נתקלה בקרחון: ירידה במחירי התובלה ריסקה את מניית צים ב-15%
נתקלה בקרחון: ירידה במחירי התובלה ריסקה את מניית צים ב-15%
הצרכן האמריקאי מהדק את החגורה ברקע הזינוק באינפלציה - התעריפים שמשולמים עבור תובלה מסין לארצות הברית צנחו ב-41% בתוך חודש, ומסוף מאי יבוא המכולות לארצות הברית ירד ב-36%; לפני חודש הציגה חברת הספנות את הדו"חות הרבעוניים החזקים בהיסטוריה של חברה ישראלית כלשהי
מניית חברת הספנות הישראלית צים, שנסחרת בבורסת ניו יורק (NYSE), התרסקה אתמול בכמעט 15%, וכעת שווי החברה עומד על 7 מיליארד דולר – מרחק של יותר ממיליארד דולר מהשיא שלה. הרקע לירידה החדה הוא איתותים שונים על ירידה חדה בשוק התובלה לרמות של לפני מגפת הקורונה, שהזניקה את השוק הזה בחדות. צים לא לבד, וגם מניות של חברות תובלה ימית אחרות המתחרות בה הגיבו בירידה חדה לחדשות.
בין היתר מדובר על כך שתעריפי הספוט (התעריפים שמשולמים עבור תובלה שאותה מזמינים בעת הנוכחית, לא במסגרת חוזים ארוכי טווח שנחתמו קודם לכן) מסין לחוף המערבי של ארצות הברית צנחו ב-41% בהשוואה לחודש הקודם, לרמה ממוצעת של 9,630 דולר למכולה (TAU). מדובר באיתות שלילי משמעותי משום שברבעון הראשון של השנה המחיר הממוצע של מכולה הוכפל. עם זאת, לקראת סוף הרבעון כבר ניכרה ירידה של כ-12% במחיר הממוצע, כך שהאיתות שמתקבל מסין הוא בגדר החרפה. כמו כן מאז סוף מאי יבוא המכולות לארצות הברית ירד בכ-36%. במידה רבה נתון זה מבטא את הידוק החגורה מצד הצרכן האמריקאי על רקע הזינוק באינפלציה, והוא מאותת שככל שהאינפלציה תגרור את הבנקים המרכזיים לצעדים מוניטריים אגרסיביים שיובילו להאטה של המשק או למיתון, הדבר ישפיע על הביקושים ועל חברות התובלה הימיות.
הירידה במחירי הספוט עומדת בניגוד מסוים לדברים שאמר אלי גליקמן, מנכ"ל צים, בעת שהחברה פרסמה את הדו"חות שלה לרבעון הראשון של השנה לפני כשלושה שבועות. באותה עת אמר גליקמן ל"כלכליסט": "מחירי הספוט, כלומר ההזמנות המזדמנות, בהחלט יכולים להשתנות. אני מאמין שעם הפתיחה של סין בשבועות הקרובים, המחירים יעלו עוד". עם זאת, גליקמן הדגיש כי בסמוך לדו"חות חתמה צים על חוזים במחירים גבוהים למשך כשנה, עד מאי 2023, כך שבמידה מסוימת לצים יש גידור בנוגע למתחולל כעת בשוק התובלה.
הדו"חות שפרסמה צים בחודש שעבר הציגו את התוצאות הרבעוניות החזקות בהיסטוריה של חברה ישראלית כלשהי. צים הציגה זינוק של 113% בהכנסותיה, שהסתכמו ב־3.7 מיליארד דולר. קונצנזוס האנליסטים צפה שצים תציג הכנסות של 3.49 מיליארד דולר ברבעון - בדומה לנתון שהציגה ברבעון הרביעי של 2021 (3.47 מיליארד דולר). העלייה בהכנסות היא תוצר של עלייה כמותית, אבל בעיקר של עלייה במחיר. בעוד היקף המכולות שצים הובילה ברבעון הראשון של השנה עלה ב־5% בהשוואה לתקופה המקבילה והסתכם ב־859 אלף, המחיר הממוצע למכולה הוכפל והסתכם ב-3,850 דולר.
בזכות העלייה החדה במחירי התובלה - שהיא תוצאה של ביקושים אדירים שנוצרו בשל משבר הקורונה ושעד כה ההיצעים לא הצליחו להביא לפתיחת הפקק - התוצאות הפיננסיות של צים כמעט שלא הרגישו את העליות במחירי האנרגיה והדלק, שהם סעיף משמעותי בהוצאות של החברה. כך הרווח הנקי של צים ניתר כמעט פי שלושה - מרמה של 590 מיליון דולר ברבעון הראשון בשנה שעברה לרמה של 1.7 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2022, בדומה לזה של הרבעון הקודם. נתון זה משקף רווח נקי של 14.19 דולר למניה, בעוד האנליסטים חזו רווח נקי של 12.73 דולר למניה.
ה־EBITDA המתואם של החברה קפץ ביותר מפי שלושה והסתכם ב־2.5 מיליארד דולר, בעוד ברבעון הראשון של 2021 הוא הסתכם ב־820 מיליון דולר. ברבעון האחרון של 2021 נתון זה הסתכם ב־2.36 מיליארד דולר. גם שיעור ה־EBITDA המתואם מההכנסות עלה בצורה משמעותית - מרמה של 47% ברבעון הראשון של השנה שעברה לרמה של 68% ברבעון הראשון של 2022.
על רקע התוצאות החזקות צים הכריזה על חלוקת דיבידנד של 342 מיליון דולר, המהווים 2.85 דולרים למניה. מאז שצים הונפקה בבורסת ניו יורק (NYSE) בינואר 2021, היא הכריזה וחילקה דיבידנדים בהיקף של כ־3 מיליארד דולר. מדובר על פי 13 מהסכום שגייסה - 225 מיליון דולר לפי שווי של כ־1.5 מיליארד דולר, כלומר החברה החלה להיסחר לפי שווי של 1.7 מיליארד דולר. כיום שווי השוק של צים הוא כאמור כ-7 מיליארד דולר.
אף שכבר לקראת סוף הרבעון חלה ירידה מסוימת במחירי התובלה, צים העלתה את התחזיות שלה. החברה צופה כי ה־EBITDA המתואם שלה ינוע בטווח של 8.2-7.8 מיליארד דולר, בעוד התחזית שניתנה בסוף 2021 עמדה על 7.5-7.1 מיליארד דולר. אם התחזית של צים תתממש, זו תהיה עלייה של עד 24% בהשוואה לנתון זה ב־2021 כולה, שהיה 6.6 מיליארד דולר.