סגור
אמנון שעשוע ב הנפקת מובילאיי
אמנון שעשוע בהנפקת מובילאיי (צילום: AFP)

מובילאיי זינקה ב-38% בבכורה בנאסד"ק לשווי של 23 מיליארד דולר; "המצב בשווקים לא הרתיע"

חברת הרכב האוטונומי הישראלית, שנרכשה על ידי אינטל תמורת 15.3 מיליארד דולר ב-2017, החלה להיסחר בוול סטריט; המייסד והמנכ"ל אמנון שעשוע: "כבר בשעה הראשונה של המסחר רואים שהתחלנו לייצר ערך"; לדבריו, " מעריך שלאורך זמן אינטל תעשה הנזלה ויהיו יותר מניות בידי הציבור"

מניית מובילאיי הישראלית זינקה ב-38% ביום המסחר הראשון שלה בנאסד"ק (תחת הסימול MBLY) - למחיר של 29 דולר, המשקף לה שווי של 23.1 מיליארד דולר.
הנפקת החברה, שהושלמה אמש, מותירה טעם חמוץ־מתוק. מצד אחד יש את הצד האבסולוטי שלא מאפשר להתעלם מכך שמדובר בהנפקה הישראלית הגדולה במונחי שווי שוק וגם ההנפקה הגדולה ביותר בנאסד"ק מתחילת 2022. אבל יש גם את הצד השני, היחסי, ובו רואים את הפער האדיר בין השווי של 16.7 מיליארד דולר, שבו נסגרה ההנפקה, לבין השווי של 50 מיליארד דולר שעליו חלמו במובילאיי ובאינטל כשהוחלט לצאת למהלך. גם אם נניח כי המספר של 50 מיליארד דולר נזרק כחלום בניסיון לייצר מעין עוגן ולא היה מציאותי מלכתחילה, הרי הציפייה של החברות היתה לכל הפחות לבצע את ההנפקה בשווי כפול מזה שבו נמכרה מובילאיי לאינטל לפני חמש שנים. בסופו של דבר השווי בהנפקה דומה מאוד ל־15.3 מיליארד דולר במזומן שאותם שילמה אינטל עבור החברה הירושלמית של אמנון שעשוע.
בפועל ההנפקה נעשית במכפיל נמוך הרבה יותר ממה ששילמה אינטל עבור מובילאיי, שכן מאז העסקה הכנסות החברה צמחו מ־200 מיליון דולר לקצב של 1.4 מיליארד דולר השנה. החברה גם רווחית תפעולית בניכוי הפחתת הנכסים הבלתי מוחשיים שהעבירה אליה אינטל במעין נדוניה בסמוך להנפקה. החתמים של אינטל ומובילאיי - גולדמן זאקס, מורגן סטנלי, סיטיגרופ, בנק אוף אמריקה וברקליס - ניסו לייצר את האפקט הנדרש להנפקה מהסוג הזה. הם הנמיכו במכוון את טווח המחירים ל־20-18 דולר למניה בתקווה שהמשקיעים שבכל זאת רעבים למניות חדשות יתנפלו וידחפו את השווי כלפי מעלה. גם השבועות האחרונים בוול סטריט - שהיו מצוינים ואף גרמו לתחושה שהשווקים נכנסו לראלי של סוף השנה - סיפקו רוח גבית, אלא שההנפקה נסגרה בסופו של דבר רק מעט מעל הטווח, במחיר של 21 דולר למניה.
אינטל תקבל 861 מיליון דולר, ובמקביל התחייבה קרן ההשקעות ג'נרל אטלנטיק לקנות מניות מובילאיי ב־100 מיליון דולר נוספים במחיר שייקבע בהנפקה. אף שההנפקה נסגרה קצת מעל הציפיות, באינטל, מובילאיי וגם אצל החתמים קיוו שזה יהיה משהו דרמטי יותר, וכל העיניים היו נשואות לפתיחת המסחר במניה בשעות הערב (שעון ישראל) בתקווה שאולי המשקיעים בכל זאת ייצאו מהשיתוק שאחז בהם ויספקו את ה־POP המיוחל - אותה קפיצה מטאורית במניה ביום המסחר הראשון השמורה לכוכבות החדשות בנאסד"ק.
כאמור, מניית מובילאיי פתחה הערב את המסחר בנאסד"ק בסערה לה ציפו החתמים וזינקה ב-30% לשווי של יותר מ־20 מיליארד דולר. בכך היא מקבעת את מעמדה כהנפקה הגדולה ביותר בוול סטריט מתחילת השנה במונחי שווי שוק כשהמתחרה היחידה, באופן מסקרן, היא ענקית הרכב פורשה שהונפקה השנה בבורסה בגרמניה לפי שווי של 72 מיליארד דולר. הופעת הבכורה החיובית של מובילאיי הקרינה לטובה גם על אינטל, שמנייתה נסחרה בעלייה של 1% לשווי של 114 מיליארד דולר. חרף ההצלחה היחסית של הנפקת מובילאיי, בשוק ההון מעריכים כי היא לא תהווה יריית פתיחה לגל חדש של הנפקות חברות הייטק בוול סטריט, שכן מדובר במקרה ייחודי מאוד של חברה שהיא שחקנית חזקה ואחת החלוצות בתחום שעדיין נחשב להבטחה גדולה לעתיד.
אחד הדברים שעשויים להעיב על מניית מובילאיי בהמשך הוא מיעוט המניות שהונפקו על ידי אינטל מתוך רצון לשמור את עיקר הסחורה לימים טובים יותר. 5% בלבד ממניותיה של מובילאיי נמכרו למשקיעים, בעוד בוול סטריט מקובל למכור לפחות רבע מהחברה במעמד ההנפקה. ההערכה היא שאינטל לא רצתה להיפרד מנתח גדול של מניות מובילאיי בתנאי השוק הנוכחיים, והיא צפויה למכור חבילת מניות גדולה יותר בעוד חצי שנה לאחר שתסתיים תקופת הנעילה של המניות, ובשאיפה שאז מצב השווקים יהיה טוב יותר. עם זאת, אף שאינטל לא סימנה את תחום הרכב האוטונומי כאחד הסגמנטים שבהם היא צפויה להתמקד, היא תשמור על השליטה במובילאיי.
איך חזרה מובילאיי אחרי חמש שנים לוול סטריט, הפעם לנאסד"ק לעומת בורסת ניו יורק שבה נסחרה, לאחר שהונפקה ב־2014? הרכישה של מובילאיי ב־2017 התבססה על חלום אחר - שב־2022 כבר ייסעו כלי רכב אוטונומיים בכבישי ישראל והעולם כולו. בחלום הזה מובילאיי היתה אמורה להיות חטיבה מרכזית באינטל ולספק מערכות לנהיגה אוטונומית למיטב יצרניות הרכב בעולם. היתה תחושה במעמד הרכישה שאינטל משלמת הרבה מאוד, אבל היא פחדה לפספס מהפכה שנראתה שאוטוטו מתרחשת אחרי שפספסה את מהפכת המובייל.
אולם החלום הזה מקרטע, לאו דווקא מסיבות טכנולוגיות אלא משלל סיבות שבזמן שכולם היו עסוקים בפיתוח לא נתנו עליהן מספיק את הדעת. עם הסיבות האלה נמנות סוגיות רגולטוריות ומשפטיות שקשורות לביטוח כלי רכב אוטונומיים, סוגיית האחריות לתאונות, התקפות סייבר ועוד שלל מחסומים לא טכנולוגיים שמפרידים עד היום בין הרכב האוטונומי לכבישים, ושבגללם החזון המעודכן והצנוע יותר לטווח הקרוב מתמקד בתחבורה ציבורית אוטונומית.
פט גלסינגר, מנכ"ל אינטל העולמית ויו"ר מובילאיי, ניצל את הבמה בכנס שבו השתתף בארצות הברית מוקדם יותר השבוע כדי לחמם את ההנפקה במאמץ אחרון, ואמר כי לדעתו כלי רכב אוטונומיים ייהפכו למציאות לקראת אמצע העשור, כלומר בתוך כשנתיים. הוא גם ניסה לשחק את המשחק "אני פה לא בשביל הכסף" באומרו כי ההנפקה נעשית כדי להפוך את מובילאיי לציבורית, ולא במטרה לגייס הון. גם זו כמובן לא התמונה המלאה.
המהלך של אינטל להנפקת מובילאיי דווקא התחיל כניסיון לחשוף את הערך החבוי בענקית השבבים החבוטה, מתוך מחשבה כי מובילאיי לא מקבלת מספיק קרדיט כחברה חדשנית וצומחת. אולם בצד הפעולה היתה אמורה אינטל לקבל גם 3.5 מיליארד דולר. אמנם עבורה לא מדובר בסכום משנה חיים, אבל במצבה המורכב, כשהיא צפויה להכריז הלילה על קיצוץ נרחב בכוח אדם כדי לחזור לרווחיות אחרי שברבעון השני עברה להפסד לראשונה זה 30 שנה, גם 3.5 מיליארד דולר הם כסף. אלא שככל שהתפתחו הדברים בוול סטריט, הבינו באינטל כי התמורה תהיה קטנה הרבה יותר ואימצו יותר את ה־EQUITY STORY של שעשוע - אנחנו כאן כדי לעשות רעש.
אז ההנפקה של מובילאיי אכן עושה רעש כי מתחילת 2022 - שבמהלכה נכנסו המדדים בוול סטריט לשטח דובי - לא היו הנפקות בסדר גודל כזה. אבל המספרים קטנים ולא בטוח שיצליחו להזיז את המחט של אינטל, שתפרסם מחר בלילה את הדו"חות הכספיים. מתחילת השנה גייסו חברות שעשו הנפקה ראשונה בוול סטריט רק 7.4 מיליארד דולר, סכום שבשנה שעברה גויס בשבוע אחד. בינתיים 2022 היא שנת ההנפקות הגרועה זה עשרות שנים.
אולם נדמה כי שעשוע היה נחוש להיפרד מצלה של אינטל, שנהפכה בשנים האחרונות לשם נרדף לפיגור בחדשנות טכנולוגית ואובדן הכתר. שעשוע רוצה לקבל גם מניה משל עצמו שלא תהיה תלויה בהצלחות או בכישלונות של אינטל, כדי לגייס למובילאיי את מיטב המהנדסים שהעדיפו לעתים בשנים האחרונות ללכת לגוגל, אמזון או אנבידיה - שכולן מתחרות ראש בראש מול החברה הישראלית בפיתוח הרכב האוטונומי ובפיתוח רכיבים למערכות סיוע לנהגים. עבור העובדים, הנפקה בשווי נמוך היא דווקא אירוע חיובי שמותיר מספיק מקום לעלייה במניה ורווח פוטנציאלי גבוה יותר.
שעשוע אמר היום: "עובדים שיש להם מניות של אינטל יישארו איתן, וההענקות הבאות יהיו של מובילאיי. יש אפסייד גדול לעובדים, אבל למובילאיי לא היתה אף פעם בעיה למשוך עובדים. כמובן שיותר טוב כשיש את המטבע שלנו. הסיבה העיקרית להנפקה היתה להתחיל להיות בעין הציבורית, להיות מסוקרים על ידי אנליסטים. חמש שנים היינו מתחת לרדאר, וכבר בשעה הראשונה של המסחר רואים שהתחלנו לייצר ערך. זו ההזדמנות להתחיל להראות לעולם מה עשינו. לכן גם מצב השווקים לא הרתיע אותנו, והשווי לא חשוב לנו. זה לא שאינטל מכרה את מובילאיי ב־21 דולר. אני מניח שתהיה הנזלה נוספת של אינטל".
עוד ציין שעשוע: "בחמש השנים האחרונות ניהלתי את החברה באופן עצמאי גם כשהיינו 100% תחת אינטל. אלה היו השנים הכי טובות של מובילאיי. המניות בידי הציבור באמת בהיקף קטן וזה לא בריא, אבל אני מעריך שלאורך זמן יהיו יותר מניות בידי הציבור. בחמשת החודשים האחרונים היה אימוץ גדול מאוד של המערכות שלנו. ב־2023 יהיו לנו עשרה פיילוטים של רובוטקסי".
באינטל מקווים כי הנפקת מובילאיי תיתפס כהצלחה ותסיט את תשומת הלב מהתוצאות העסקיות הלא טובות שהיא צפויה להציג מחר אחרי המסחר. בשוק ההון אף היו הערכות כי הוחלט בכוונה להפחית את השווי של מובילאיי כדי לייצר לה מעין מרווח זינוק ולספק למשקיעי אינטל המותשים מירידות, שכבר מגיעות לכ־50% מתחילת השנה, קצת נחת.