סגור

פרשנות
פיטורי דניאל ספיר: מה עומד מאחורי החלטת פורטיסימו?

יובל כהן, השותף המנהל שהחליט באופן מפתיע לפטר את ספיר- שלושה חודשים אחרי שהדירקטוריון העניק לו מענק של מיליון שקל, שהותנה בעוד 3 שנים בתפקיד - יודע שהוא היה מנהל מוצלח. אבל קרן כמו פורטיסימו מעוניינת בתוצאות מהירות בשווי המניה, ואת זה הוא לא סיפק לה 

הפיטורים של דניאל ספיר מסלקום הבוקר הפתיעו מאוד, לאור התוצאות הכספיות הטובות של החברה בתקופתו. אך לא פחות משמעותי מהצעד עצמו, גם הדרך שבה בחר יובל כהן, השותף המנהל של פורטיסימו, מעוררת תהיות.
הבוקר יזם כהן את הפגישה עם המנכ"ל המוערך שבה הודיע לו על הפיטורים. מהלך קר, חסר סנטימנטים, ויהיו שיטענו שגם חסר הגיון. ספיר נדהם, וכך גם כל ההנהלה. ישיבת דירקטוריון נקבעה במהירות ונערכה תוך שעתיים ממועד ההודעה, צעד מהיר שמאפיין קרנות השקעה אמריקאיות.
במובן זה השאלות הנוקבות נוגעות לא רק לכהן אלא גם לדירקטוריון שהיה שותף להחלטה (ועוד יותר לדח"צים) - אותו דירקטוריון שרק לפני שלושה חודשים אישר לספיר מענק מיוחד שהותנה בעוד 3 שנים בתפקיד. עוד נחזור לנקודה הזו.
לבעלים של חברה מותר להחליט מי ינהל אותה. גם כהן סבור שספיר מנהל טוב, הוא כמובן ראה את התוצאות הכספיות של החברה תחתיו. אבל כהן מנהל קרן שמעוניינת בתוצאות בפועל בשווי. אם מאז חתימת העיסקה לרכישת סלקום בדצמבר 2023 (העסקה הושלמה במאי השנה) המניה נותרה ללא שינוי, מבחינת הקרן התוצאה לא מספקת.
מעבר לכך, בעלים חדש מעוניין באופן אינהרנטי בשורה של שינויים שהוא רוצה להכניס בחברה, ספיר כבר עשה שינויים בשנתיים שהוא מכהן בתפקיד. כהן רוצה מנהל שיבצע שינויים נוספים, שידחפו את שווי העסק.
קרנות מהסוג של פורטיסימו מכוונות לתשואה של פי 3 על הכסף, בפרק זמן של שנים בודדות. כהן חשב שספיר – טוב ככל שיהיה, לא יוכל להביא אותו לשם. הוא מכוון למנהל שירוץ מהר יותר. בשוק התקשורת מעטים מאמינים שבסלקום תשיג פורטיסימו את היעדים שלה. שוק הסלולאר רווי, עליות מחירים, ומהלך של מימוש נכסים לבדו לא יביא את התשואה המבוקשת.
גורמים בסלקום סבורים שספיר הודח מאחר שלא "ניגן את המוזיקה" שביקש כהן לשמוע. אלי אדדי, מנכ"ל דינמיקה שהוא המועמד המוביל לתפקיד, יחד עם שני מועמדים נוספים שמחוץ לעולם התקשורת, ידע להתאים את עצמו יותר לכהן - גם הוא הוביל את דינמיקה לתוצאות מצויינות.
כאמור, רק לפני שלושה חודשים קיבל ספיר, שהגיע לסלקום מחברת תקשוב, מענק של מיליון שקל לאחר שהתחייב לא לעזוב את החברה ב-3 השנים הבאות. פורטיסימו היתה שותפה להחלטה להענקת המענק, ששיקף אמון מלא במנכ"ל. ואולם ההתפתחויות האחרונות מלמדות שמאז כהן שינה את דעתו. ספיר לא יאבד את המענק שקיבל, מאחר שלא הוא יזם את העזיבה.
מעכשיו להצלחה של סלקום יש כתובת אחת – יובל כהן. גם לכשלון.