סגור
מטה חברת כרטיסי האשראי ישראכרט החדש בבני ברק
מטה חברת כרטיסי האשראי ישראכרט בבני ברק (צילום: אוראל כהן)

תוצאות ישראכרט השתפרו ברבעון השני, "יש גם עסקים שצומחים"

מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי רן עוז לכלכליסט: "המחזורים נדדו (מהצפון) למרכז, כך שיש בעלי עסקים וענפים שחווים צמיחה בעסקים"; ההכנסות ברבעון עלו ל-802 מיליון שקל לעומת 800 מיליון שקל ברבעון המקביל, הרווח הנקי עלה ל-68 מיליון שקל מ-66 מיליון שקל

"הצפון הוא אזור שכמעט לא קיים היום, אנחנו רואים שם פגיעה במחזורים של עד 80%", כך אמר לכלכליסט מנכ"ל ישראכרט רן עוז. אך הוא הוסיף כי "המחזורים נדדו למרכז, כך שיש בעלי עסקים וענפים שחווים צמיחה בעסקים ויש כאלה שנפגעים".
בעקבות המעבר של מפונים למרכז הארץ והעלייה במחזורי כרטיסי האשראי, הצליחה ישראכרט לשמר את הכנסותיה שהסתכמו ב-802 מיליון שקל ברבעון השני של השנה לעומת 800 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ההכנסות מכרטיסי עלו ל-559 מיליון שקל מ-555 מיליון שקל ברבעון המקביל.
גם הרווח הנקי של החברה נותר דומה למדי על 68 מיליון שקל ברבעון השני לעומת 66 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2023, שיפור קל של 3%.
מעבר לשימוש בכרטיסי אשראי, אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של ישראכרט הוא מתן הלוואות לצרכנים. תיק האשראי של ישראכרט עלה לכדי 9.4 מיליארד שקל בסוף הרבעון השני 2024, ביחס לסך של כ-9.2 מיליארד שקל בסוף הרבעון הראשון 2024. "ברבעונים האחרונים יש האטה בצמיחה. זה שילוב של פרופיל המבקשים והקשחת החיתום שיותר מותאם לתקופה והאי וודאות. יש עדיין צמיחה אבל לא בסדרי גודל שאנחנו רגילים מהשנים האחרונות", מסר עוז.
ההכנסות מהלוואות וריבית שהעניקה ישראכרט לבעלי כרטיסים הסתכמו ב-237 מיליון שקל, שיפור של 2% לעומת ההכנסות ברבעון המקביל אשתקד בסך 233 מיליון שקל. הריבית הממוצעת על הלוואות, על רקע העלאת הריבית במשק, עלתה בישראכרט לכדי 13.4%.
המצב הביטחוני ועליית הריבית משפיעה על איכות הלווים ובתוך כך הוצאות בגין הפסדי אשראי, כלומר ההפרשות שביצעה ישראכרט עבור הלוואות כושלות גדלו בישראכרט לכדי 77 מיליון שקל ברבעון השני של השנה, עלייה של 12% לעומת ההוצאות ברבעון המקביל בסך 69 מיליון שקל.
ישראכרט מחפשת לבצע שיתופי פעולה עם חברות אשראי קטנות יותר. כך חתמה השנה הנהלת ישראכרט עם חברת האשראי קרדיט 24 על מסגרת אשראי בהיקף של 200 מיליון שקל אותה קרדיט 24 תחלק מטעמה. במידה שהחיתום של קרדיט 24 לא יוכיח את עצמו המהלך לא יירשם על ישראכרט.
בשנים האחרונות, אחת מהמטרות של חברות כרטיסי האשראי הוא להגדיל את היקף הכרטיסים אותן הן מנפיקות באופן עצמאי ולא דרך הבנק. היקף הכרטיסים החוץ בנקאיים עומד על 1.26 מיליון נכון לסוף יוני 2024, אותו מספר בסוף יוני 2023. מספר הכרטיסים הפעילים של ישראכרט שמקורם בבנק הוא 3.28 מיליון בסוף יוני 2024, לעומת 3.21 מיליון כרטיסים בסוף יוני 2023.
"בניגוד למה שהתרגלנו, שוק הנפקת הכרטיסים החדשים נמצא ברוויה, לכל לקוח יש היום בין 2 ל-3 כרטיסים פעילים בארנק וההוצאות של הצרכן בכרטיס אחד מגיעה על חשבון הכרטיס השני. לכן אנחנו לא מצפים לצמוח בחדות שם ומחפשים לצמוח במוצרים אחרים" הסביר עוז.