סגור
דוד פתאל בעלים של רשת מלונות פתאל כנס טבריה
דוד פתאל, בעלים של רשת מלונות פתאל (צילום: עמית שעל)

פתאל שברה שיאי הכנסות ורווח, והעלתה את התחזיות ל־2022

זינוק בתפוסה במלונות הרשת הקפיץ את הכנסות פתאל ברבעון השני ל־1.5 מיליארד שקל, ובחברה צופים כי אלה עשויות להגיע השנה עד 5.8 מיליארד שקל. סמנכ"ל הכספים: "השיפור — אף שלא קיבלנו מענקים והנחות"

רשת מלונות פתאל, שבבעלות משפחת פתאל (59.94%), הציגה תוצאות שיא ברבעון השני של השנה שבמסגרתן זינקו הכנסותיה ל־1.5 מיליארד שקל - קפיצה של 134% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה. הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות בחברה קפץ ב־37% והסתכם ב־107 מיליון שקל. תוצאות אלה ממשיכות את השיפור שרשמה פתאל ברבעון הראשון של השנה, ובעקבותיהן העלתה החברה את תחזית ההכנסות ל־2022 לטווח של 5.8-5.3 מיליארד שקל, חלף תחזית של 5.7-5.1 מיליארד שקל שהציגה בסיכום הרבעון הקודם.
בסיכום המחצית הראשונה של השנה הגיעו הכנסותיה של פתאל למעט פחות מ־2.3 מיליארד שקל - זינוק של 169% ביחס למחצית המקבילה ב־2021. ההפסד הנקי המיוחס לבעלי המניות הצטמצם ל־165 מיליון שקל לעומת 300 מיליון שקל במחצית המקבילה (בעקבות הפסד של 272 מיליון שקל ברבעון הקודם). השיפור בהכנסות הושפע בעיקר מהעלייה בהיקפי הפעילות, שהתבטאה בעלייה בשיעורי התפוסה במלונות שמפעילה הרשת באירופה, ישראל, בריטניה ואירלנד. כך, שיעור התפוסה הכולל במלונות הרשת הגיע ביוני ל־79.6% לעומת 46.6% ביוני בשנה שעברה.
המלונות באירופה (51% מכלל מלונות הרשת) היו אחראים ל־36% מההכנסות ברבעון, המלונות בישראל (21% מהמלונות) הניבו 34% מהכנסותיה, וחלקם בהכנסות של המלונות בבריטניה ובאירלנד (26% מהמלונות) הסתכם ב־32%. בהכנסותיהם של המלונות באירופה נרשם השיפור הגדול ביותר בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה: 537 מיליון שקל לעומת 128 מיליון שקל.
הכנסות החברה מנכסים זהים עלו ב־58 מיליון שקל ביחס לרבעון המקביל, כשמנכסים חדשים רשמה פתאל שיפור של 183 מיליון שקל בהכנסות. לצד זאת, החברה ספגה ירידה של 160 מיליון שקל כתוצאה מפערים בשערי חליפין. להערכת פתאל, אם היורו והליש"ט יישארו ברמתם הנוכחית מול השקל עד לסוף ספטמבר, היא צפויה לרשום ברבעון השלישי קיטון בהון של 150-100 מיליון שקל.
הרווח התפעולי של פתאל הגיע ברבעון השני ל־306 מיליון שקל - שיפור של 13% לעומת הרבעון המקביל ב־2021. הרווח התפעולי התזרימי לפני חישוב פחת והפחתות והכנסות אחרות (EBITDA) הסתכם ב־546 מיליון שקל - זינוק של 50% ביחס לרבעון המקביל. הרווח התפעולי התזרימי לפני חישוב פחת והפחתות והוצאות שכירות (EBITDAR) טיפס ל־563 מיליון שקל - 55% יותר מאשר ברבעון המקביל. ה־FFO, שמודד רווחיות בחברות נדל"ן בנטרול סעיפים כמו שיערוכים, עלה ב־63% לעומת הרבעון המקביל ל־256 מיליון שקל.
"הרבעון השני היה רבעון שיא של פתאל, שהציגה מספרים נהדרים מעבר להערכות המוקדמות, שמבשרים על אופטימיות לעתיד בסימן חזרה לחיים", אמר ל"כלכליסט" סמנכ"ל הכספים של פתאל שחר עקה. לדבריו, "השיפור בפרמטרים השונים בולט במיוחד מכיוון שפתאל לא קיבלה מענקים או הנחות ברבעון השני".
בנוגע לעליות הריבית האחרונות, הוא ציין כי "70% מההלוואות שנטלה פתאל הן קבועות, כשרוב האשראי הוא לטווח ארוך ובריביות טובות יחסית, ולכן פתאל פחות חשופה לסיכונים מכך. אשראי חדש צפוי אמנם להיות יקר יותר, אבל פתאל מעריכה שהריביות יירדו, ולכן תיקח אשראי לטווח קצר שניתן למיחזור בהמשך".
ביחס לאינפלציה ציין עקה כי "פתאל מצליחה להעלות את המחירים בהתאם לעליית המדד, ואף ביצעה מהלכי התייעלות, בעיקר בתחום כוח האדם, והצליחה לשמור על שיעור רווחיות יפה". לדבריו, "הזינוק בעלויות האנרגיה באירופה פחות משמעותי עבור פתאל מכיוון שרוב המלונות שלה באירופה הם עירוניים, ומרכיב האנרגיה נמוך יחסית בהוצאות שלהם".
פתאל מפעילה, נכון לסוף יוני, 198 מלונות שבהם כ־45 אלף חדרים, מהם 101 באירופה, 41 בישראל, 51 בבריטניה ובאירלנד וכן חמישה מלונות באזורים אחרים. במחצית הראשונה היא התקשרה בעסקאות לפתיחת חמישה מלונות נוספים בישראל ב־2027-2023 שבהם 745 חדרים. באפריל השלימה פתאל הקמת מיזם משותף עם גופים מוסדיים להשקעה במלונות באירופה, שבמסגרתו התקבלו עד כה התחייבויות השקעה של 346 מיליון יורו.
ההון העצמי המיוחס לבעלי המניות בחברה הגיע בסוף הרבעון השני ל־1.9 מיליארד שקל, בדומה להיקפו בסוף 2021. יתרת המזומנים ושווי מזומנים הסתכמה ב־582 מיליון שקל, לאחר שבינואר וביולי גייסה פתאל 290 ו־260 מיליון שקל בהנפקת אג"ח בהתאמה. באוגוסט רכשה החברה אג"ח בתמורה להנפקת מניות בהיקף של 154 מיליון שקל.
פתאל החזקות נסחרת באחוזת בית לפי שווי של 6.6 מיליארד שקל, לאחר שמתחילת השנה עלה שווי מנייתה ב־31% וב־12 החודשים האחרונים ב־58%. מדד ת"א־90 שבו היא נכללת ירד מתחילת השנה ב־2% וב־12 החודשים האחרונים עלה ב־15%.