סגור
מרק צוקרברג מנכ"ל מטא 2023
מרק צוקרברג מנכ"ל מטא (צילום: DAVID PAUL MORRIS/BLOOMBERG )

לקראת שבוע הדו"חות החשוב בארה"ב: רק 3 מ־7 המופלאות הכו את מדד S&P 500 השנה

חמש משבע חברות הטכנולוגיה המובילות, אלפאבית, מיקרוסופט, מטא, אמזון ואפל, יפרסמו השבוע את דו"חות הרבעון השלישי, ויעומתו עם תחזיות האנליסטים. מיטב: בקרב החברות שכבר פרסמו דו"חות בוול סטריט נרשמה עלייה של 6% ברווח למניה, השיעור הנמוך ביותר מאז הרבעון השני של 2023, ונמוך גם מהממוצע ההיסטורי 

שבעת המופלאים, שמו של הסרט שהגיע לראשונה לאולמות הקולנוע לפני 63 שנים, הביא לעולם קבוצה שנושאת שם דומה "שבע המופלאות" (Magnificent Seven). אבל בעוד שבעת המופלאים היו אקדוחנים מחוספסים, שבע המופלאות הן אפל, אנבידיה, מיקרוסופט, אלפאבית, אמזון, מטא וטסלה, חברות הטכנולוגיה הדומניננטיות, שמובילות שינויים בהתנהגות הצרכנים ובמגמות הכלכליות העולמיות. והשבוע, חמש מהן יעמדו למבחן ויעומתו, עם פרסום הדו"חות הרבעון השלישי, עם ציפיות השוק והאנליסטים.
שווי השוק המצרפי של שבע המופלאות הוא 16,447 מיליארד דולר, כשבקצה אחד של הסקאלה ניצבות בגאון אחרי שחצו את רף שווי שוק של 3 טריליון דולר החברות אפל, אנבידיה ומיקרוסופט. בקצה השניה, הרחק מאחור, משתרכת לה טסלה, עם שווי שוק של 864 מיליארד דולר.
בחמש השנים האחרונות כל אחת משבע החברות האלה הניבה למשקיעים בה תשואה תלת־ספרתית שהכתה את המדדים המובילים. הגדילו לעשות המניה של אנבידיה שרשמה תשואה חריגה של 2,776%, וגם המניה של טסלה הרקיעה שחקים עם תשואה של 1,247%. יתר החברות בקבוצה הניבו תשואות שנעות בטווח של 280%-111% בזמן שמדד S&P 500 עלה "רק" ב־93%.
אבל לאחרונה, המניות של רוב המופלאות הניבו תשואת חסר ביחס למדד S&P 500. למעשה, רק שלוש חברות הכו את המדד, בעוד יתר ארבע החברות הניבו תשואת חסר. אנבידיה, הכוכבת של חמש השנים האחרונות, ממשיכה לככב גם ב־2024 עם תשואה של 186%, גם מטא (החברה־האם של פייסבוק, אינסטגרם ו־ווטסאפ) עשתה חיל השנה עם תשואה של 62%.
לעומת זאת, טסלה, שטסה בחמש השנים האחרונות, רשמה עד כה ב־2024 תשואה של 8% בלבד, בזמן ש־S&P 500 עלה ב־22%. למעשה, עד השבוע שעבר המניה של טסלה הניבה למשקיעים בה תשואה שלילית ב־2024. ירידות השערים שנרשמו מתחילת השנה במניה של טסלה נמחקו הודות לדו"ח שהחברה פרסמה ביום רביעי, שהזניק את המניה שלה ב־26% ביומיים.
התוצאות שטסלה דיווח עליהן בשבוע שעבר היו, באופן כללי, טובות מהציפיות. ההכנסות שקצת אכזבו היו נמוכות ב־1% מהציפיות של המשקיעים, אבל בשורה התחתונה, טסלה דיווחה על רווח מתואם של 72 סנט למניה, 20% מעבר לציפיות של המשקיעים. הנתון המעניין ביותר בדו"ח של טסלה היה הרווחיות הגולמית בתחום הרכב שעמדה על 17.1%, הרבה הרבה מעבר לציפיות בשוק לרווחיות של 14.9%.
המשקיעים בשוק ההון חששו ממלחמת המחירים בתחום הרכב, ובעיקר מהחרפת התחרות בסין, והשיפור ברווחיות הגולמית מעיד שהירידה בעלויות הייצור משמעותית יותר מהשחיקה במחירי המכירה. לגבי התחזיות של ההנהלה, בשיחת הוועידה למשקיעים אמר אלון מאסק: "משהו כמו צמיחה של 20% עד 30% בשנה הבאה הוא הניחוש הטוב ביותר שלי". זה הספיק כדי להזניק את המניה של טסלה כמו חללית ששוגרה לחלל, ולמחוק את ירידות השערים מתחילת השנה.
טסלה היתה הראשונה מבין שבע המופלאות לפרסם את דו"חות הרבעון השלישי של 2024, ובימים שלישי עד חמישי, כאמור, חמש חברות נוספות ממועדון המופלאות יפרסמו את הדו"חות שלהן. את המצעד תפתח מחר אלפאבית, החברה־האם של גוגל ויוטיוב. ביום רביעי יגיע תורן של החברות מיקרוסופט ומטא לפרסם את הדו"ח לרבעון השלישי, ולקינוח, ביום חמישי, יצטרפו לחגיגת הדו"חות גם אמזון ואפל. האחרונה, אנבידיה, היא היוצאת מן הכלל והמשקיעים ייאלצו להמתין בסבלנות עד למועד פרסום הדו"חות שלה שנקבע ל־20 בנובמבר.
כל שבע המופלאות מפרסמות את הדו"חות שלהן אחרי שעות המסחר בארצות הברית, ומקיימות מיד לאחר מכן שיחות ועידה למשקיעים. מי שמשפיעים על הכיוון של המניות הם שני גורמים מרכזיים: הגורם הראשון הוא התוצאות העסקיות של החברה בעבר, כאשר תשומת הלב של המשקיעים מופנית בראש ובראשונה לתוצאות בפועל בהשוואה לממוצע ציפיות האנליסטים. במילים אחרות, האם החברה הכתה את הציפיות, או שמא פספסה אותן.
הגורם השני הוא התחזיות של ההנהלה לעתיד לבוא. חלק מהחברות מספקות תחזיות מספריות, וכולן נותנות "צבע" במסגרת שיחת הוועידה למשקיעים. גם כאן, התחזיות של ההנהלה נבחנות אל מול הציפיות של המשקיעים. היות ששבע המופלאות הן חברות דומיננטיות, משפיעות, שמעניינות משקיעים רבים, מוסדיים ופרטיים כאחד, הן נהנות מסיקור נרחב על ידי אנליסטים שונים. ממוצע תחזיות האנליסטים, שמחושב מהתחזיות של 34 אנליסטים בממוצע, מהווה מעין "חוכמת המונים" שמגלמת את הציפיות של השוק. השבוע, חמש מופלאות יעמדו למבחן הרבעוני שלהן, כשבעמדת השופט יהיה השוק.
בסקירה של אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי מיטב, נכתב כי עד עתה שיעור החברות ב־S&P 500 שהכו את התחזיות עומד על כ־75% לעומת ממוצע של 78% בחמש השנים האחרונות. בשורת ההכנסות רק כ־60% מהחברות הפתיעו לטובה לעומת הממוצע של 69% בחמש השנים האחרונות, ונרשמה עלייה של 6% ברווח למניה של החברות שכבר דיווחו. שיעור זה הנו הנמוך ביותר מאז הרבעון השני של 2023 וונמוך מהממוצע ההיסטורי. במבט לעתיד האנליסטים צופים שהרווח למניה יגדל ב7.5% בכל 2024