חברת משלוחי המצרכים אינסטקארט בדרך לנאסד"ק: היקף ההזמנות מדשדש, ההכנסות מפרסום קפצו
חברת משלוחי המצרכים אינסטקארט בדרך לנאסד"ק: היקף ההזמנות מדשדש, ההכנסות מפרסום קפצו
החברה הגישה תשקיף לפני הנפקה, שלפיו היא היתה רווחית בחמשת הרבעונים האחרונים; ההכנסות במחצית הראשונה של השנה זינקו ב-31% לכ-1.5 מיליארד דולר, אך היקף ההזמנות עלה בכ-1% בלבד
חברת משלוחי המצרכים אינסטקארט (Instacart) הגישה אתמול את המסמכים לקראת הנפקה ציבורית ראשונה (IPO), שצפויה להיות אחת מההנפקות הגדולות של חברות טכנולוגיה מאז דצמבר 2021. באתר CNBC דיווחו כי ההנפקה תבוצע בנאסד"ק תחת הסימול CART.
בתשקיף שהוגש ציינה אינסטקארט כי ב-2022 רשמה רווח של 428 מיליון דולר, לעומת הפסד של 78 מיליון דולר ב-2021. עם זאת 358 מיליון דולר מהרווח נבעו מ"הטבות מס", כהגדרת החברה. ההזמנות ב-2022 גדלו ב-18% לעומת 2021 ל-262 מיליון דולר; ואולם במחצית הראשונה של 2023 הן עלו ב-1% בלבד ל-132.9 מיליון דולר. למרות זאת ההכנסות במחצית הסתכמו ב-1.48 מיליארד דולר, זינוק של 31% שנבע בעיקרו מגידול בעמלות שהחברה גובה על פרסום באפלקיציה. 406 מיליון דולר מההכנסות במחצית היו מפרסום.
עוד עולה כי הרווח הנקי ברבעון עמד על 114 מיליון דולר, וההכנסות הסתכמו ב-716 מיליון דולר לאחר שעלו ב-15% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. לחברה 7.7 מיליון לקוחות פעילים, שמוציאים כ-317 דולר באפליקציה בממוצע בחודש.
באינסטקארט ציינו עוד כי בכוונתם להמשיך ולהתמקד בשילוב מאפיינים של בינה מלאכותית ולימוד מכונה בפלטפורמה. במאי הודיעה החברה על כניסה לתחום הבינה המלאכותית הגנרטיבית באמצעות השקת כלי החיפוש Ask Instacart שאמור לענות על שאלות הלקוחות.
"אנחנו מאמינים שעתיד קניות המצרכים לא יהיה בבחירה בין קנייה מקוונת או קניות בחנות הפיסית", מצוטטת המנכ"לית פידג'י סימו בתשקיף. "מרביתנו נעשה את שתי האפשרויות. ולכן אנחנו רוצים ליצור חוויה רב ערוצית אמיתית שמביאה את הטוב מהקניות המקוונות לחנויות הפיסיות, ולהפך".
החברה הוקמה ב-2012, ובהנפקה תצטרף לשורה של חברות מכלכלת החלטורה שהפכו לציבוריות, בהן Airbnb, דורדאש ואובר. עם זאת, החברות הללו לרוב לא מתגלות כהימור מוצלח עבור המשקיעים, שכן רק Airbnb נסחרת כיום מעל למחיר ההנפקה שלה.
לפי האתר שלה, אינסטקארט פועלת ביותר מ-5,500 ערים ומול יותר מ-40 אלף חנויות. החברה זכתה לדחיפה במהלך הקורונה, אז הצרכנים העדיפו לבצע משלוחים ולהימנע מחנויות. ואולם באינסטקארט התקשו להגיע לרווחיות בעיקר בשל העלויות הגבוהות הנלוות לשימוש הנרחב בעובדים עצמאיים. לפי החברה, נכון לסוף יוני העסיקה 3,486 עובדים במשרה מלאה.
במרץ 2022 נפלה הערכת השווי של החברה ל-24 מיליארד דולר מ-39 מיליארד דולר, על רקע הירידה בשוקי ההון. בסוף 2022 הערכת השווי נחתכה בעוד 50%, לכ-10 מיליארד דולר.
סימו המנכ"לית נכנסה לתפקיד באוגוסט 2021 ושנה לאחר מכן מונתה גם ליו"ר. לפני כן ניהלה את אפליקציית פייסבוק במטא והייתה כפופה ישירות למנכ"ל מארק צוקרברג.
מייסד אינסטקארט אפורבה מהטה מתכוון לפרוש מהדירקטוריון לאחר השלמת ההנפקה. בדירקטוריון חברים גם מנכ"ל פלוטון בארי מקארתי, מנכ"ל סנופלייק פרנק סלוטמן וג'ף ג'ורדן מקרן ההון סיכון אנדריסן הורוביץ'.