ניתוחהדו"חות מסבירים למה חברות הביטוח חושקות בחברות האשראי
ניתוח
הדו"חות מסבירים למה חברות הביטוח חושקות בחברות האשראי
הרווח הנקי המצטבר של חמש חברות הביטוח ב־2022 צנח ביותר מ־90% בגלל הנפילות בשווקים. רק הפניקס ומנורה מבטחים סיימו את השנה ברווח. ביטוחי הרכב הסבו לחברות הפסד של 924 מיליון שקל, כך שהפרמיות עשויות לעלות עוד
חברות הביטוח סיימו שנה תנודתית שהושפעה בעיקר מהירידות החדות שהיו בשוק ההון. בצד החיובי, החברות המשיכו לצמוח. ההכנסות מפרמיות של 5 החברות – הראל, מנורה מבטחים, מגדל, הפניקס וכלל – גדלו ב־7.4% ל־138.5 מיליארד שקל. סך הנכסים שמנהלות החברות שמר על יציבות ועמד על 1.67 טריליון שקל. היציבות הזו אינה טריוויאלית לאור העובדה שהנפילות בשווקים שחקו את שווי הנכסים, אולם המשך זרימת כספים לניהולן של חברות הביטוח (בעיקר בתחום הפנסיה) הביא לכך שסך הנכסים נותר יציב.
אלא שהנפילות בשווקים הכריעו את הכף, גרמו להפסדים בתיקי ההשקעות של חברות הביטוח והשפיעו גם על גביית דמי ניהול משתנים. על הדו"חות הכביד גם העדכון של לוחות התמותה בעקבות העלייה בתוחלת החיים.
הרווח הנקי המצטבר של חמש קבוצות הביטוח הגדולות הסתכם ב־752 מיליון שקל, צניחה של יותר מ־90% לעומת הרווח ב־2021, שעמד על 7.9 מיליארד שקל בזכות הגאות שהייתה בשוקי ההון.
בין החברות קיים פער משמעותי בתוצאות. רק שתי חברות ביטוח סיימו את השנה עם רווח, ואילו שלוש חברות רשמו הפסד. את הרווח הגבוה ביותר הציגה הפניקס, החברה הגדולה ביותר בענף. הפניקס הרוויחה 1.12 מיליארד שקל לעומת 2.3 מיליארד שקל בשנת 2021, גם הודות לכך שייצרה לעצמה בשנים האחרונות מקורות רווח שאינם תלויים בשוק ההון. כך למשל פעילות סוכנויות הביטוח שלה הניבה לה רווח לפני מס של 300 מיליון שקל, ופעילות האשראי שכוללת בעיקרה את ההחזקה בחברת גמא הניבה לה רווח לפני מס של 73 מיליון שקל.
בנוסף, הפניקס הצליחה בשנים האחרונות לשפר את הרווח החיתומי מפעילות הביטוח ולמתן את ההפסדים מההשקעות בשוק ההון. וכך, למרות ששוק ההון עדיין משפיע על תוצאותיה במידה ניכרת, היא סיימה את השנה עם רווח נאה. הפניקס, שבשליטת קרנות ההשקעה סנטרברידג' וגלאטין, נמצאת בימים אלה בתהליך קבלת אישורים רגולטוריים להעברת השליטה בה לידי קרן ההשקעות ADQ מאבו דאבי.
מי שעוד הצליחה לצלוח את המפולת בשווקים היא מנורה מבטחים. החברה עוברת בימים אלה תהליך של שינוי ניהולי, כשיהודה בן אסאייג מנכ"ל מנורה מבטחים ביטוח ימונה ליו"ר, ובמקומו ימונה מיכאל קלמן, בנו של ארי קלמן מנכ"ל החברה האם של מנורה, ומבעלי השליטה בחברה.
מנורה מבטחים הרוויחה אשתקד 410 מיליון שקל, שהושג בין היתר מרווחיות חיתומית טובה יחסית בפעילות הביטוח, השתלטות על חברת סליקת הצ'קים והתשלומים ERN, והמשך הצמיחה בענף הפנסיה, שהוא תחום פעילות מרכזי בקבוצה.
שלוש חברות הביטוח האחרות רשמו הפסד ב־2022. הראל הפסידה 77 מיליון שקל, כלל ביטוח הפסידה 237 מיליון שקל, ומגדל הפסידה 468 מיליון שקל אשתקד.
השנה האחרונה הדגישה שוב עד כמה מגמה שלילית בשוק ההון מטלטלת את הדו"חות של חברות הביטוח. על אף שהבנקים והביטוח משתייכים לענף הפיננסים, השנה החולפת מראה עד כמה הם שונים: הבנקים מבססים את רווחיהם על המרווח בין הריבית באשראי לפקדונות, ולכן השנה החולפת בה עלתה הריבית בחדות, הזניקה את רווחיהם לרמת שיא של 24 מיליארד שקל.
לעומת הבנקים, לחברות הביטוח יש תלות רבה בשוק ההון כמקור לרווחים, ולכן הנפילות שהיו בשנה שעברה בשל עליית הריבית השפיעו עליהן בצורה משמעותית, וגרמו לכך ששלוש חברות מתוך החמש סיימו את השנה בהפסד.
מאידך, לעליית הריבית שגרמה אשתקד לסנטימנט השלילי בשוק ההון הייתה גם השפעה חיובית על חברות הביטוח, שכן היא מקטינה את ההתחייבויות הביטוחיות של החברה. בטווח הארוך העלאות הריבית תשפיע לטובה על פוטנציאל התשואות שחברת הביטוח תשיג בשוק האג"ח, לאור עליית התשואות בהן.
חברות הביטוח מבינות שהתלות שלהן בשוק ההון אינה בריאה, ולכן הן מתקדמות לכיוון של צמיחה בתחומים אחרים. חלקן הגדילו אחזקות בסוכנויות ביטוח, שמצד אחד זו פעילות סינרגטית לפעילות הליבה שלהן, ומצד שני הרווחים בהן יציבים. אלא שההתרחבות הזו לא חמקה מעיניי הרגולטור. בחוק ההסדרים הוחלט להגביל רכישות אלה עד לבחינת הנושא לעומק. סעיף זה יצא לאחרונה מחוק ההסדרים והוא יעבור חקיקה רגילה, אך עצם המהלך צפוי לשים ברקס על המשך גל הרכישות לפחות לתקופה הקרובה.
תחום אחר בו נראה שחברות הביטוח מתכוונות להתמקד בו הוא תחום האשראי בכלל וענף כרטיסי האשראי בפרט. חברת כרטיסי האשראי מקס עברה בשבוע שעבר לידי כלל, והראל נמצאת בהליך מתקדם לרכישת ישראכרט לאחר שניצחה את מנורה מבטחים במאבק השליטה עליה. אם משרד האוצר יאשר לדיסקונט למכור את כאל לחברת ביטוח, סביר שגם היא תעבור לאחת מחברות הביטוח שנותרו.
חברות הביטוח מחפשות דרכים נוספות להרחיב פעילות בתחום האשראי, שיש לו תלות נמוכה מאוד במצב שוק ההון. הפניקס חתמה על מיזם לשיתוף פעולה עם ישראכרט, שבוטל בעקבות מכירתה להראל, וסביר כי טרם נאמרה המילה האחרונה סביב שאיפתה של הפניקס להתרחב בתחום זה.
כחלק מהניסיונות לשפר את הרווחיות בפעילות הליבה הביטוחית ולגוון את מקורות ההכנסה, חברות הביטוח מגבשות תוכניות אסטרטגיות בעניין. הפניקס כבר גיבשה תוכנית אסטרטגית, והציגה יעדים שאפתניים לשיפור הרווחיות. הראל הודיעה על תכנית אסטרטגית שאמורה לשפר את רווחיה במאות מיליוני שקלים בשנה עד לשנת 2027, ומגדל שנמצאת בשלבים יותר התחלתיים הודיעה כי היא נעזרת בחברת ייעוץ בינלאומית לגיבוש תוכנית אסטרטגית.
מלבד סוגיית גיוון מקורות ההכנסות, חברות הביטוח גם מחפשות דרכים לשפר את הרווחיות בליבת פעילותן – פעילות הביטוח. השנה החולפת בלטה לרעה בעיקר בביטוחי רכב רכוש. חמש החברות הפסידו בפעילות זו 924 מיליון שקל אשתקד, לעומת הפסד של 165 מיליון שקל בשנת 2021.
ההפסד נובע מתהליך שהחל לפני כמה שנים: כניסת הפעילות של חברות הביטוח הדיגיטליות תרמה ליריד מחירים. תהליך ירידת המחירים הואץ בקורונה, שכן לא היו תאונות וגניבות, ואז החברות יכלו להוריד עוד מחירים ועדיין להרוויח. אולם כשהקורונה הסתיימה, התביעות קפצו בחדות, ומחירי הביטוח לא תאמו את קצב עליית התביעות. מאז, חברות הביטוח אמנם העלו את המחירים, אולם בענף מעריכים כי התחום יחזור להיות רווחי רק בשנת 2024.
אז מה צפוי בשנה הקרובה? עם כל הכבוד לתוכניות האסטרטגיות ולרכישות של חברות כרטיסי האשראי, עדיין שוק ההון ייתן את הטון בדו"חות גם בשנת 2023. השנה לא התחילה ברגל ימין בעיקר בשוק המקומי בשל המהפכה המשטרית. בין ההתפתחויות הפוליטיות מחד לצפי להמשך עליית הריבית מאידך, נראה שגם השנה הקרובה תהיה תנודתית בשווקים ותטלטל את תוצאותיהן של חברות הביטוח. מנגד, ההכרה ברווחי מקס ואולי גם ישראכרט בדו"חות החברות, ואולי גם עסקאות נוספות שייעשו, עשויות למתן את התנודות בתוצאות.