סגור
חנות בשר בלדי בת ים
חנות בשר של בלדי (צילום: בלדי בת ים)

בדרך לאחוזת בית: רשות התחרות בודקת את פעילות בלדי

חברת הבשר דיווחה שהרשות דרשה ממנה נתונים, כחלק מבדיקה שעשויה להסתיים בהכרזה כי בלדי היא ספק גדול; במקרה כזה, יוטלו הגבלות שונות על החברה, שמעוניינת להנפיק אג"ח בתל אביב

רשות התחרות בודקת את פעילות חברת הבשר בלדי, ועשויה להגביל את פעילותה.
חברת הבשר בלדי, שבשליטתו המלאה של ארז דהבני, מעוניינת להנפיק אג"ח בתל אביב ולגייס כ-300 מיליון שקל, שמיועדים לפירעון הלוואות, לשחרור בעל השליטה מערבויות על הלוואות אחרות ולדיבידנדים עבורו.
אך עוד לפני ההנפקה, מתברר שבלדי נתונה תחת בדיקה של רשות התחרות בנוגע לאפשרות שתסווג כספק גדול. הגדרה שעשויה להטיל מגבלות על פעילותה.
ספק גדול הוא מי שמחזור המכירות השנתי שלו עלה על 333 מיליון שקל או שהוא "בעל מונופולין". על ספקים וקמעונאים גדולים חלים איסורים שונים מכוח חוק המזון, ביניהם איסור התניית מכירת מוצר מסוים ברכישת מוצר אחר, איסור כולל על כל סוג של התערבות במחיר המוצר ללקוח הסופי ברשתות או בשטחי התצוגה שלהן והגבלות נוספות המופיעות בחוק המזון.
בלדי עדכנה את טיוטת תשקיף ההנפקה שפרסמה בתחילת החודש, ובעדכון דיווחה כי רשות התחרות פנתה אליה בחודש יוני בדרישה להעביר לה נתונים בדבר מחזור המכירות של החברה וסיווג לקוחותיה.
מעבר לכך, בחלק התשקיף שמתייחס לסיכונים הענפיים שעלולים להשפיע על פעילותה היא צירפה את הוראות חוק המזון, ובדגש על הרף המוגדר בו בכל הנוגע להגדרתו של ספק גדול. עוד ציינה כי אי ציות או אי עמידה בהוראות החוק עלולים לחשוף אותה ואת נושאי המשרה בה לסנקציות שונות ולהשפיע על עסקיה, לרבות בהתאמות שתידרש לבצע בהתקשרויותיה עם לקוחות וספקים.
בלדי עוסקת בייבוא, ייצור ושיווק של מוצרי בשר ומוצרי מזון נוספים. על פי התשקיף, הכנסותיה ב-2023 הסתכמו -1.09 מיליארד שקל, ירידה של 7% לעומת 2022. את 2023 היא סיימה בהפסד של 30.6 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 1.2 מיליון שקל ב-2022. המעבר להפסד נבע בעיקר מהוצאות המימון שזינקו בעקבות עליית ריבית הפריים שהגדילה את הוצאות הריבית של בלדי. גם העלייה בשער הדולר כחברה יבואנית פגעה בה.
בלדי מייעדת 160 מיליון שקל מתמורת האג"ח לפירעון הלוואה בנקאית שאותה נטלה להקמת מרלו"ג. 131 מיליון שקל נוספים ישמשו לפירעון הלוואות אחרות. הגיוס יסייע בשחרורו של בעל השליטה דהבני מערבויות אישיות שהעמיד להבטחת התחייבויותיה של בלדי. מעבר לכך היא מעוניינת לחלק לדהבני, המכהן כיו"ר וכמנכ"ל החברה, דיבידנד של 27 מיליון שקל, כשחצי מיליון שקל נוספים ישמשו למענקים עבור שאר עובדי החברה.
על רקע הפסדיה אשתקד, ניסתה בלדי להנפיק את מניותיה לציבור המשקיעים בבורסה במאי 2023 דרך מיזוג לחברת הספאק איי ספאק שבשליטת רוני בירם וגיל דויטש. אלה גייסו 400 מיליון שקל מהציבור לקראת הנפקת החברה לפי שווי 1.1 מיליארד שקל לאחר הכסף.
אולם חודשיים לאחר מכן הודיעו כי קיימת אינדיקציה לכך שלא יצליחו להשיג רוב נדרש מהמוסדיים לאישור עסקת המיזוג ועל כן פירקו את הספאק והשיבו את הכסף למשקיעים.