרד התקשורת. גם בניטרול ההשפעות האלו חלה ירידה בהכנסות של בזק בכ-0.9% ברבעון השני, שהסתכמו ב-1.94 מיליארד שקל.
תעריפי הטלפוניה הקווית של בזק מפוקחים, ובשנה האחרונה הורידו במשרד התקשורת את התעריף. כמו כן, דמי הקישוריות (קש"ג) הם תשלום המועבר בין חברת התקשורת (מס' אגורות לדקה) עבור שיחות נכנסות. במשרד התקשורת פועלים לבטל את דמי הקישוריות, כאשר ביוני בכל שנה הם פוחתים עד לביטול מוחלט בשנה הבאה. דמי הקישוריות מתאזנים בין החברות, ולכן מגדילים את ההכנסות – אך לא משפיעים על הרווח הנקי. הוצאות המימון של החברה עלו ל-71 מיליון שקל, לעומת 63 מיליון שקל בתקופה המקבילה בשנה שעברה.
בכך ה-EBITDA של הקבוצה הסתכם ב-907 מיליון שקל, ירידה של 6.9% לעומת הרבעון השני בשנה שעברה, והרווח הנקי צנח ל-287 מיליון שקל, ירידה של 16.3% לעומת התקופה המקבילה. התזרים החופשי של החברה צנח ב-25.2% ברבעון השני של השנה (לעומת הרבעון השני של 2023) ל-178 מיליון שקל. עם זאת, בחברה רושמים ירידה של 400 מיליון שקל בחוב שהסתכם ב-5 מיליארד שקל ומכריזים על חלוקת דיבידנד בגובה 407 מיליון שקל.
בזק קווי, החברה הבת הגדולה והמשמעותית ביותר בבזק ובעלת תשתיות האינטרנט של החברה, רשמה ירידה של 4.9% בהכנסות ברבעון השני של השנה שהסתכמו ב-1.075 מיליארד שקל. עיקר הירידה בהכנסות של בזק קווי נבעו מהירידה בתעריפי הטלפוני הקווית שהגיעו ל-138 מיליון שקל, 21.6% פחות מהרבעון המקביל בשנה שעברה.
העלייה המתונה בהכנסות מהאינטרנט (494 מיליון שקל, עלייה של 1.9% לעומת התקופה המקבילה) ותמסורת ותקשורת נתונים (293 מיליון שקל, עלייה של 1.4%) לא פיצו על הירידה בטלפוניה. בכך הרווח התפעולי של בזק קווי הסתכם ב-383 מיליון שקל, 8.4% פחות מהרבעון המקביל בשנה שעברה. הרווח הנקי עמד על 238 מיליון שקל, ירידה של 8.8% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה.
העלייה בהכנסות של בזק קווי באינטרנט נובעת בעיקר מעלייה בכמות מנויי הסיבים האופטיים היקרים יותר מתשתית הנחושת, על אף ירידה בסך הכולל של מנויי האינטרנט בשל עזיבה של לקוחות ברשת הנחושת.
סך מנויי האינטרנט של בזק קווי, בשוק הסיטונאי (כלומר השכרת התשתית לחברות תקשורת אחרות) ובקמעונאי עמד על 1.486 מיליון לקוחות, לעומת 1.489 מיליון לקוחות (ירידה של 3,000 מנויים) בסוף הרבעון הראשון של השנה הנוכחית ו-1.505 מיליון לקוחות בסוף הרבעון השני של השנה שעברה.
סך מנויי הסיבים הסתכמו ב-694 אלף מנויים, לעומת 635 אלף בסוף הרבעון של הראשון של השנה ו-424 אלף בסוף הרבעון המקביל בשנה שעברה. העלייה בשיעור מנויי הסיבים העלתה גם את ה-ARPU (הכנסה חודשית ממוצעת ללקוח) ל-129 שקל בחודש, לעומת 127 שקל ברבעון הקודם ו-122 שקל בתקופה המקבילה בשנה שעברה.
בניגוד למגמה בקבוצה, בפלאפון שבניהולו של אילן סיגל רשמו תוצאות יחסית חיוביות על אף הפגיעה בהכנסות ממכירת חבילות לחו"ל בתקופת המלחמה שנחשב לרווחי במיוחד בחברות התקשורת. ההכנסות של פלאפון בניכוי קש"ג עמדו על 489 מיליון שקל ברבעון השני, עלייה של 1.2% לעומת הרבעון השני של 2023, כשהחברה רשמה עלייה בכמות המנויים ל-2.615 מיליון קווים, לעומת 2.611 מיליון קווים בסוף הרבעון הקודם ו-2.593 מיליון קווים בסוף הרבעון השני של השנה שעברה.
ההכנסות משירותים של פלאפון – כלומר ממנויי הסלולר, נפגעו במידת מה מהירידה במכירת חבילות גלישה לחו"ל, אך קוזזה עם העלייה החדה בכמות מנויי חבילות הפרימיום של דור 5. סך ההכנסות של פלאפון ממנויים עמדו על 348 מיליון שקל, ירידה של 0.6%.
כמות מנויי הדור ה-5 עלתה ל-1.152 מיליון לקוחות (44% מסך לקוחות החברה) לעומת 1.092 מיליון לקוחות בסוף הרבעון הקודם ו-898 אלף לקוחות בסוף הרבעון המקביל בשנה שעברה. העלייה בכמות מנויי דור 5 העלתה גם את ה-ARPU של פלאפון ל-44 שקל בחודש, לעומת 43 שקל ברבעון הקודם.
ברבעון המקביל בשנה שעברה עמד ה-ARPU על 45 שקל, אך הירידה בחבילות הגלישה לחו"ל הפחיתו את ההכנסה הממוצעת מלקוח. מה שהוביל לעלייה בסך ההכנסות של פלאפון הוא מכירות ציוד הקצה, שהסתכמו ברבעון ב-141 מיליון שקל, עלייה של 6% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. למרות זאת הרווח הנקי של החברה ירד ב-2 מיליון שקל ל-39 מיליון שקל, שנבע גם בהכנסות מריבית מקבוצת בזק.
ב-yes שלאחרונה חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם פרטנר TV, נרשמה ירידה בתוצאות כשהחברה עברה להפסד, בשל המלחמה ואי-חיוב לקוחות, אך גם בשל המעבר של יותר ויותר לקוחות לשירותי טלווייזיה מוזלים. סך ההכנסות של yes הסתכמו ב-316 מיליון שקל, ירידה של 6% לעומת ההכנסות בתקופה המקבילה בשנה שעברה, כשמותג הטלוויזיה רשם הפסד נקי של 5 מיליון שקל לעומת רווח של 30 מיליון שקל בתקופה המקבילה בשנה שעברה.
מספר מנויי הטלוויזיה של החברה הכולל של yes בסוף הרבעון השני הסתכם ב-567 אלך מנויים, ירידה של 4,000 מנויים לעומת סוף הרבעון הראשון של השנה וירידה של 12 אלף מנויים לעומת סוף הרבעון המקביל בשנה שעברה.
ה-ARPU של yes אמנם עלה ל-174 שקל לעומת 173 שקל ברבעון הראשון של השנה, אך צנח לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה, אז עמד ה-ARPU על 185 שקל למנוי. שיעור הנטישה עמד על 3.9%, נתון דומה לשיעור הנטישה ברבעון הראשון של השנה, אך גבוה משל התקופה המקבילה בשנה שעברה שעמד על 3.3%. בין הסיבות לירידה בתוצאות של yes היא אי-גביית תשלום מלקוחות בצפון הארץ, שהחברה נחשבת למשמעותית וחזקה באתרי הנופש בצפון. סיבה נוספת כאמור היא המעבר לשירותים המוזלים כמו sting tv.
לאחרונה חתמה yes על הסכם עם פרטנר TV שבו תפתח לחברה אפליקציה ייעודית לשירותי הטלוויזיה של פרטנר שתתבסס על התכנים של סטינג TV. האפליקציה צפויה לשפר את ההכנסות של yes שתשתמש בתשתית התוכן הקיימת שלה להגדלת ההכנסות.