בריל, מפעילת חנויות הנעליים גלי, עברה להפסד ברבעון השלישי
בריל, מפעילת חנויות הנעליים גלי, עברה להפסד ברבעון השלישי
חברת האופנה וההנעלה סיכמה את הרבעון השלישי של 2023 עם הפסד של 10.7 מיליון שקל לעומת רווח נקי של 4.6 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2022; בחודש אוקטובר, שבו פרצה מלחמת חרבות ברזל, צנחו מכירות הקבוצה ב-42.4% ביחס לאוקטובר שעבר
חברת האופנה וההנעלה בריל, אמנם רשמה התאוששות הדרגתית מהירידה החדה במכירות שספגה עם פרוץ המלחמה בעזה, אך מציגה הרעה בביצועיה ברבעון השלישי, שבו עברה להפסד של 10.7 מיליון שקל לעומת רווח נקי של 4.6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
מכירות החברה, שפעילותה העיקרית היא שיווק נעליים, תיקים ומותגי אופנה שונים ומפעילה את רשת חנויות הנעליים גלי, ירדו ברבעון השלישי ב-11.4% ל- 121.8 מיליון שקל. זאת כתוצאה מירידה במכירות החנויות הזהות, וכן מירידה במכירות הסיטונאות.
החברה הגדילה את ההנחות שנתנה במטרה לבלום את הירידה במכירות, ובשילוב עם היחלשות השקל במקביל לעליית מחירי הסחורות, נפגע הרווח הגולמי של בריל שירד ברבעון בשיעור חד יותר של 16.4% והסתכם ב-60.8 מיליון שקל.
בעקבות כך, נשחקה הרווחיות הגולמית מ-52.8% ברבעון המקביל אשתקד ל-49.9% בלבד. הירידה ברווח נרשמה במקביל לעלייה בהוצאות מכירה ושיווק ובהוצאות הנהלה וכלליות, בשל עלייה בהוצאות תפעול כמו דמי השכירות והניהול וכן בעקבות הפרשה לחובות מסופקים בשל קושי בגבייה מלקוחות סיטונאות ספציפיים. בריל עברה להפסד תפעולי בגובה 5.4 מיליון שקל לעומת רווח תפעולי של 7.96 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2022.
המלחמה בעזה ובחזית הצפונית הובילה בשלב הראשון לסגירת מרכזים מסחריים, שחזרו בהדרגה לפעילות. גם סניפי החברה שבו לפעילות, למעט שלושה סניפים הממוקמים בקריית שמונה, שלגביהם אין הערכה למועד החזרה לפעילות.
עיקר הצמצום בפעילות הסניפים חל בחודש אוקטובר, והוביל לירידה של 42.4% במכירות הקמעונאות של הקבוצה בהשוואה למכירות חודש אוקטובר של שנת 2022 וירידה של 12.7% בחודש נובמבר ביחס לחודש המקביל אשתקד. נכון לחודש דצמבר, מכירות הקמעונאות צמחו ב-9.9% ביחס לתקופה המקבילה בדצמבר אשתקד.
החברה ציינה כי הירידה במכירות בחודשים אוקטובר ונובמבר החלה עם תחילת מכירות עונת החורף, תקופה שבה אמורה הייתה הקבוצה לבצע מכירה ללא מבצעים ובשיעורי רווחיות גולמית גבוהה המאפיינת את תחילת העונה.
אלא שכדי להתמודד עם הירידה במכירות ועם הפגיעה בתזרים השוטף, הקדימה החברה את מבצעי סוף העונה במטרה להגדיל את המכירות, גם על חשבון פגיעה בשיעור הרווחיות הגולמית, על מנת לא להיוותר עם עודפי מלאי בסוף עונת החורף ועל מנת להגדיל את התזרים הנכנס במטרה לתמוך בהמשך פעילות הקבוצה.
בנוסף, העבירה החברה מלאים חדשים שטרם הוצגו למכירה מעונת החורף הנוכחית אל עונת החורף בשנה הבאה. זאת במקביל להקטנת הזמנות עתידיות בשנה הבאה.
החברה הגישה תביעת פיצויים במסגרת ההוראות שאושרו מכוח תקנות מס רכוש וקרן פיצויים, אך בשלב זה אין צפי מתי יושלם הטיפול בתביעה ואיזה סכום יאושר כפיצוי. עוד הגישה החברה בקשה להלוואה בערבות מדינה מהקרן להלוואות בערבות מדינה על ידי אחד מהבנקים מולו פועלת הקבוצה, בקשת הקבוצה אושרה על ידי הקרן והועברה אל הבנק לצורך המשך הטיפול, אך עד כה לא נקבע סכום ההלוואה ומועד קבלתה.