הקמעונאות בפז בשיא והדירקטוריון החליט להיפרד מבית הזיקוק המדמם
הקמעונאות בפז בשיא והדירקטוריון החליט להיפרד מבית הזיקוק המדמם
פז רשמה תוצאות שיא בזירת הקמעונאות ברבעון השני והגיעה לרווח גולמי של 36.8% ב-yellow, אך בית הזיקוק המשיך להעיב על התוצאות והעביר את החברה להפסד; כעת החליט הדירקטוריון – כפי שנחשף בכלכליסט – לפצל את בית הזיקוק ולחלק אותו כדיבידנד בעין לבעלי המניות
חברת פז בניהולו של ניר שטרן סיימה את הרבעון השני עם צמיחה משמעותית בתחום הקמעונאות. בה בעת, בית הזיקוק של החברה ממשיך לדמם ומביא את החברה להפסד של 32 מיליון שקל בשורה התחתונה. ללא בית הזיקוק, הייתה פז רושמת רווח רבעוני של 51 מיליון שקל.
הפער בין הביצועים המוצלחים בקמעונאות לבין העול הכבד שמסב בית הזיקוק לפז הביא את הדירקטוריון בראשות היו"ר הראל לוקר לקבל, במקביל לדוח הכספי, החלטה דרמטית על פיצול בית הזיקוק מפז.
פז ניסתה במשך מספר חודשים למכור את בית הזיקוק, אך כפי שנחשף בכלכליסט, המו"מ שנוהל עם מוטי בן משה לא צלח. כעת פז החליטה לפצל את בית הזיקוק בדרך של חלוקת דיבידנד בעין.
לאחר הפיצול, שטעון עוד אישורים רגולטורים שונים, בעלי המניות של פז יחזיקו בשתי חברות ציבוריות נסחרות בבורסה, אחת בה יש את עסקי ופעילות בית הזיקוק, ואחת שתכלול את יתר עסקי פז, בהם מכירת הדלקים והקמעונאות.
בזירת הקמעונאות, ועוד לפני השתלטות פז על רשת פרשמרקט אותה רכשה לאחרונה, פז מציגה נתונים חזקים במיוחד. בקמעונאות מזון רשמה פז ברבעון האחרון צמיחה של 24% במחזור המכירות שהסתכם ב-304 מיליון שקל, לעומת 246 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנה שעברה. הנתון הזה כולל את צירופם, מאז חודש מאי (כלומר, לא בכל הרבעון), של מספר סניפי סופר יודה שפז רכשה לאחרונה.
עם זאת, רשת yellow לבדה רושמת רבעון שלישי רצוף של צמיחה דו ספרתית במכירות, הפעם בשיעור של 10%. שיעור הרווח הגולמי ב-yellow הוא הגבוהים בשוק ועמד על 36.8% ברבעון השני לעומת 35.2% ברבעון המקביל אשתקד. ההכנסה החודשית למטר בyellow וסופריודה גם היא מהגבוהות בענף ועומדת על 6,400 שקל למטר ברבעון השני לעומת 6,000 שקל ברבעון המקביל ב-2020.
ללא הצרות מבית הזיקוק, שרשם ברבעון השני הפסד תפעולי של 83 מיליון שקל (לצד הוצאות מימון שגדלו והכבידו גם הן על התוצאה הכספית), פז רושמת שיפורים במספר פרמטרים נוספים.
הכנסות החברה כולה הוכפלו מ-1.4 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד ל-2.8 מיליארד ש"ח ברבעון השני של 2021, קפיצה של 105%.
ההכנסות מגזר קמעונאות ומסחר (כולל מכירת דלקים) ברבעון השני הסתכמו ב-1.6 מיליארד שקל לעומת 800 מיליון שקל ברבעון המקביל, עלייה של 93%. ברבעון המדווח נרשם שיא של 30% בהיקף מכירת הדלקים בתחנות ביחס לרבעון המקביל אשתקד.
מנכ״ל פז ניר שטרן ציין כי החברה נמצאת ״בעיצומו של תהליך בחירת שותף לחברת הנדל"ן. למעלה מ-20 חברות נדל"ן מהמובילות במשק הביעו עניין בחבירה לפז להקמת חברת נדל"ן משותפת. באמצעות שילוב נכסי פז עם נכסי השותף שיבחר, נבנה חברת נדל"ן עם היקף נכסים גדול, שתהווה מנוע צמיחה משמעותי לקבוצה״.
מהלך הפיצול
לצורך פיצול בית הזיקוק, פז תקים חברה בת חדשה בבעלותה המלאה, אליה יועברו מניות בית הזיקוק שיחולקו לאחר מכן לבעלי המניות הנוכחיים של פז.
בפז הסבירו כי "מטרת הליך הפיצול היא להגביר את המיקוד העסקי והניהולי של החברה, בין היתר, בפעילויות הליבה של קמעונאות ושירותים, כגון צמיחה מואצת בתחום קמעונאות הנוחות והמזון וכניסה למרכזי הערים, כניסה לעולמות אספקת חשמל ללקוחות קצה והקמת רשת טעינה חשמלית, מכירה ושיווק של דלקים וגפ"מ, וכן בהקמת זרוע נדל"ן, במטרה ליישם את התכנית האסטרטגית של החברה ולייצר ערך מצטבר לבעלי מניותיה.
הליך הפיצול יאפשר לבעלי מניות החברה לקבוע בנפרד את מידת חשיפתם ביחס לפעילות ולתחומי העיסוק של כל אחת משתי החברות הציבוריות, האחת בתחום הקמעונאות והשירותים (פז) והאחת בתחום הזיקוק (חברת בית הזיקוק)".
הדוחות חושפים נתונים נוספים הממחישים את הרציונל מאחורי ההיפרדות מבית הזיקוק. כך בין היתר, ה-EBITDA ברבעון בנטרול בית הזיקוק עלה ב-12% ל-213 מיליון שקל, מול 191 מיליון שקל ברבעון המקביל. גם הרווח התפעולי בניטרול מגזר הזיקוק גדל ב-21% והסתכם ב- 122 מיליון שקל לעומת 101 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.