פתאל הורידה התחזית, אבל השפעת המלחמה עליה צפויה להיות מצומצמת
פתאל הורידה התחזית, אבל השפעת המלחמה עליה צפויה להיות מצומצמת
רשת המלונות פועלת בעיקר בחו"ל, ושיעורי התפוסה בישראל גבוהים מאחר שהיא מארחת מפונים מעוטף עזה ומהצפון; הכנסות החברה עלו ב-19% ברבעון השלישי ל-2 מיליארד שקל - והיא נהנתה מהיחלשות המטבע המקומי
המלחמה בעזה הובילה לפגיעה קשה בתיירות בישראל, ושלוש רשתות המלונות הגדולות, פתאל, ישרוטל, ודן מיהרו לפרסם אזהרות בדבר פגיעה אפשרית בתוצאותיהן ברבעון הרביעי מהפעילות בישראל.
כעת, בפתחו של השבוע השמיני למלחמה, פרסמה פתאל, הגדולה מהשלוש, את סיכום תוצאותיה ברבעון השלישי ואת תחזיתה לסיכום השנה, ומהם עולה כי הפגיעה בה צפויה להיות מצומצמת. זאת מאחר שרוב הפעילות של החברה בחו"ל, ושיעורי התפוסה במלונותיה בארץ עלו בעקבות שיכון מפונים מעוטף עזה ומהצפון.
פתאל הורידה במעט את תחזיתה לשנים 2023 ו-2024. לפי התחזית המעודכנת, הכנסותיה השנה יסתכמו ב-7.6-7.4 מיליארד שקל ובשנה הבאה - ב-8.2-7.8 מיליארד שקל. זאת, לעומת תחזית להכנסות של 7.7-7.4 מיליארד שקל ב-2023 ול-8.5-8.1 מיליארד שקל ב-2024, שאותה הציגה בסוף ספטמבר.
במקביל, הציגה בספטמבר חברת הדירוג מידרוג תחזית שמרנית יותר, שלפיה בכל אחת מהשנים 2024-2023 הכנסות פתאל יגיעו ל-7.6-7 מיליארד שקל. בעוד שבפתאל הסבירו אז כי תחזיתה אינה מביאה בחשבון אירועים חריגים שאינם בשליטת החברה, במידרוג הזכירו, כאחד הנימוקים לתחזית, את העובדה כי "ענף התיירות קשור קשר הדוק למצב המדינה, והרעה במצב הפוליטי והביטחוני במדינה עלולה להביא לפגיעה משמעותית בתיירות ובפרט בתיירות הנכנסת". כעת ניכר כי אזהרה זו התגשמה, לפחות במידת מה.
למרות הורדת התחזית, תוצאותיה החזויות לסוף השנה עדיין גבוהות משמעותית מאלו שרשמה אשתקד ואף מתוצאותיה ב-2019 - שנת הייחוס טרם פרוץ הקורונה. זאת כשהרבעון השני והשלישי הוגדרו על ידי פתאל כחזקים בהיסטוריה של החברה.
מעבר לכך, בפתאל הדגישו כי השפעת המלחמה עליה אינה מהותית. זאת מכיוון שחלקו של המגזר הישראלי עומד על 20% בלבד. כמו כן המלחמה מתרחשת בתקופת החורף שממילא מאופיינת כחלשה יחסית, ולהערכת החברה, בהינתן שהמלחמה תסתיים בתוך כמה שבועות, תיירות הפנים תפצה על הירידה בתיירות הנכנסת.
בנוסף פתאל מארחת במלונותיה בישראל 18 אלף מפונים, ולכן שיעורי התפוסה בהם גבוהים מאלו שנרשמו אשתקד (71% תפוסה באוקטובר לעומת 66% באוקטובר 2022, וצפי ל-74% בנובמבר לעומת 72% בנובמבר אשתקד, כשמספר האורחים בחדר עומד בממוצע על 2.7 לעומת 1.6 בתקופות שגרה), והרשת מקבלת מהמדינה תגמול עבור אירוח זה (התעריף שנקבע לאדם מבוגר בחדר בפנסיון מלא נע בין 410 שקל ליום, ללא מע"מ, למלון 5 כוכבים ל־346 שקל ליום למלון 3 כוכבים, כשמחיר לילד הוא חצי מזה) וזה מפצה על אובדן ההכנסה מתיירים.
ברבעון השלישי הכנסות פתאל הגיעו ל-2 מיליארד שקל, גבוהות ב-19% מאלו שנרשמו ברבעון המקביל אשתקד וב-36% מאלו שנרשמו בזה המקביל ב-2019. עיקר השיפור, 151 מיליון שקל, מיוחס לבתי מלון חדשים שפתחה הרשת במהלך התקופה, בהם בהמבורג, לימסול ואתונה. 133 מיליון שקל נוספים מיוחסים להיחלשות השקל ביחס ליורו ולליש"ט - מטבעות הפעילות העיקריים של החברה ש-52% מ-233 בתי המלון שלה ממוקמים באירופה ו-23% בבריטניה.
111 מיליון שקל נוספים מיוחסים למלונות הקיימים – שפעלו לאורך שתי התקופות. זאת לאור עליית המחיר היומי הממוצע לחדר ב-15% ל-584 שקל. בנוסף רשמה החברה עלייה בשיעורי התפוסה במלונותיה ואלו גבוהים מאשר ברבעון המקביל ובאירופה אף עברו את שיעורי התפוסה ב-2019.
הנתונים בישראל חריגים בסוגיה זו, ובה נרשמה דווקא ירידה של 5% ל-71% תפוסה. זאת, למרות עלייה של 17% בכניסת תיירים לישראל ברבעון, ובעקבות הרעה בפעילות המלונות העסקיים בתל אביב כחלק מהשלכות המשבר הפוליטי שחל באותה התקופה, וכן מאחר שתשעה באב חל השנה ביולי והוביל לירידה בתפוסה.
ה-FFO שמודד את תזרים המזומנים של החברה מפעילות ריאלית עלה ב-9% ביחס לרבעון המקביל וב-67% לעומת המקביל ב-2019 ל-324 מיליון שקל, וה-EBITDAR שמודד את הרווח התפעולי לפני פחת, הפחתות, הכנסות והוצאות אחרות והוצאות שכירות, ומהווה כמדד הנמצא בשימוש בתחום המסעדנות, המלונאות ובתי הקזינו, עלה ב-21% וב-49% בהתאמה ל-796 מיליון שקל. הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות התייצב על 124 מיליון שקל, שיפור של 30% ושל 89% בהתאמה.
בינואר-ספטמבר הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-5.2 מיליארד שקל, עלייה של 30% מהתקופה המקבילה; ה-FFO עלה ב-40% ל-474 מיליון שקל; ה-EBITDAR זינק ב-37% ל-1.8 מיליארד שקל; והרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות הגיע ל-48 מיליון שקל, לעומת הפסד של 69 מיליון שקל בתקופה המקבילה.
בשבוע הראשון של המלחמה נפלה מנית פתאל ב-8% ובכך נמנעה ממנה הכניסה למדד ת"א 35 בעדכון שבוצע בו בתחילת נובמבר. מאז התאוששה ועלתה ב-21%, וסה"כ 27% מתחילת השנה. שווי השוק של החברה מגיע ל-6.2 מיליארד שקל.