סגור
מאגר גז לוויתן לווייתן 1.8.23
מאגר לווייתן (צילום: REUTERS/Ari Rabinovitch)

הפגיעה בתוצאות איתקה קיצצה 50% מרווחי קבוצת דלק

הירידה החדה במחירי הגז באירופה צמצמה ב-25% את רווחי החברה הבת איתקה ברבעון הראשון; קבוצת דלק של יצחק תשובה רשמה בתקופה רווח של 269 מיליון שקל - תחלק דיבידנד של 220 מיליון שקל 

הירידה במחירי הגז הטבעי באירופה והצמצום בהיקף ההפקה של איתקה הובילו לקיצוץ של 50% ברווח הנקי של קבוצת דלק ברבעון הראשון - עמד בסיכום התקופה על 269 מיליון שקל. גם הקיפאון בתוצאות ניו-מד אנרג'י תרם לירידה בשורה התחתונה של הדוח.
דלק הודיעה על חלוקת דיבידנד של 220 מיליון שקל ואותתה על כניסה עתידית לתחום האנרגיות המתחדשות. הכנסות הקבוצה שבשליטת יצחק תשובה ובניהון עידן וולס הסתכמו ב-2.956 מיליארד שקל, ירידה של 6% לעומת התקופה המקבילה.
הרווח הגולמי הרבעוני עמד על 1.347 מיליארד שקל, לעומת 1.926 מיליארד שקל ברבעון המקביל. הרווח לפני מס נחתך ל-959 מיליון שקל, לעומת 1.733 מיליארד שקל בחודשים ינואר-מרץ 2023.
שתי החברות המרכזיות של קבוצת דלק הן איתקה – האחראית על הפעילות של הקבוצה בים הצפוני (ונסחרת בבורסה בלונדון) וניו-מד אנרג'י (לשעבר דלק קידוחים) שבניהולו של יוסי אבו המחזיקה ב-45% ממאגר לוויתן. דלק מחזיקה ב-54.7% מניו-מד.
בקבוצה ממתינים להשלמת עסקת המיזוג של החברה הבת איתקה עם נכסי הים הצפוני של ענקית האנרגיה האיטלקית ENI - העסקה תצא לפועל ב-1 ביולי השנה וצפויה להקפיץ את היקף ההפקה של החברה.
קבוצת דלק שמחזיקה היום ב-88.5% באיתקה תרד לאחזקה של 52.7% בחברה הממוזגת, ואני האיטלקית תחזיק ב-37.3%. כחלק מהמהלך ימונה לתפקיד מנכ"ל איתקה הממוזגת לוסיינו וסקז (Luciano Vasques), המכהן כיום כמנהל החברה הבת של אני בבריטניה (עם ותק של 20 שנה בתעשייה). לתפקיד היו"ר של ייכנס יניב פרידמן שיחליף את גלעד מאירסון.
איאן לואיס (Iain Lewis) מכהן כיום כמנכ"ל זמני של איתקה, בעקבות פרישתו של אלן ברוס (Alan Bruce) בחודש ינואר השנה. עם מינויו של וסקז, בעת השלמת העסקה, יחזור לואיס לתפקידו הקודם כסמנכ"ל הכספים בחברה.
עיקר הפגיעה בתוצאות של הקבוצה נבעה מירידה של 25% בהכנסות איתקה, שעמדו בסיכום הרבעון על 480 מיליון דולר. זאת לנוכח הירידה החדה במחירי הגז באירופה, ביחס לשיאים שרשמו ב-2022 ובתחילת 2023 בעקבות פרוץ המלחמה באוקראינה.
המחיר הממוצע ליחידת חום של גז טבעי שמכרה איתקה עמד ברבעון הראשון על 65 פני, לעומת 137 פני ליחידת חום ברבעון המקביל. גם כמות הפקת הגז של איתקה ירדה ב-23% ביחס לרבעון הראשון של 2023. לעומת זאת, המחיר הממוצע של חבית נפט עלה ל-88 דולר, מול 83 דולר ברבעון המקביל בשנה שעברה.
הנסיגה החדה בהכנסות איתקה התגלגלה גם לשורת הרווח הנקי של החברה, שעמד ברבעון הראשון על 43 מיליון דולר, לעומת 174 מיליון דולר בתקופה המקבילה - החלק של קבוצת דלק ברווח עומד על 38 מיליון דולר.
ניו-מד רשמה ברבעון הראשון רווח נקי של 244 מיליון שקל, לעומת 232 מיליון שקל ברבעון המקביל. זאת על אף הירידה בהכנסות, בשל ירידה בכמות הגז הטבעי שנמכר ממאגר לוויתן בארץ (עם השלמת תקופת ההרצה של מאגר כריש בשליטת אנרג'יאן ברבעון הראשון של 2023). הפחתה של 15 מיליון שקל בהוצאות המימון תרמה לשיפור הקל בשורת הרווח.
נכס נוסף של קבוצת דלק היא חברת מהדרין, שבה מחזיקה הקבוצה כ-55%. עיקר פעילות הקבוצה היא בחקלאות, אך לאחרונה עדכנה כי החברה שוקלת להתרחב לתחום הנדל"ן והאנרגיה המתחדשת. בשיחה עם המשקיעים שנערכה היום נשאל וולס על כוונת הקבוצה להיכנס לתחום, וטען: "לא מדובר בסוד שאנרגיה מתחדשת מעניינת אותנו ברמת קבוצת דלק. ראינו ניומד שחתמה על הסכם עם אנלייט, לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה המתחדשת במרוקו"