סגור
הבורסה בורסת תל אביב בורסה תל אביב
הבורסה בת"א (צילום: Kobi Wolf/Bloomberg)

בלעדי
המסחר בבורסה יעבור לימים שני עד שישי, ורוב המוסדיים לא מרוצים מזה

בורסת ת"א צפויה להודיע בשבועות הקרובים על ביטול יום המסחר ביום ראשון והתאמת השבוע לימי המסחר הנהוגים באירופה. הסיבה: הרצון לסייע בכניסה למדד MSCI אירופה, מה שאמור לעודד משקיעים זרים להגדיל את פעילותם בארץ. המשקיעים הזרים וחלק מהבנקים הישראלים תומכים, רוב המוסדיים מתנגדים למהלך  

בשבועות הקרובים הבורסה צפויה להודיע על שינוי ימי המסחר לימים שני עד שישי, כלומר לקיים מסחר ביום שישי ולבטל את יום המסחר ביום ראשון. החלטה זו צפויה להתקבל בעקבות ה"קול קורא" שפרסמה הבורסה במאי האחרון בנושא. המהלך גם נתמך על ידי רשות ני"ע ובנק ישראל.
בעקבות ה"קול קורא" קיבלה הבורסה תגובות, בהן של עשרות משקיעים זרים שכולם תמכו במעבר לימים שני עד שישי כמקובל בשוקי העולם. תועלת נוספת שצפויה למהלך זה היא מתן גמישות למשקיעים המקומיים לסחור בעת שהודעות שוק מהותיות בחו"ל מתפרסמות גם בימי שישי.
לעומת זאת בקרב הישראלים הדעות חלוקות: חלק מהבנקים נוטים לקבל את עמדתם של המשקיעים הזרים, ואילו חלקם חושבים שנכון, אם כבר, לעבור לשבוע מסחר מלא של ימי ראשון עד שישי. לעומת זאת, בקרב המוסדיים הרוב חושבים שנכון להשאיר את המצב כמו שהוא: ימים ראשון עד חמישי. "עצם התועלת בהוספת ימי שישי כימי מסחר מוטל בספק, וזאת לנוכח העובדה שהמסחר בבורסות בארה"ב, שבה נסחר חלק ניכר מהכסף המוסדי, ממילא ייפתח רק לאחר סיום המסחר בשישי בתל אביב, וכן שהחפיפה בשעות המסחר עם הבורסות באירופה תהיה מצומצמת מאוד", נאמר במכתב של התאחדות חברות הביטוח שנשלח אל הבורסה והגיע לידי כלכליסט.


בקשה לפיילוט תחילה

עוד מציינים אנשי התאחדות חברות הביטוח במכתבם כי אחת הסיבות החשובות להמשך המסחר ביום ראשון היא הצורך של המוסדיים לנהל את יתרת הנזילות שלהם גם באותו היום. בהתאחדות מציעים כפשרה לקיים פיילוט של חצי שנה שבו המסחר ייערך בימים ראשון עד שישי, שיבחן את השגת היעדים אל מול התשומות הנדרשות להצלחתו.
לעומת זאת, אותם גורמים טוענים שאם מראש ילכו למהלך של שבוע מסחר של שני עד שישי, והמהלך לא יוכיח את עצמו, אז שינוי נוסף של ימי המסחר יהיה מסורבל יותר. כאמור, מסתמן שהבורסה תקדם מעבר למסחר בימים שני עד שישי. הדבר מצריך שינוי בתקנון הבורסה, וכאמור כפוף לאישור רשות ני"ע, בנק ישראל ומשרד האוצר, שככל הידוע תומכים בו.
המעבר לא יהיה מיידי, והוא כרוך גם בשינויים והתאמות במערכות התפעול, כאשר חלק מהמוסדיים טוענים כי מדובר בשינויים מהותיים ומורכבים. בנוסף, יהיה גם צורך בשינוי בהסכמי העבודה של עובדים בבנקים, בחדרי המסחר של בתי ההשקעות וכן בענף קרנות הנאמנות, שפעיל לפי שעות המסחר של הבורסה. גם על עובדי הבורסה צפוי המהלך להשפיע כמובן, והנהלת הבורסה בראשות איתי בן־זאב תצטרך להגיע להסכמות עם הוועד, שידוע כמיליטנטי. בנוסף עשויה להתעורר התנגדות בקרב חוגים דתיים מתוך חשש שהמסחר יפגע בהכנות לשבת. בהנחה שיתגברו על כל הקשיים הללו, ההערכות הן שבפועל המעבר לימי המסחר החדשים ייקח שנה.
כיום הבורסה פעילה בימי ראשון בשעות 09:45 עד 16:00, ובימי שני עד חמישי בשעות 09:45 עד 17:35. המסחר בימי שישי, אם ייקבע, יהיה קצר יותר מהמסחר ביום ראשון, בשל כניסת השבת, כך שמספר שעות המסחר השבועיות צפוי להצטמצם.
המוטיבציה המרכזית בשינוי ימי המסחר היא למשוך לבורסה יותר משקיעים זרים בשל היעדר חפיפה בימי המסחר בתל אביב לעומת הבורסות האחרות בעולם - שבא לידי ביטוי פעמיים: ראשית, כשהשווקים בחו"ל פועלים ביום שישי ובישראל לא, ושנית, כאשר השוק הישראלי פועל ביום ראשון, שבו הם לא עובדים, כך שישנם רק ארבעה ימי מסחר חופפים. הפער מול השוק האמריקאי הוא אף גדול יותר, שכן המסחר בתל אביב ביום חמישי מסתיים לרוב לפני פתיחת המסחר בניו יורק, כלומר בפועל ישנם שני ימי מסחר רצופים שבהם מתקיים מסחר בארה"ב, ולמשקיע בישראל אין יכולת להגיב.
המחלוקת המרכזית נוגעת למסחר ביום ראשון, האם לבטל אותו או לא. כאמור, חלק מחברי הבורסה תומכים בהשארת יום ראשון כיום מסחר, שמשמעותו עוד שעות מסחר, ועוד הכנסות מעמלות. בנוסף, מדובר ביום עסקים רגיל בישראל, ולכן יש טעם נפגם בכך ששירות בסיסי כמו מסחר בני"ע יהיה סגור ביום שהמשק עובד כרגיל.
2 צפייה בגלריה
כנס חוסן ישראל בני גבאי יור דירקטוריון הפניקס ויור איגוד חברות הביטוח
כנס חוסן ישראל בני גבאי יור דירקטוריון הפניקס ויור איגוד חברות הביטוח
בני גבאי, יו"ר התאחדות חברות הביטוח. החפיפה למסחר עם אירופה תהיה מצומצמת
(צילום: יריב כץ)
כמו כן ההערכה היא שלפחות בשלב הראשון מחזורי המסחר ביום שישי לא יהיו דומים למחזורים ביום ראשון, גם כי יהיו פחות שעות מסחר, וגם מכיוון שזה לא יום עבודה לרוב הישראלים. עם זאת, גם יום ראשון נחשב ליום מסחר חלש: מתחילת השנה עמד מחזור המסחר הממוצע במניות בימי ראשון על 1.05 מיליארד שקל לעומת יותר מ־2 מיליארד שקל בממוצע יומי רגיל. ועדיין, ההערכות הן שהמסחר בימי שישי, לפחות בטווח הקצר־בינוני, יהיה אף נמוך יותר לעומת המחזורים של יום ראשון, כלומר ביטול המסחר ביום ראשון יפגע במחזורי המסחר בבורסה.
אלא שהמשקיעים הזרים לא רוצים שיהיה מסחר בישראל ביום ראשון, שכן זה מותיר אותם בעמדת נחיתות מול הישראלים, שיוכלו לפעל ביום ראשון ולהגיב לאירועים, בעוד הם לא עובדים באותו היום, ולכן הם תומכים בימי מסחר דומים לשווקים בעולם: שני עד שישי. שיקול נוסף למעבר לימים של שני עד שישי הוא שממילא פתיחת המסחר ביום שישי תאלץ גורמים שונים, בהם הבורסה והבנקים, להגיע להסכמות עם ועדי העובדים על שינוי תנאי ההעסקה. ההערכה היא שהסכמה להחלפת יום המסחר בין ראשון לשישי תהיה פשוטה יותר מאשר הוספת יום מסחר, כך שגם שמבחינת יחסי עבודה, לחלק מהגופים נוח יותר השארת מצב של חמישה ימי מסחר.
מבחינת הבורסה, עדיף היה שיהיו שישה ימי מסחר, מה שצפוי להגדיל את מחזורי המסחר, ובכך להגדיל את הכנסותיה מעמלות. חרף זאת, בבורסה נוטים להעדיף את המעבר לימי שני עד שישי, כדי למשוך את המשקיעים הזרים, שהחשיפה שלהם לאחוזת בית נחשבת לנמוכה, ובשנתיים האחרונות היא אף ירדה יותר בשל צעדי ההפיכה המשטרית והמלחמה. רק מאז פרוץ המלחמה באוקטובר 2023 הקטינו הזרים, שמחזיקים רק ב־20% מהמניות בשוק הישראלי (כולל החזקה בחו"ל של מניות דואליות), את החשיפה לשוק המניות והאג"ח ביותר מ־20 מיליארד שקל.

להחזיר את המשקיעים הזרים

סוגיית ימי המסחר פגעה בעבר בניסיון לצרף את ישראל למדד MSCI אירופה. בשנים האחרונות נעשה ניסיון לצרף את ישראל למדד זה, אך ב־MSCI סירבו לכך, בעיקר בגלל חוסר החפיפה בימי המסחר בין ישראל לאירופה. הכנסת ישראל למדד MSCI אירופה, שנחשב למדד מניות בולט, היתה מגדילה את החשיפה של המשקיעים הזרים לישראל באמצעות המוצרים העוקבים אחר מדד זה. בעבר הוערך כי הפוטנציאל להגדלת חלקם של הזרים במניות בישראל יכול להגיע למיליארדי דולרים, אם ישראל היתה נכללת במדד. סביר כי אם אכן ישתנו ימי המסחר, ייעשה ניסיון נוסף לשלב את ישראל ב־MSCI אירופה.