רייזור לאבס: שיאנית התשואות כרגע, אך בפער ענק מההנפקה
רייזור לאבס: שיאנית התשואות כרגע, אך בפער ענק מההנפקה
מניית חברת ה־AI אומנם טסה ב־805% בארבעת החודשים האחרונים, במקביל לדיווח על עסקאות עם תאגידים רב־לאומיים, אך מי שרכש את המניות ב־2021 עדיין מופסד 66%
המניה שרשמה את עליות השערים החדות ביותר מתחילת השנה בבורסת תל אביב היא רייזור לאבס, שזינקה ב־156%. הנתון מרשים, אך הוא מחוויר לעומת העובדה שבארבעת החודשים האחרונים מניית רייזור טסה ב־805%. אבל נתון זה מקבל משמעות שונה כשמסתכלים על גרף המניה מהיום שבו החלה להיסחר.
רייזור נהפכה לחברה ציבורית בפברואר 2021, וגייסה 116 מיליון שקל בהנפקת מניות ראשונה (IPO) לפי שווי חברה של 494 מיליון שקל (אחרי הכסף). שער המניה בהנפקה היה 12.6 שקל — גבוה פי שלושה ממחירה היום בבורסה. כלומר, גם אחרי גל העליות האחרון, משקיע שרכש מניות של רייזור לפני שלוש שנים ומחזיק בהן עד היום, ספג הפסד של 66%.
שלושת ימי המסחר הראשונים של רייזור באחוזת בית היו חלומיים, אבל ירח הדבש שרד שלושה ימים בלבד, ולאחריו הכל התחיל להשתבש. המניה צנחה ב־97%, ובשפל הגיע שווי השוק של החברה ל־18 מיליון שקל. הצניחה לא התרחשה בחלל ריק. כבר בדו"ח הרבעוני הראשון של רייזור כחברה ציבורית נרשמו ירידה בהכנסות ומעבר להפסד תפעולי. זה אף פעם לא נעים לראות הכנסות שמתכווצות ורווח שנהפך להפסד, אבל כשזה קורה בחברה שזה עתה הצטרפה לבורסה — חוסר הנעימות נהפך לחוסר אמון.
שלושת מייסדי רייזור לאבס — רז רודיטי שמכהן גם כיו"ר ומנכ"ל, מיכאל זולוטוב ועידו רוזנברג — הקימו חברה הפועלת בתחום הבינה המלאכותית. גם לפני שלוש שנים צמד האותיות AI היה פותח בקלות דלתות בחדרי הישיבות של מרבית הגופים המוסדיים.
החברה פעילה בשני תחומים: מגזר השירותים ומגזר המוצר. בראשון היא מציעה פתרונות בינה מלאכותית המותאמים ספציפית לבעיות קריטיות בארגונים, אך התחום הזה זניח לעומת מגזר המוצר, שבו הפוקוס של רייזור הוא על שיפור תהליכי ייצור באמצעות המוצרים DataMind AI, ו־Inspection AI.
בארבעת החודשים האחרונים נראה שרייזור מצליחה סוף סוף לממש חלק מהפוטנציאל שעליו דיברה ערב ההנפקה. באחרונה דיווחה החברה על שלוש עסקאות עם לקוחות רב־לאומיים בסקטור הכרייה, האנרגיה והביטחון.
מקבץ העסקאות והעובדה ששלושה תאגידים גלובליים בחרו להצטייד במוצרי רייזור מעידים על הנחיצות בהם ועל הערך שלהם. זה טוב וזה יפה, אבל לא מספיק. המבחן הגדול של רייזור טמון ביכולתה למצות את פוטנציאל ההתרחבות בקרב הלקוחות הקיימים, במקביל לגיוס חדשים.
כשזה יקרה, אם זה יקרה, וכאשר הלקוחות ייתנו אמון במוצרי החברה, יחזור גם אמון המשקיעים בחברה ובהנהלתה. בתרחיש כזה סביר להניח שגם מחיר המניה בבורסה יצמצם את הפער הגדול שעדיין קיים אל מול המחיר בהנפקה.