סגור

רצף העלאות המחירים הקפיץ את רווחי שטראוס - החברה חזרה לחלק דיבידנד

הקבוצה סיימה את 2023 עם זינוק של 154% ברווח הנקי ל-439 מיליון שקל - תחלק 270 מיליון שקל לבעלי המניות. בה בעת, שיעורי הרווחיות עדיין לא חזרו לתקופה שטרם הסגירה המאולצת במפעל הממתקים בעלית - שמנעה חלוקת דיבידנד ב-2022

רצף העלאות המחירים סייע לשטראוס לחתום את 2023 עם צמיחה של 11% במכירות, לצד זינוק של 154% בשורה התחתונה של הדוח - הרווח הנקי עמד על 439 מיליון שקל. עם פרסום הדוחות, הכריזה החברה על חלוקת דיבידנד בגובה 270 מיליון שקל.
בדצמבר 2022, 8 חודשים אחרי סגירת מפעל הממתקים של עליות שבו התגלה זיהום סלמונלה, החליט דירקטוריון שטראוס שלא לחלק דיבידנד עבור אותה שנה. אלא שבמהלך 2023 העלתה החברה מחירים בשיעור חד שלוש פעמים, ואף הודיעה על העלאה רביעית שנכנסה לתוקף בפברואר החולף - אלה תרמו לקפיצה ברווח, שאיפשרה לה לה לשוב ולחלק דיבידנד.
בסיכום השנה עמדו מכירות הקבוצה על 10.5 מיליארד שקל. בנטרול השפעות שערי מטבע, הסתכמה הצמיחה האורגנית ב-6.8% (כאמור מול צמיחה של 11% ללא הנטרול). הרווח הגולמי של שטראוס טיפס ב-19.4% ל-3.4 מיליארד שקל, מה שהקפיץ את הרווחיות הגולמית ל-32.1% מהמכירות. מדובר עדיין בשיעור נמוך משמעותית מזה שאפיין את הקבוצה לפני הריקול העצום שביצעה במפעל הממתקים באפריל 2022 - הרווחיות הגולמית ב-2021 עמדה על 36.9% מהמכירות.
למרות עלייה של 6.1% בהוצאות מכירה, שיווק, הנהלה וכלליות, והעמקת חלקה של שטראוס בהפסדי חברות החממה, רשמה החברה זינוק של 104% ברווח התפעולי שהסתכם ב-772 מיליון שקל. גם הרווחיות התפעוליות שופרה בחדות ל-7.3%, לעומת 4% בשנת 2022. ואולם כמו במקרה של הרווחיות הגולמית, גם כאן מדובר עדיין בתוצאה רחוקה מהתקופה שקדמה לריקול - שנת 2021 עמדה הרווחיות התפעולית של הקבוצה מהפעילות השוטפת (וללא חלקה ברווחי החממה) על 10.3% מהמכירות.
עלות שכרם של חמשת בכירי החברה הסתכמה ב-2023 ב-13.8 מיליון שקל; עלות שכרה השנתי של היו"ר ובעלת השליטה עופרה שטראוס עמדה על 2.8 מיליון שקל, עלות שכרו של המנכ"ל שי באב"ד עמדה על 3.3 מיליון שקל.
הפעילות של שטראוס בישראל: הצמיחה במכירות וברווח של הקבוצה כולה הושגה בזכות השנה המוצלחת של שטראוס ישראל, כאמור בזכות רצף העלאות המחירים החדות לאורך 2023.
מכירות שטראוס בישראל צמחו ב-16.5% ל-4.07 מיליארד שקל, הרווח הגולמי קפץ ב-40.6% והסתכם ב-1.44 מיליארד שקל - הרווחיות הגולמית עמדה על 35.5% מהמכירות. גם כאן, הרווחיות הגולמית ב-2021 היתה גבוהה יותר, עמדה על 39.4% מהמכירות.
בזכות העלייה במכירות, עברה שטראוס בישראל לרווח תפעולי שנתי של 382 מיליון שקל - זאת מול הפסד בשורכה זו בשנה שקדמה לה. הרווחיות התפעולית עמדה על 9.3%, מול רמה של 11.7% מהמכירות לפני הריקול, בשנת 2021.
בחודש דצמבר 2022 העלתה שטראוס ישראל את מחירי חלק ממוצריה, בתחילת חודש מאי 2023 העלתה הקבוצה את מחירי מוצרי המחלבה והסלטים ובחודש מאי 2023 הודיעה החברה על עדכון נוסף במחירים. במהלך חודש ינואר החולף, העלתה החברה שוב את מחירי מוצריה תחת הנימוק של עלייה במחירי חומרי הגלם, האנרגיה, התשומות והאריזות.
קטר הצמיחה של שטראוס בישראל היא המחלבה: ומגזר ״בריאות ואיכות חיים״ הציג עלייה של 10.1% במכירות שהסתכמו ב-3.06 מיליארד שקל. הפעילות הציגה זינוק של 26.7% ברווח התפעולי שהסתכם ב-355 מיליון שקל, המשקפים רווחיות תפעולית של 11.6% מהמכירות. מדובר בירידה ביחס לרווחיות תפעולית בגובה 12.7% שנרשמה ב-2021.
פעילות הממתקים והחטיפים המלוחים המרוכזת תחת מגזר ״תענוג והנאה״, רשמה עלייה של 41.6% במכירות שהסתכמו ב-1 מיליארד שקל, לצד מעבר לרווח תפעולי של 27 מיליון שקל (2.7%), לעומת הפסד של 302 מיליון שקל ב-2022. יחד עם זאת, לחברה עוד דרך ארוכה לחזרה לרווחיות של 9.6% מהמכירות שהיו לה בשנת 2021, לפני הריקול.
פעילות הקפה: עסקי הקפה של שטראוס בעולם צמחו ב-7.3% למכירות שנתיות של 5.1 מיליארד שקל.בה בעת, בנטרול שערי מטבע הציגה הפעילות קיפאון (עלייה של 0.2%).
פעילות חברת הקפה הציגה שחיקה ברווחיות הגולמית ל-27.2% מהמכירות, לעומת 28.9% בשנת 2022 ושחיקה של הרווחיות התפעולית ל-6.9% לעומת 9.6% ב-2022. השחיקה ברווחיות הוסברה בעלייה בהנחות שנתנה החברה בברזיל ומעלייה במחירי חומר הגלם ברוסיה.
מכירות פעילות הקפה של שטראוס בישראל גדלו ב-1.8% ל-793 מיליון שקל - בזכות העלאות המחירים האמורות. הרווח התפעולי של שטראוס קפה בישראל שופר ב-10.3% ל-107 מיליון שקל, המשקפים רווחיות תפעולית בגובה 13.5% לעומת 12.5% ב-2022.
ממרחים ומים: פעילות הממרחים והמטבלים תחת מותגי סברה ואובלה, רשמו ב-2023 עלייה של 23.7% במכירות, ל-513 מיליון שקל עם מעבר מהפסד תפעולי ב-2022, בעקבות הריקול במפעל הממרחים בוורג׳יניה, לרווח בגובה 14 מיליון שקל. פעילות המים של שטראוס, רשמה עלייה של 2.6% במכירות שהסתכמו ב-805 מיליון שקל וירידה של 7.4% ברווח התפעולי.
נוכח האתגרים עימם התמודדה בשנתיים האחרונות, הציגה שטראוס אסטרטגיה חדשה שעיקריה יעד צמיחה שנתית אורגנית ממוצעת במכירות של כ-5% בין השנים 2024 ל-2026, שיפור הרווחיות התפעולית לטווח של 12-10% בשנת 2026, השקעות בתשתיות, במפעלים ובפעילויות בישראל ופרודוקטיביות שתניב חסכון של 400-400 מיליון שקלים החל משנת 2026