סגור
מימין: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון והיו"ר בני גבאי
אייל בן סימון ובני גבאי (צילום: אסנת רום, ענבל מרמרי)

אייל בן סימון ובני גבאי רכשו מניות חברת הפניקס במיליון שקל כל אחד

יו"ר חברת הביטוח והמנכ"ל רכשו 26 אלף מניות כל אחד. הרכישה, שלא במסגרת מכירת מניות הפניקס על ידי קרנות סנטרברידג' וגלטין, נעשתה לקראת היותה של הפניקס ללא גרעין שליטה     

יו"ר הפניקס בני גבאי והמנכ"ל אייל בן סימון רכשו מניות הפניקס החזקות במיליון שקל כל אחד. הדיווח על כך פורסם ביום חמישי האחרון והמניות נרכשו בשוק ולא במסגרת עסקת המכירה של מניות הפניקס בידי הקרנות סנטרסרידג' וגלטין.
גבאי ובן סימון שרכשו 26 אלף מניות הפניקס כל אחד, מנסים ככל הנראה לשדר בצעד הזה המשך יציבות של החברה, לאור העובדה שהיא הופכת להיות חברה ללא גרעין שליטה. הפניקס דיווחה מפורשות על הפיכתה לכזו בדיווחים ביום חמישי. המניות נרכשו במחיר של 38 שקל למניה, מעט מעל המחיר שבו נעשית עסקת מכירת המניות בידי הקרנות. בן סימון עלה להחזקה של 55 אלף מניות — 0.02% ממניות החברה וגבאי ל־0.05%, 116 אלף מניות.
כפי שנחשף בכלכליסט, קרן אפניטי של ג'ראד קושנר רכשה 4.95% ממניות הפניקס וקיבלה אופציה לרכישת 4.95% נוספים, בכפוף לקבלת היתר החזקה מרשות שוק ההון. אפיניטי שילמה 466 מיליון שקל עבור המניות, והעסקה למעשה כבר יצאה לדרך כך שהקרן של קושנר מחזיקה ב־4.95% מהמניות של הפניקס. האופציה עם קושנר לרכישת מנת המניות הנוספת היא למשך שישה חודשים שבהם יידרש לקבל את אישור רשות שוק ההון. בעבר התקשה קושנר לקבל היתר שליטה בהפניקס, בתקופת כהונתה של דורית סלינגר כממונה על רשות שוק ההון, אבל כאן מדובר בהחזקה דרך קרן השקעות, ובהיתר החזקה של פחות מ־10%, היתר ברמה נמוכה יותר של מחויבות ושליטה. עם זאת מדובר בקרן בעלת קשר עם חצי האי ערב שרוב ההשקעות שלה מרוכזות בסעודיה וחלקן במדינות אחרות במפרץ.
בסה"כ מכרו הקרנות 16.48% ממניות הפניקס לאחר שהחזיקו לפני המכירה ב־31.5%. יחד עם האופציה של אפיניטי מדובר במכירה של 21.43% שלאחריה ישארו הקרנות עם 10% והחברה תיוותר ללא גרעין שליטה. המניות נמכרו במחיר של 37.5 שקל.
קרן השקעות אמריקאית רכשה תמורת 142 מיליון שקל 1.55% מהמניות שמכרו סנטרברידג' וגלטין בעסקה שאמורה להיות מושלמת עד 5 באוגוסט. ארבעה משקיעים בינלאומיים נוספים רכשו 4.99% ממניות הפניקס ב־470 מיליון שקל בעסקה שתושלם בימים הקרובים. קבוצת דלק של יצחק תשובה רוכשת 4.99% ממניות הפניקס מידי הקרנות תמורת 470 מיליון שקל, כאשר 250 מיליון שקל מהסכום הם בהמרת הלוואת מוכר של דלק לקרנות מ־2019 ו־200 מיליון שקל נוספים במזומן.
סנטרברידג' וגלטין ייפרעו בעזרת תמורת המניות שמכרו חוב שקיבלו ממזרחי־טפחות ומיטב כהלוואה בכירה במסגרת עסקת רכישת השליטה מ־2019. הקרנות ימשיכו להחזיק כרגע כ־14.97% מהון המניות המונפק של הפניקס, ועם השלמת עסקת קושנר יירד ל־10.02%. שתי הקרנות יפסיקו להיות בעלות שליטה מיד אחרי מכירת המניות לדלק, אפניטי (מנה ראשונה) והמשקיעים הנוספים. מניית דלק התאוששה במסחר ביום חמישי ועלתה בשיעור של 3.1% לאחר ירידה של 2% שלשום עם חשיפת העסקה בכלכליסט, ולאחר שהחברה דיווחה כי תרשום רווח הון של 61 מיליון שקל מהמרת ההלוואה למניות הפניקס.
מניית הפניקס עלתה ב־0.7% למחיר של 38 שקל, המחיר שבו רכשו גבאי ובן סימון את המניות בבורסה, ומעט מעל המחיר שבו נמכרו המניות לקושנר, דלק ויתר השחקנים.