סגור
חילופי אש בגבול הצפון לבנון שוק המט"ח דולר שקל מט"ח
חילופי אש בגבול הצפון; מט"ח (צילום: AFP, shutterstock)

יום נוסף של ירידות במטבע הישראלי: הדולר מזנק עד ל-3.80 שקלים, היורו ל-4.09 שקלים

נמשכת מגמת הירידה בשקל ברקע האיומים הביטחוניים מאיראן וחיזבאללה אחרי החיסולים האסטרטגיים ב-48 השעות האחרונות; לפני שבוע עוד נסחר הדולר ב-3.60 שקלים; הניו יורק טיימס: "חמינאי הורה לתקוף ישירות את ישראל"; הדולר מתחזק מול המטבעות המובילים לאחר החלטת הריבית בארה"ב

הדולר מזנק עד ל-3.80 שקלים (מ-3.767 שקלים - היציג אתמול), היורו קופץ ל-4.09 שקלים (היציג אתמול עמד על 4.081 שקלים).
ברקע, ישראל ממתינה לתגובת חיזבאללה ואיראן אחרי החיסולים בביירות ובטהרן. הניו יורק טיימס דיווח כי "חמינאי הורה לתקוף ישירות את ישראל". בוושינגטון פוסט דווח כי "12 ספינות מלחמה אמריקניות באזור".
שלשום בערב בכיר חיזבאללה פואד שוכר חוסל בביירות, ועל החיסול לקחה ישראל אחריות. כמה שעות לאחר מכן בלילה שבין שלישי לרביעי חוסל בכיר חמאס איסמעיל הנייה בטהרן.
ובשווקים הבינלאומיים, הדולר מתחזק מול המטבעות המובילים, לאחר החלטת הריבית בארה"ב. היורו יורד ב-0.3% ל-1.0795 דולרים, הפאונד יורד ב-0.5% ל-1.278 דולרים.
ג'רום פאוול: הורדת הריבית כבר בספטמבר "נמצאת על השולחן". הבנק המרכזי של ארה"ב הותיר אמש את הריבית ברמה של 5.5%, בהתאם לציפיות. בשוק מעריכים שכבר בהחלטה הבאה בספטמבר יחל הפד להוריד את הריבית.
רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי, מזרחי טפחות: "בהתאם לציפיות, הריבית בארצות הברית נותרה ללא שינוי. על פניו, הודעת הריבית מכוונת לקראת הקלה בריסון המוניטארי בקרוב. זאת משום שלראשונה זה זמן נכתב שצמיחת התעסוקה מתמתנת, בניגוד להודעה הקודמת מחודש יוני, אז נכתב שהיא חזקה. כמו כן הוסיפו להודעה הפעם אמירה שהאבטלה גדלה.
"עוד התנסחות מעודדת יותר יש הפעם כלפי האינפלציה. בהודעה הפעם כתוב שהיא גבוהה "במידת מה" (נוסח מסויג) ולא סתם "גבוהה" כמו בפעם הקודמת. גם ההתקדמות לקראת יעד של 2 אחוזים מנוסחת הפעם בצורה ברורה יותר.
"אולם, הפד לא הלך עד הסוף במובן זה שהותיר על כנה את האמירה שהוא עדיין לא סבור שיהיה נכון להוריד את הריבית עד שהביטחון בכך שהאינפלציה מתכנסת ליעד יגבר.
"השוק יצטרך לתמרן בין שני הקטבים. בתוך כך, תימשך מדיניות תלוית נתונים ולכן לנתוני התעסוקה והאינפלציה של אוגוסט שיפורסמו עד אז עוד יכלה להיות השפעה מסוימת על ההחלטה של ספטמבר. עדיין, רק אכזבה גדולה תוכל לדחות אותה.
"בשורה התחתונה, נראה כי הפד הכשיר את הדרך להורדת הריבית בחודש הבא, לאחר סבב העלאות שנמשך מאז מרץ 2022. אולם, לגבי החודשים אחר כך, הוא ירצה לראות התקדמות נוספת.
"זהירות הפד מובנת. הנה, לדוגמא, היום הייתה עלייה מפתיעה בנתוני האינפלציה בגוש האירו לחודש יולי, בניגוד לציפיות כי תרד, וזאת לאחר שהריבית שם ירדה לראשונה בחודש יוני. לכן, הריבית תרד לאט, בזהירות, ובהתאם לנתונים מהשטח.
"בשל המסחר הדו כיווני (אמנם עם התקרבות להורדת ריבית בספטמבר אבל זהירות לגבי ההמשך), ומשום שהשוק ציפה שהריבית לא תשתנה הפעם, לא נראה כי ריביות השוק בארה"ב ירשמו שינוי של ממש בימים הבאים".