סגור
מימין אמנון שעשוע ממייסדי מובילאיי ו תום ליבנה מייסד ויו"ר ורביט
מימין אמנון שעשוע ממייסדי מובילאיי ו תום ליבנה מייסד ורביט (צילום: אולפן כלכליסט, יונתן מעוז)

מאורקם ועד ורביט: הצניחה בשווי של הסטארט-אפים הישראליים נחשפת

דו"חות מחצית 2024 של שותפות ביג טק 50, שמחזיקה במניות של 50 סטארט־אפים ישראליים מובילים, מגלים את ההשפעה הדרמטית שהיתה להפיכה המשטרית, למלחמה ולהתפתחות הבינה המלאכותית. ורביט איבדה 1.8 מיליארד דולר מערכה, ואורקם - כמעט 1.5 מיליארד דולר

הדו"חות של השותפות המוגבלת ביג טק 50 למחצית שנת 2024 חושפים את התנודתיות שעברה על חברות הייטק ישראליות רבות מאז 2021, שנת הבועה הגדולה, דרך ההפיכה המשטרית והשפעת המלחמה על השווי שלהן. השותפות הונפקה מתוך מטרה ליצור פורטפוליו שמחזיק במניות של 50 חברות ישראליות מובילות ולמכור את ההחזקות בעת הנפקה או אירוע אקזיט. לצד מספר חברות ששמרו על שוויין ואף עלו, לא מעט חברות רשמו קריסה משמעותית.
השותפות מחזיקה בשברי אחוזים בחברות בולטות ומציינת שהשינויים בשווי הוגן של החברות אינו מעיד בהכרח על ירידת שווי החברה, אלא על הערכה של השווי ההוגן של החזקותיה.
מהדיווח עולה שחברת ורביט, אשר נקלעה לרכבת הרים לא פשוטה, רשמה צניחת שווי מ־2 מיליארד דולר ב־2021 ל־512 מיליון דולר כיום. השותפות מציינת שוורביט נתקלה ב־2023 בסביבה עסקית מאתגרת עם התפתחות הבינה המלאכותית והשפעתה על שוק התמלול, בדגש על תמלול בתחום הבידור, שאינו דורש רמת דיוק אבסולוטית ובו יש גמישות בתמחור. התוצאה הישירה היתה הורדת מחירי התמלול, שהשפיעה על הכנסות החברה ב־2023. להערכת השותפות, ההשפעה לא נגמרה, ותשפיע על הכנסות החברה ב־2024.
בתחילת השנה המייסד והמנכ״ל תום ליבנה עזב את החברה ובמקומו מונה יאיר אמסטרדם. החברה השקיעה בפיתוח מודלי תמלול ויש לה נכסים רבים בתחום. לפי השותפות, רמת הדיוק של מוצריה הינה גבוהה יותר משל מתחרים גנריים יותר בתחום. לכן לחברה יש פוטנציאל בתחומים כגון משפט, רפואה ואקדמיה, אך ייקח זמן עד שגידול בתחומים אלה יקזז את הירידה בהכנסות. בהתאם, השותפות נאלצה לתקן כלפי מטה את שווי ההחזקה שלה בחברה.
השווי של חברת ויה העוסקת בניהול תחבורה ציבורית עלה משמעותית מ־2 מיליארד דולר בעת ההשקעה בחברה ל־2.8 מיליארד דולר כיום. בדומה לחברת ויה, גם חברת אופן ווב העוסקת באדטק הצליחה לשמור על שווייה שעמד על 1.8 מיליארד דולר, וכעת מעריכה אותו ביג טק ב־1.75 מיליארד דולר. חברת הביטוח לענייני סייבר אטביי שמרה אף היא על שווי השוק שלה, כ־2.1 מיליארד דולר.
שווייה של חברת הפינטק פאנדבוקס מוערך בדו"חות של ביג טק 50 ב־246 מיליון דולר, אך חשוב לציין שזו חברה שכבר הגיעה לשוווי של מעל למיליארד דולר בעבר. החברה נמצאת כבר זמן לא מועט במשבר עקב העלייה המשמעותית בריבית במשק, שהפכה את עסקיה של החברה בתחום האשראי לעסקים קטנים לפגיעים.
צניחה כואבת במיוחד רשמה אורקם של פרופ' אמנון שעשוע וזיו אבירם, מייסדי מובילאיי - השווי של החברה צנח מ־333 מיליון דולר בדיווח האחרון ל־31 מיליון דולר בלבד. גם אורקם בעברה דיווחה שהיא גייסה בשווי העולה על מיליארד דולר וחשבה אף להנפיק בשווי הזה.
לגבי אורקם נכתב בדו"ח של השותפות שביולי 2024 הודיעה החברה על הפסקת פיתוח מוצר הראייה והתמקדות במוצר השמיעה. החברה הודיעה כי היא מתכוונת להמשיך ולמכור את המלאי הקיים במוצר הראייה ולהתמקד בפיתוח ומכירות של מוצר השמיעה, שהוא בעל פוטנציאל גבוה להערכתה. בהתאם לכך, השותפות נאלצה להוריד באופן דרסטי את שווי ההחזקה שלה בחברת אורקם, והיא מקווה שהמיקוד המעודכן במוצרי השמיעה יישא פרי.
חברה מעניינת נוספת היא טראקס, שפיתחה פתרונות ראייה ממוחשבת ועיבוד נתונים לעולם הקמעונאות, והוערכה בדו"חות ב־790 מיליון דולר. זוהי צניחת שווי משמעותית לעומת 2021, אז דיווחה החברה על גיוס בשווי 2.25 מיליארד דולר.
חברת סייסנס היא אחת החברות הוותיקות בתעשיית הטק המקומית, וגם היא התפארה בעברה בשווי של מעל למיליארד דולר, אך מאז עברה שינויים רבים ומספר לא מועט של סבבי פיטורים. צניחת השווי שלה לא מפסיקה, ולאחר שכבר הוערכה בשנת 2023 בשווי של 628 מיליון דולר, הרי שכיום היא מוערכת בשווי של 486 מיליון דולר בלבד.
גם חברת בילדוטס (Buildots), שפיתחה מערכת לייעול ענף הבנייה, רשמה ירידת שווי משמעותית מכחצי מיליארד דולר ב־2023 לשווי של 211 מיליון דולר כיום.