סגור
מטוס בואינג 737-800 של אל על
מטוס בואינג 737-800 של אל על (צילום: Sky_Blue / iStock)

רוח גבית מהמלחמה ומחירים גבוהים: רבעון חלומי לאל על

שורת מהלכים סידרו לחברה את הרבעון המוצלח בתולדותיה. העלאת המחירים: ההכנסה הממוצעת מנוסע זינקה ב־16%. התמהיל: יותר כרטיסים משודרגים נרכשו. שיעורי התפוסה: שברו שיאים והגיעו ל־94%. במקביל מחירי הדלק הסילוני צנחו ופעילות המטענים זינקה. כך המריא הרווח הנקי ב־258%

בצל המלחמה, ועל רקע ביטולי הטיסות של חברות התעופה הזרות, אל על מסכמת את הרבעון הטוב בתולדותיה. ברבעון השלישי של 2024 הכנסות אל על צמחו ב־44% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והסתכמו בכמיליארד דולר, הרווח התפעולי זינק ב־216% והסתכם ב־270 מיליון דולר, ובשורה התחתונה הרווח הנקי המריא ב־258% והגיע ל־185 מיליון דולר.
התפוסה במטוסיה של אל על ברבעון השלישי הגיעה לשיא של 93.8%, עלייה קלה לעומת הרבעון הקודם שבו שיעור התפוסה הגיע ל־92.4%, ועלייה חדה לעומת התפוסה ברבעון המקביל (לפני המלחמה) שבו התפוסה עמדה על 88.1%. מנכ"לית אל על דינה בן טל גננסיה התייחסה אתמול לשיעורי התפוסה החריגים ואמרה כי "אנחנו מסכמים רבעון של קיץ, בתוך מצב של מלחמה, מציאות ביטחונית בלתי נתפסת, המטוסים מלאים עד אפס מקום. 94% זה שיעור תפוסה באמת לא מוכר. זה אומר שהרבה מאוד מטוסים יצאו על 100%".
אל על מציגה ברבעון השלישי שיפור בכל מדדי הרווחיות, לרבות עלייה בהכנסה הממוצעת לנוסע משלם (RRPK) שעלתה ב־15.9% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, וב־2.4% ביחס לרבעון הקודם השנה. ההכנסה למושב משוקלל קילומטר (RASK) עלתה ב־23.4% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, ובאל על מסבירים את העלייה הזאת בכמה גורמים. אלו כוללים בין היתר את השינוי בתמהיל היעדים ותמהיל מחלקות השירות, משינוי תמהיל סוגי הכרטיסים (Lite, Flex, Classic) שנרכשים על ידי הלקוחות, משינוי בתמהיל היעדים ולאור שיעורי התפוסה הגבוהים הגורמים לרכישת המושבים "השוליים" האחרונים במטוס, שנמכרים בדרך כלל במחירים גבוהים יותר.

היצע המושבים עלה ב־15%

לנוכח העובדה שמלחמת חרבות ברזל הביאה לביטולי טיסות של חברות תעופה זרות, הביקוש לטיסות של אל על לאורך כל שנת 2024 בכלל וברבעון השלישי בפרט היה מוגבר באופן משמעותי מעבר לביקוש שאותו החברה חווה בשגרה בתקופות שיא.
ברבעון השלישי של השנה אל על הצליחה להגדיל את היצע המושבים ב־14.8% ביחס לרבעון השני הודות לכמה מהלכים שתרמו להגדלת כושר הייצור של החברה. ראשית, אל על הוסיפה מטוסים החכורים בחכירה רטובה (חכירת המטוס ביחד עם הצוות המקורי שלו, ולא רק של המטוס עצמו) לפעילות בשירות החברה. שנית, ברבעון הנוכחי בוצע שימוש במטוסים ששהו בחלק מהזמן ברבעון הקודם בפעילות תחזוקה ושיפוץ. ולבסוף, ברבעון האחרון, בשל עיתוי החגים, היו חמישה ימי עבודה נוספים שתרמו לעלייה של כ־7% להיצע המושבים.
באל על מצפים שגם תוצאות הפעילות ברבעון הרביעי של 2024 יהיו גבוהות ביחס לתוצאותיה ברבעון המקביל אשתקד. עם זאת, באל על מסייגים ואומרים כי למרות הביקושים המוגברים, ולאור מגבלות כושר הייצור, בחברה צופים שברבעון הרביעי לשנת 2024 תחול ירידה בפעילות במונחי מושב – ק"מ זמין בהשוואה לרבעון השלישי.
"שואלים אותי, 'למה לא תביאו עוד מטוסים?' התשובה היא שפשוט אין. אנחנו לא לבד בסיפור הזה", הוסיפה המנכ"לית. לדבריה "יש מחסור במטוסים, מחסור בטייסים, וזה לא דבר שהולך להסתיים מהר. העולם זז למעלה". היא ציינה שיצרני המטוסים הגדולים בואינג ואיירבוס לא מצליחים לספק מטוסים ושברחבי העולם חברות תעופה מבטלות קווים כי אין להן חלק חילוף למטוסים שעל הקרקע.
כמו יתר חברות התעופה בעולם, גם באל על עושים מאמץ להצטייד במטוסים ולהגדיל את כושר הייצור. כחלק מהתוכנית האסטרטגית של החברה היא צפויה להרחיב את צי המטוסים שלה באופן שיביא לעלייה של 22%–29% בצי המטוסים. עד אז, המחסור במושבים יורגש ובאל על מציעים לציבור שרוצה לרכוש כרטיסי טיסה במחיר סביר ולהתמודד עם המחסור בכרטיסים, להזמין את הכרטיסים לפחות חצי שנה מראש, ומוטב אפילו שנה לפני מועד הטיסה.
באל על מצפים שמימוש תוכנית ההצטיידות יביא לשיפור בתזרים המזומנים הפנוי של החברה, בעיקר הודות לעלייה הצפויה בהיצע המושבים לאור ההצטיידות במטוסים החדשים והחזרה לשימוש של מטוסים קיימים שהיו לא פעילים בשנת 2023. בדו"ח של אל על נטען כי ההצטיידות במטוסים חדשים תתרום גם להתייעלות בהוצאות הדלק והתחזוקה של צי המטוסים, מה שצפוי להוביל לעלייה בשיעור הרווחיות של החברה.
מחיר הדלק הסילוני (דס"ל) נתן לאל על רוח גבית ברבעון השלישי שבו נרשמה ירידה של 18.5% במחירי הדס"ל לעומת הרבעון המקביל אשתקד. ברבעון האחרון ההוצאות של אל על על דס"ל היוו רק 16.7% ממחזור ההכנסות של החברה, בהשוואה ל־22.4% ברבעון המקביל אשתקד.

גם החות'ים תרמו לתוצאות

בדו"ח של אל על מפורטות שורת התאמות שהחברה נוקטת בהן במסגרת מה שהיא מכנה "מדיניות מסחרית מקלה". אלו כוללות, בין היתר, מחירי מקסימום לתקופה קצובה עבור טיסות נכנסות (טיסות one way) לטובת ישראלים שנותרו מחוץ לישראל עקב ביטולי טיסות של חברות תעופה זרות. בנוסף לכך, נוכח המצב הביטחוני, אל על הודיעה על הארכת התוקף של שוברי הטיסה שצפויים לפוג בסוף השנה הנוכחית בשנה נוספת, כך שתוקפם יפוג ב־31.12.2025.
כמו כן, בחודש אוגוסט 2024 אל על החליטה לקבוע מחיר אחיד עבור כרטיס מסוג LITE לכלל הכרטיסים הזמינים במחלקת תיירים בארבעה יעדים. היעדים שנבחרו הם כאלו שמהם ניתן למצוא מגוון רחב של כרטיסי טיסה ליעדי המשך ברחבי העולם: לרנקה בקפריסין, אתונה ביוון, וינה באוסטריה ודובאי באיחוד האמירויות הערביות. המחירים האלו יהיו תקפים לטיסות שממריאות עד ל־31 בדצמבר 2024. אלא שהכוונה של אל על פגשה במציאות מורכבת. "יש לנו ארבעה יעדים (האבים) שתמחרנו אותם בזול. המחשבה היתה שהישראלים יצאו דרך היעדים האלו בקונקשיינים", אמרה בן טל גננסיה, אך הצביעה על שלוש בעיות: "הרבה מאוד טיסות נרכשו במהירות ואזלו, חלק מהרוכשים קנו את הכרטיסים למטרות נופש, וגם כרטיסי ההמשך ליעדים הבאים לא זולים כי המחירים עלו בכל העולם".
השיפור בתוצאות של אל על בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד מגיע בעיקר הודות לפעילות ההובלה האווירית של נוסעים, אולם גם לפעילות הובלת המטענים יש תרומה שלא ניתן לזלזל בה. עקב צמצום הטיסות של החברות הזרות ולאור ירידה בתובלה הימית לישראל בשל המצב הגיאופוליטי בים האדום, חל צמצום בקיבולת המוצעת לשינוע מטענים לישראל וממנה. עובדה זאת הביאה להתגברות הביקוש להטסת מטענים במטוסיה של אל על, הן בבטן מטוסי הנוסעים והן במטוסי מטען. לפיכך, הכנסות המטען של אל על ברבעון השלישי הסתכמו ב־62.1 מיליון דולר, עלייה של 36.1 מיליון דולר ביחס לרבעון המקביל אשתקד, שברובה תורגמה לעלייה ישירה ברווחיות החברה.
השיפור בתוצאות העסקיות של אל על מחלחל גם למצב הכספי של החברה שמתחילת השנה נהנית מעלייה ביתרת המזומנים ומירידה בחוב הפיננסי. נכון ל־30.9.2024 יתרת המזומנים של אל על מסתכמת ב־1.25 מיליארד דולר, והחוב הפיננסי נטו שלה התכווץ ל־376 מיליון דולר בלבד, זאת בהשוואה למצב בתחילת השנה הנוכחית שבה יתרת המזומנים היתה דלילה והסתכמה ב־406 מיליון דולר, והחוב הפיננסי נטו של החברה הגיע ל־1.4 מיליארד דולר.