סגור
פז ו-yellow משקיעות בחוויית הלקוח
פז וחנות הנוחת yellow (יח"צ)

אחרי המהפך העסקי: ׳פז נפט׳ נפרדת משמה ההיסטורי

החברה תיקרא מעתה 'פז קמעונאות ואנרגיה': חברת האנרגיה הוותיקה שינתה בשנים האחרונות את פניה עם כניסה משמעותית לשוק הקמעונאות ופרידה מבית הזיקוק. המהלכים הניבו תשואה עודפת על המדדים באותה תקופה

66 שנה אחרי שנקראה 'פז נפט', משנה היום החברה את שמה ל'פז קמעונאות ואנרגיה'. שינוי שמה של החברה הוותיקה מתבצע לאחר המהפכה שעברה החברה בשנים האחרונות שכללה שינוי מהותי במוקד העסקי שלה.
פז הכריזה לפני 4 שנים על שינוי אסטרטגי, שכלל העמקת האחיזה בעולם הקמעונאות ופרידה מאחת המשקולות הכבדות שנשאה על גבה – בית הזיקוק באשדוד.
המהלכים כללו בין היתר רכישה נרחבת של רשתות סופר ברחבי הארץ (סופר יודה, פרשמרקט, סופר חביב ועוד) וכן חלוקת בית הזיקוק כדבידנד בעין לבעלי המניות. חלוקה זו התבצעה בתום מהלך מורכב מאד, עסקית, משפטית ורגולטורית, תוך הכנסת קבוצת שפיר כשותפה.
הניתוק מבית הזיקוק חסך לפז את הצורך להמשיך לממן את ההפסדים בבית הזיקוק התנודתי. פז גם מכרה נכסים נוספים שאינם חלק מליבת הפעילות החדשה, ובהם פזקר.
כל השינויים הללו, שאותם הוביל יו"ר החברה הראל לוקר, הביאו את פז ב-4 השנים האחרונות לתשואה עודפת על השוק. פז רשמה בתקופה האמורה תשואה של 146% (מותאם דבידנד), כאשר המדדים בת"א עלו באותה תקופה בכשליש מהעלייה של פז.
בעלת המניות הגדול בחברה היא חברת סאמיט שבשליטת זוהר לוי (16%), שעניינו בחברה גדל בעקבות השינוי האסטרטגי. בהתאם, סאמיט הגדילה באופן עקבי ושיטתי את אחזקותיה בחברה.
מתחילת השנה חילקה פז דיבידנד של 410 מיליון שקל. במהלך הרבעון השני השלימה את מכירת פזקר תמורת 271 מיליון שקל, עסקה שבגינה נרשם לה בדוחות הרבעון השני רווח של 159 מיליון שקל. בסיכום הרבעון רשמה זינוק של 227% ברווח ל-252 מיליון שקל - בנטרול השפעת פזקר הסתכם הרווח הנקי ב-93 מיליון שקל, עלייה של 21% לעומת הרבעון המקביל.