בלעדיהשווי עולה: קיסטון תשלם עוד 200 מיליון שקל תמורת אגד
בלעדי
השווי עולה: קיסטון תשלם עוד 200 מיליון שקל תמורת אגד
קרן התשתיות של גיל דויטש, רוני בירם והמנכ"ל נבות בר תשלם את הסכום הנוסף עבור הרווחים שהצטברו בחברת התחבורה הציבורית ממועד היציאה למכרז ועד להשלמת העסקה הצפויה בחודש הבא. התוספת מעלה את השווי של אגד לכ־5 מיליארד שקל
אחת העסקאות הגדולות במשק הישראלי הופכת לגדולה עוד יותר. ל"כלכליסט" נודע כי קרן התשתיות הבורסאית קיסטון תשלם עוד 200 מיליון שקל עבור רכישת השליטה באגד, מה שיביא את השווי של אגד בעסקה לכמעט 5 מיליארד שקל (4.97 מיליארד שקל).
הסכום הנוסף המדובר ישולם בהתאם לתנאי ההסכם שעליו חתמה קיסטון - יחד עם שותפתה לעסקה, קרן המורים והגננות (15%), שבראשה עומדים איל גבאי וברק סורני - מול אגד. בהסכם נקבע כי קיסטון תשלם סכום נוסף עבור הרווחים שיצטברו באגד מיום היציאה למכרז (נובמבר 2021) ועד להשלמת העסקה שצפויה להתרחש בחודש הבא. במילים אחרות, הסכום הוא גם תוצאה של הביצועים הטובים של אגד בחודשים האחרונים. גם לעליית הריבית במשק יש תרומה לסכום הנוסף שנדרשת לשלם כעת קיסטון.
קיסטון חתמה על העסקה לרכישת אגד בתחילת חודש מאי האחרון. הקרן - שהוקמה על ידי מייסדי בית ההשקעות אקסלנס גיל דויטש ורוני בירם, יחד עם המנכ"ל של הקרן נבות בר - זכתה במכרז לרכישת אגד כשהציעה לרכוש את החברה לפי שווי של 4.77 מיליארד שקל. בשלב הראשון תרכוש קיסטון את השליטה (60%) ולאחר שנתיים תוכל לרכוש את יתרת המניות לפי אותו שווי. ההצעה של קיסטון היתה השנייה בגובהה לאחר זו של קבוצה שכללה את מגדל ביטוח, קרן אלומה וקרסו מוטורס (5.66 מיליארד שקל). קיסטון זכתה במכרז לאחר שהתגלעו אי־הסכמות בין הקבוצה שהציעה את ההצעה הגבוהה ביותר לאגד, במה שנתפס כתירוץ מצד הקבוצה הזוכה, שככל הנראה הבינה שהציעה מחיר גבוה מדי. יתר הקבוצות במכרז, שהורכבו מגופים אסטרטגיים מעולמות התחבורה, העניקו לאגד שווי של עד 4 מיליארד שקל.
הדבר הוביל לכך שגם הצעתה של קיסטון נתפסה בשוק כמנופחת. הדבר בא לידי ביטוי, בין היתר, בכך שקיסטון גייסה 300 מיליון שקל בהנפקת מניות כדי לממן את ההון העצמי הדרוש לה לעסקה. אלטשולר שחם ומנורה מבטחים היו שני הגופים המוסדיים היחידים שהשתתפו בהנפקה. אלטשולר שחם רכש מניות ב־125 מיליון שקל ואילו מנורה מבטחים רכשה מניות ב־50 מיליון שקל. ההנפקה התבצעה לפי מחיר של 6.7 שקלים למניה, וקיסטון התחייבה לא לגייס במהלך 12 החודשים הבאים הון במחיר של פחות מ־8 שקלים למניה. כיום המחיר של מניית קיסטון, שנסחרת לפי שווי שוק של כמיליארד שקל, 30% מתחת להון העצמי שלה, עומד על כ־7 שקלים.
בעוד במנורה מבטחים נימקו את ההשקעה בכך שהם רואים בעסקה הזדמנות, באלטשולר שחם סירבו לנמק את ההשקעה במסגרת הגיוס שאותו הובילה רוסאריו קפיטל - חברת חיתום שלה קשרים חמים עם אלטשולר שחם. מעבר לכך קיסטון קיבלה מימון בנקאי של 1.4 מיליארד שקל, הנפיקה אג"ח ב־100 מיליון שקל והשתמשה בקו אשראי של 500 מיליון שקל שקיבלה מהראל. כל זאת אילץ את דויטש ובירם להזרים לחברה 125 מיליון שקל במסגרת ההנפקה - נתח גבוה מכפי חלקם במניות הקרן. עתה נדרשת קיסטון להזרים עוד 200 מיליון שקל לצורך העסקה.
גלעד ריקלין, שכיהן כסמנכ"ל הכספים של אגד והוביל את המכרז, עתיד להתמנות לתפקיד מנכ"ל אגד במקום אבי פרידמן שיעבור לתפקיד היו"ר. כלומר, קיסטון לא ממנה מנהלים בכירים מטעמה, אלא משאירה בחברה את מי שהובילו את המכרז.
1,300 חברי אגד, שהפכה למעשה לחברה במסגרת הסכם עם המדינה, הנהגים והעובדים, מיוצגים על ידי עו"ד בן־ציון ציטרין, והם מבקשים להבטיח שההנהלה הנוכחית עשתה הכל על מנת למקסם את שווי החברה לטובת חברי אגד, שהיא פועלת בשקיפות ואינה נהנית מהטבות אישיות כלשהן שניתנות מתחת לשולחן. החשש הזה צף משום שלאורך השנים התרחשו אירועים מסוג זה באגד.