סגור
מימין דני קולר ברוך לדרמן רם בלינקוב
מימין: דני קולר, שעשוי להתמודד על תפקיד היו"ר, ברוך לדרמן ורם בלינקוב (צילומים: אוראל כהן עמית שעל אלכס קולומויסקי)

בלעדי
המלצת ISS למשקיעים הזרים בלאומי: ברוך לדרמן עדיף על רם בלינקוב

חברת הייעוץ האמריקאית, שלה השפעה מהותית על תוצאות האספה, ממליצה לבחור גם בששון אליה, אירה סובול ודני קולר לדירקטוריון הבנק. לדרמן צפוי להתמודד מול אתי דויטש על כס היו"ר, ושלושה נוספים מתלבטים אם להתמודד 

חברת הייעוץ ISS ממליצה לבעלי המניות הזרים בבנק לאומי לבחור בששון אליה, אירה סובול, ברוך לדרמן ודני קולר לדירקטוריון הבנק, ומעדיפה אותם על פני רם בלינקוב ולאה שוורץ. בנק לאומי הוא בנק ללא גרעין שליטה, והאספה השנתית לבחירת הדירקטורים בבנק צפויה להתקיים מחר. חלק מהותי מבעלי המניות הזרים נוטים לפעול לפי המלצות חברת הייעוץ ISS, וניסיון העבר מראה, שתוצאות הבחירות לדירקטוריונים של בנק ללא גרעין שליטה משקפות לרוב את המלצות ISS, שכן משקל המשקיעים הזרים בבנקים הוא משמעותי.
ב־ISS מציינים כי כל המועמדים לדירקטוריון הבנק נמצאו ראויים לכהן בתפקיד. עם זאת, הם ציינו כי נטו להעדיף מועמדים בעלי ניסיון במערכת הבנקאית ובפרט בדירקטוריונים בבנקים. הסיבה לכך היא שהוותק הממוצע של חברי דירקטוריון בלאומי היום עומד על 4 שנים, מה שנחשב לטעמה של חברת הייעוץ לנמוך למדי. בנוסף לכך, ב־ISS מציינים ששתי דמויות בכירות בדירקטוריון צפויות לעזוב אחרי קדנציה של 9 שנים כל אחד: היו"ר שמואל בן צבי, שמסיים קדנציה שהוארכה באופן חריג, על ידי בנק ישראל בשל העיכוב בהליך מינוי הדירקטורים והדירקטורית תמי גוטליב שתעזוב גם את תפקיד יו"ר ועדת הביקורת, שנחשב לאחד התפקידים הבכירים בדירקטוריון.

"בנוסף לכישוריו האישיים של כל מועמד, התחשבנו בהחלטתנו גם בצורך בהמשכיות הדירקטוריון, במיוחד כאשר בהתחשב בכך ששני דירקטורים מכהנים בכירים צפויים לסיים את כהונתם", מציינים ב־ISS. הבחירות לדירקטוריון ייעשו בשתי קבוצות. בקבוצה הראשונה לתפקיד דח"צ העומד גם בדרישות בנק ישראל, ממליצים ב־ISS לבחור בברוך לדרמן ודני קולר על פני רם בלינקוב שמקבל המלצה של "נמנע". קולר מכהן כיום כדירקטור ומתמודד לקדנציה שנייה. מבין לדרמן ובלינקוב, ב־ISS מעדיפים את לדרמן, היות שהוא מגיע הן עם ניסיון בנקאי אחרי שכיהן בתפקידים בכירים בלאומי, והן עם ניסיון בדירקטוריון בנק (כיהן כדירקטור בדיסקונט).
בקבוצה השנייה מתמודדים לתפקיד הדח"צ הדירקטור המכהן ששון אליה, שמתמודד לקדנציה שנייה, וכן אירה סובול ולאה שוורץ, שמקבלת מחברת הייעוץ המלצה של "נמנע". נראה כי כהונה של דירקטור מכהן היא בעדיפות הראשונה של ISS. באשר לשתי המועמדות הנוספות, בחברת הייעוץ מציינים לחיוב את העובדה שלשתיהן ניסיון בחברות בתחום הפיננסים והפינטק, אך נראה כי הם העדיפו את סובול על פני שוורץ, היות שסובול גם כיהנה כדירקטורית בבנק (בנק ירושלים).
בחירת הדירקטורים בסבב הנוכחי משמעותית במיוחד, שכן זמן קצר לאחר כניסתם לתפקיד יבחר הדירקטוריון יו"ר חדש במקום בן צבי. ישנם חמישה מתמודדים פוטנציאליים לתפקיד היו"ר, אולם נכון להיום ידוע רק על שניים שבכוונתם להתמודד. הראשונה היא אתי דויטש, המכהנת כיום כדירקטורית בבנק. דויטש, לשעבר יו"ר כאל ומרכנתיל, כבר התמודדה בסבב הקודם על תפקיד היו"ר והפסידה על חודו של קול לבן צבי. מועמד נוסף הוא לדרמן, שאומנם צריך לעבור קודם את משוכת הבחירה בו כדירקטור, אך לאור המלצת ISS, סיכוייו להיבחר כדירקטור גבוהים.
גם קולר עשוי להתמודד על תפקיד היו"ר וגם הוא צריך לעבור קודם את משוכת הבחירות של בעלי המניות, כאשר סיכויו להיבחר כדירקטור לקדנציה נוספת גבוהים. קולר מכהן במקביל כיו"ר ובעל מניות בסטארט־אפ בתחום הפינטק, ואם יתמודד וימונה ליו"ר לאומי, ייתכן שיצטרך להפקיד את החזקתו בפינטק בנאמנות. עם זאת, תפקיד היו"ר קורץ לקולר, והוא יקבל החלטה להתמודד לפי הרכב הדירקטורים שייבחרו באספה, והערכת הסיכוי שלו. במצב דומה נמצא ידידיה שטרן ששקל להתמודד מול בן צבי בבחירות האחרונות. שטרן נסוג מהרעיון לאור תפקידו כנשיא המכון למדיניות העם היהודי שבו הוא מחזיק במקביל, ושיצטרך לוותר עליו אם ייבחר, אבל אם יראה שסיכוייו טובים, הוא עשוי להתמודד הפעם. מועמד נוסף הוא בלינקוב, אך גם לא ברור אם ייבחר לדירקטור, ואפילו אם ייבחר, ייתכן שבסופו של דבר לא יתמודד על תפקיד היו"ר בשלב זה.