ניתוחמה גרם לדלק רכב לשלם 110 מיליון שקל על זיכיון שלא מכר בארץ רכב אחד
ניתוח
מה גרם לדלק רכב לשלם 110 מיליון שקל על זיכיון שלא מכר בארץ רכב אחד
דלק רכב רכשה ממטרו זיכיון לייבוא דונגפנג, הענקית מסין; המטרה: להחיות את פעילות הרכב שלה; אימפריית הדו־גלגלי מטרו, שכשלה בתחום הרכב הארבע־גלגלי, נפרדת מהמותג אחרי שנתיים בלבד; ומה יהיה לרגולטור להגיד בעניין
השבוע התרחש בענף הרכב הישראלי מאורע היסטורי: יבואן רכב הודיע כי ישלם 110 מיליון שקל עבור זיכיון שלא מכר אפילו מכונית אחת בישראל. לפי הודעת דלק רכב, שנסחרת לפי שווי של 2.6 מיליארד שקל בבורסת תל אביב, דלק מוטורס הפרטית, שבבעלותה המלאה, חתמה על מסמך הבנות מחייב עם מטרו, במסגרתו היא אמורה לרכוש את פעילות יבוא הרכב של דונגפנג ממטרו בכפוף לאישורים רגולטוריים.
מטרו, שהוקמה ב־1981 עוסקת בעיקר ביבוא אופנועים, קטנועים וטרקטורונים ונמצאת בבעלות משותפת בחלקים שווים של גדי אבירם, חן למדן וקבוצת קרסו (יבואנית רנו, ניסאן ואקספנג). מטרו נכנסה לשוק יבוא הרכב הארבע־גלגלי לפני כשנתיים, אך נתח השוק שלה לא משמעותי. נכון לעשרת החודשים הראשונים של 2024 מטרו אחראית ל־451 מסירות של מכוניות חדשות מתוך 240,872 מכוניות שנמסרו.
לעומתה, דלק מוטורס מחזיקה בזיכיון השיווק של מאזדה, פורד, ב.מ.וו, מיני ו־NIO הסינית. השנה מסרה דלק מוטורס 17,470 מכוניות, נתון הממקם אותה במקום השישי בהיקף המסירות בישראל. נתון זה אינו כולל את מסירות NIO, שאינן מדווחות ע"י דלק מוטורס לאיגוד יבואני הרכב.
השבוע הביעו גורמים רבים בענף הרכב תמיהה על העסקה. התמיהה לא היתה קשורה לגובה הסכום, שגורמים בענף הרכב הגדירו כ"נמוך להפליא" וגם כ"מנופח להחריד", אלא על עצם ביצוע העסקה. אם נבחן את הודעותיה של מטרו מהשנים האחרונות נגלה שהיא תכננה, לפחות הצהרתית, להחזיק את זיכיון דונגפנג שנים רבות. כך, באפריל הודיעה מטרו על פיצול פעילות הרכב שלה במסגרתו תקים חברה נפרדת –"מטרו אוטומוטיב" – וזאת "עקב צפי לצמיחה חדה בפעילות הרכב".
אתמול מסר ל"כלכליסט" גורם בכיר בענף הרכב: "כאשר יבואן רכב משיג זיכיון, הוא מייעד אותו לנינים. הסתכלות קדימה לטווח של שנתיים או חמש שנים לא נמצאת בתכנון. מבחינה היסטורית אין בישראל יבואן שהחזיק זיכיון במשך פחות משנתיים ומכר אותו מרצונו, גם אם שמו על השולחן מאות מיליוני דולרים". אותו גורם צודק. מה שמעלה שתי אופציות: או שבמטרו היו חייבים למכור - או שבדלק רכב היו חייבים לקנות.
כדי להבין את הסיבות לעסקה יש להבין את רוח התקופה. בחודשיים האחרונים של 2024 מתרחשים האירועים החשובים ביותר בענף הרכב הישראלי והעולמי בעשור הנוכחי: על פי נתוני איגוד יבואני הרכב, נכון לעשרת חודשי השנה הראשונים נמסרו בישראל 55,262 מכוניות מתוצרת סין: 22.9% מהמסירות בישראל.
המכונית הנמכרת ביותר בישראל היא חשמלית סינית: אטו 3 של BYD, ואין עוררין על כך שלפחות בעתיד הנראה לעין פלח השוק של מכוניות חשמליות בישראל ילך ויגדל. לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, בעשרת החודשים הראשונים השנה נמסרו בישראל 58,694 מכוניות חשמלית, המהוות 24.3% מהמכוניות שנמכרו בישראל. רובן סיניות. לצד המגמה הברורה של העדפות צרכנים, מדינת ישראל עומדת בפני מספר שינויים רגולטוריים שאופיים המלא אינו ברור.
החשוב בהם הוא עליית מס הקנייה על רכב חשמלי: כיום גובהו הוא 35%. ב־1 בינואר הוא יעלה בשיעור שאינו ידוע עדיין: בין 45% ל־83%. למהלך זה השפעה מכרעת על ענף הרכב הישראלי: עליית מס הקנייה ל־83% תהרוג את המכוניות החשמליות, או לסירוגין תרומם את יצרני הרכב החשמלי שיש להם מכונית זולה, למשל "בוקס" של דונגפנג שמחירה הוא 120 אלף שקל. בכל מקרה, מהלך זה דורש מיבואני הרכב לייבא ארצה עשרות אלפי מכוניות חשמליות עד סוף דצמבר, בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים, כדי לשחרר אותן ממכס ולהימנע מעליית המס.
עוד אירוע קריטי: לנוכח העובדה שבשנה הנוכחית נכנסו לישראל עשרות מותגי רכב חדשים, רובם מסין, התקיים באוגוסט דיון מיוחד בוועדת הכלכלה, שעסק בתחרות בענף הרכב הישראלי. נכחו בו נציגי רשות התחרות, אותה רשות שלא עשתה עד כה אפילו מהלך אופרטיבי אחד נגד יבואן של מכוניות בישראל השנה. הדיון היה חסר חשיבות, אך סימן פתיחת "בדיקה" של ענף הרכב הישראלי ושל כל הזיכיונות שבידי יבואני הרכב השונים. המשמעות היא שעל עסקת דלק מוטורס‑מטרו מרחף ענן של חוסר ודאות. ייתכן שהרגולטורים יחליטו "לעשות שרירים" ויחסמו או יקשו על העסקה, כדי להראות שנושא הריכוזיות בענף הרכב כבר מטופל.
לצד התמורות בישראל מתרחש תהליך לא פחות חשוב במישור הגלובלי: באירופה התקבלה לפני שבועיים החלטה להטיל מכסי מגן על רכבים סיניים. מכסי המגן נקבעים בהתאם לזהות היצרן, המכתיבה את גובה הסובסידיות שהוא מקבל מהממשל בסין כדי "לגבור על אירופה". מכירת מכוניות סיניות ברומא או בריסל אינה רלוונטית לשוק בישראל, אך הרגולציה כן: המהלכים באירופה, שעודם בדיונים, כבר גרמו ליצרני רכב סיניים שהתכוננו לשווק מכוניות באירופה להכריז על עצירת פעילות ביבשת. החוק הישראלי קובע כי מכונית שמותר לשווק באירופה מותרת לשיווק בישראל.
יצרן סיני שיחליט לא לשווק באירופה למעשה חוסם את המכוניות שלו לשוק הרכב הישראלי. רבים בענף הרכב הישראלי מעריכים כי לאור התמורות הללו, אחרי דצמבר הקרוב יבואני רכב שלא תפסו מותג סיני חזק כבר הפסידו את הרכבת.
פעילות מטרו ביבוא המכוניות היא כאמור מינורית. לעומת זאת, בענף הדו־גלגלי מדובר ביבואנית משמעותית, שמייבאת מותגים רבים, מימאהה ועד קווסאקי וגוגורו. ב־2021 החלה מטרו לפעול לקבלת זיכיונות יבוא רכב חשמלי, ונפלה. ביולי 2021 פרסמה יצרנית רכבי היוקרה האמריקאית "קארמה" כי מטרו נבחרה לייצגה בישראל.
אולם, בספטמבר השנה פג זיכיון היבוא של קארמה בישראל ולא חודש. במרץ 2022 הודיעה מטרו על כניסת מכונית חשמלית סינית לישראל: ליפמוטור, מכונית עירונית קטנה. הודעת מטרו על הזיכיון החדש לוותה בהכרזה על הקמה של רשת שיווק ושירות שעלותה המשוערת היתה מיליוני שקלים. בענף הרכב הישראלי מתארים את יבוא ליפמוטור כ"כישלון".
המכוניות לא נשאו תקינה אירופית מלאה, כלומר לא היה להן אבזור בטיחות מקיף ואקטיבי, ומטרו נאלצה להחזיק מאות מכוניות במלאי חודשים ארוכים אחרי שאלו שוחררו ממכס ולא מצאו קונים.
כדי להוסיף חטא על פשע, באוקטובר 2023 הודיעה ענקית הרכב האירו־אמריקאית סטלאנטיס (פיג'ו, פיאט, ג'יפ, דודג', אלפא רומיאו) כי תשקיע 1.6 מיליארד דולר בליפמוטור ותקים חטיבה אירופית שלה. שלא במפתיע, לפני שלושה חודשים הודיעה סמלת, נציגת הזרוע האיטלקית של סטלאנטיס בישראל, כי זיכיון ליפמוטור עובר לידיה, בלי ששקל יחליף ידיים.
ב־2022 שאפה מטרו לגייס 200 מיליון שקל בהנפקה בבורסת ת"א, לפי שווי של 700 מיליון שקל. אך בעקבות עליית הריבית והרוח השלילית שהחלה לנשב בשוק בעקבותיה המהלך בוטל. לפי דו"חות קרסו מוטורס רשום שווי החזקותיה (33%) במטרו מוטורס ב־62.6 מיליון שקל ומכך שווי החברה כולה נאמד ב־188 מיליון שקל.
מדו"חות קרסו מוטורס עולה כי ב־2021 עמד הרווח הנקי של מטרו על 43 מיליון שקל וב־2022 על 45 מיליון שקל. בשנת 2023, בה מטרו נכנסה חזק ליבוא רכבים על ארבעה גלגלים, צנח הרווח הנקי שלה ל־5 מיליון שקל בלבד. מבדיקת נתוני המכירות של מטרו בשוק הדו גלגלי עולה כי מכירות האופנועים שלה בשנים האמורות לא נפלו. בענף הרכב מעריכים כי הירידה ברווח הנקי של מטרו נבעה ישירות מכניסתה לשיווק רכב סיני: עלויות מלאי, הקמת סוכנויות, הקמת מערכי שירות ועוד.
למרות שורת הכישלונות למטרו יש מותג אחד יציב: דונגפנג. הסיבה לכך היא שבניגוד לאינספור יצרנים סיניים שקרסו, דונגפנג היא אחת מ"ארבע הגדולות" בסין ונמצאת בבעלות ממשלתית, כך שהסיכוי שלה ליפול שואף לאפס.
לפני שלושה ימים קיימה מאזדה היפנית אירוע בעל חשיבות גבוהה עבורה: הצגת טכנולוגיות העתיד שלה. האירוע כלל הכרזה מפתיעה: למאזדה אין תוכניות להשקיע במכוניות חשמליות בשלוש השנים הקרובות. גם פורד נמצאת במה שמוגדר בתעשיית הרכב כ"התפכחות מהחשמל".
פורד הודיעה לאחרונה כי תשבית את מפעל הטנדר החשמלי שלה לפרק זמן ממושך. תכניות המו"פ של פורד לרכב חשמלי עברו גם הן קיצוצים עמוקים וניצחון טראמפ בבחירות בארה"ב כנראה יפיח רוח חדשה בקרב חובבי הבנזין.
לדלק מוטורס, שמייבאת את מאזדה, פורד, ב.מ.וו ו־NIO הסינית, אין דגמים חשמליים עממיים להציע בישראל. ב.מ.וו מכוונת לשוק הפרימיום ו־NIO היא מותג שהתנהלותו נוגדת את "מגע הקסם" המפורסם של גיל אגמון בעסקי הרכב.
המכוניות של NIO, שמחיריהן רחוקים מעממיות, אינן סיפור הצלחה: דלק מוטורס אינה מדווחת את נתוני המסירות הרשמיים של NIO לאיגוד יבואני הרכב, אך נתוני היבוא הרשמיים של מדינת ישראל חושפים כי בעשרת חודשי השנה הראשונים יובאו ארצה 156 מכוניות NIO בלבד. לשם השוואה: אקספנג הסינית שמחירי המכוניות שלה מתחילים ב־200 אלף שקל ייבאה 3,064 מכוניות בתקופה זו.
לפי דיווחי דלק רכב לבורסה, עם חתימת ההסכם על היבוא הישיר של NIO סוכם כי דלק רכב תייבא בעתיד רכבים של צמד מותגים עממיים ש־NIO הציגה לאחרונה: ONVO ו־FIREFLY. אבל כאן קיימת בעיה. ראשית: אם וכאשר מכוניות אלה יגיעו לישראל, הדבר יקרה אחרי 1 בינואר, מועד העלייה המשוערת של מס הקנייה על הרכב החשמלי; ושנית: לנוכח המשבר ביחסי סין‑אירופה ומכסי המגן – לא ברור האם צמד המותגים אכן יציג היצע ראוי לשוק האירופי.
כל אלה מלמדים שדלק רכב היתה צריכה עוד קלף חזק בשוק החשמליות ומצאה אותו בעסקת מטרו. מי שיבחן לעומק את הודעתה של דלק רכב לבורסה יבחין שלצד העסקה, דלק רכב גם תרכוש בנפרד, בסכום שהיקפו אינו ידוע, את "מלאי הרכבים הנמצאים בארץ, כלי רכב שהוזמנו וטרם הגיעו לארץ (לרבות חלקי חילוף)", כמו כן כוללת ההודעה "התחייבות לפתיחת אולמות תצוגה".
המכוניות של דונגפנג נמצאות בישראל מעל חודש ומטרו תצטרך לשחרר אותן ממכס לפני עליית המס ב־1 בינואר, כלומר היא תצטרך להעביר לידי המדינה עשרות מיליוני שקלים. למרות העברת הידיים הצפויה, מטרו לא מתכננת לבטל השקות דגמים. בעוד כמה שבועות תושק בישראל הדונגפנג "בוקס" העממית ויש לכך סיבה: בהנחה שהעסקה תיסגר עד סוף השנה, דלק רכב תקבל לידיה מותג סיני מוכן, חזק ועובד.
אך האם עסקת דלק רכב אכן תצא לפועל והאם דונגפנג אכן תהיה סוס מנצח? ראשית: בדומה למספר יצרני רכב סיניים אחרים, גם דונגפנג "מפזרת את הביצים בכמה סלים". זיכיון השיווק של היצרנית בישראל לא נמצא רק בידי מטרו. UMI מייבאת את מכוניות פורת'ינג של דונגפנג מאז 2023. האם מותגים נוספים של דונגפנג יגיעו ארצה ובאילו קונסטלציות? לא ברור.
שנית, לאור הטלת מסי המגן באירופה היצע הדגמים העתידי של דונגפנג ליבשת עלול להצטמצם. לפי פרסומים בסין, היצע דגמי דונגפנג לאירופה כולל את ה"בוקס" העממית, שכבר נרשמה לתנועה בישראל במחיר של 120 אלף שקל, וה־"courage" של וויה, שמיועדת להתחרות מול טסלה מודל Y. אזכורים לדגמים נוספים לעת עתה לא פורסמו.
השאלה החשובה ביותר: האם הרגולטור בישראל יאפשר את קיום העסקה? מבחינה חוקית, לדלק מוטורס אין 10% משוק הרכב הישראלי, אך לפני שלושה חודשים בלבד הדגישו נציגי משרד התחבורה והממונה על התחרות כי הם "יפעלו למען התחרות". מעבר של כזה זיכיון בלי שקולם יישמע יהיה כנראה סטירה בפניהם.