סגור
הבורסה בורסת תל אביב בורסה תל אביב ועשן מיתמר אחרי תקיפה ישראלית ב לבנון
בורסת ת"א; עשן מיתמר אחרי תקיפה ישראלית בלבנון (צילום: Rina Castelnuovo/Bloomberg, KAWNAT HAJU/AFP)

מאיראן וחיזבאללה ועד וול סטריט: בורסת ת"א מחקה 2.5%, צלילה בשבבים ובתשואות

ישראל מתכוננת למלחמה אזורית, שני נרצחים ושני פצועים בפיגוע בחולון; ת"א טכנולוגיה נפל ב-4%, כשנובה וקמטק צללו ב-10%-11% אחרי שנפלו בניו יורק, טאואר איבדה 6%; תשואת איגרת ישראל ל-10 שנים צנחה ב-18 נ"ב ל-4.756% אחרי ירידה חדה באיגרת המקבילה בארה"ב; בשישי נאסד"ק צלל ב-2.4% כשאינטל קרסה ב-26%, מדד הפחד טס ב-25%; עוד סימן מדאיג לשוק - באפט מכר חצי מאחזקותיו באפל

דיווח שוטף מהבורסה בת"א ברקע למלחמה בדרום: העדכונים החשובים, המניות הבולטות, איגרות החוב ועדכוני האנליסטים

15:50 - בורסת ת"א סיימה את יום המסחר הראשון של השבוע בירידות חדות, בעקבות הנפילות בוול סטריט בשבוע שעבר לצד המתיחות הביטחונית הגוברת מול איראן וחיזבאללה.
מדד ת"א 35 נחתך ב-2.5%, ת"א 125 נסוג ב-2.3%, הבנקים ירדו ב-1.6%.
בלטו באדום מניות השבבים הדואליות בעקבות נפילה בניו יורק בשבוע שעבר - נובה נפלה ב-10.9%, קמטק צללה ב-10.1% והחברה האם שלה פריורטק מחקה 11.1%, טאואר איבדה 6%. ת"א טכנולוגיה נפל ב-4%.
תשואת איגרת ישראל ל-10 שנים צנחה ב-18 נ"ב ל-4.756% אחרי ירידה דומה באיגרת המקבילה בארה"ב בשישי בעקבות דוח התעסוקה המאכזב שם.
13:50 - בנק הפועלים השלים סגירה פיננסית למימון רכישה ושיפוץ של 12 מלונות באמסטרדם ובערים מרכזיות נוספות בהולנד על ידי פתאל מלונות. סך עלות הרכישה והשיפוץ מוערך ב-405 מיליון יורו. מניית פתאל עולה ב-1%.
במסגרת המימון, בנק הפועלים ארגן והוביל עסקת סינדיקציה בהיקף של 260 מיליון יורו, לטובת רכישה ושיפוץ המלונות. המהלך מתבצע בשיתוף פעולה עם הבנק ההולנדי ING – מהבנקים הגדולים בהולנד ובאירופה – אשר משתתף במימון בעסקה.
במסגרת העסקה, נרכשו 12 בתי מלון בתמורה ל-360 מיליון יורו ובכוונת הרשת להשקיע 45 מיליון יורו נוספים בשדרוג בתי המלון. המלונות הנרכשים הם חמישה באמסטרדם, ושבעה בערים רוטרדם, האג, איינדהובן, חרונינגן, ומאסטריכט. עם השלמת הרכישה מחזיקה רשת פתאל 26 בתי מלון בהולנד הכוללים יחד כ-4,000 חדרים.
13:15 - מדדים ענפיים בבורסה: מדד הנדל"ן ת"א מניב-חו"ל עולה ב-0.2% בראש, המדד היחיד בירוק בבורסה. ת"א טכנולוגיה נופל ב-4.2% בתחתית. מדד הביומד צולל ב-4.1%.
12:15 - עולות ויורדות במדדים המובילים: אלביט מערוכת עולה ב-1.6% בראש ת"א 35, נובה נופלת ב-11.6% בתחתית מדד הדגל. אלקטרה נדל"ן מטפסת ב-4.4% בראש ת"א 90, פריורטק מוחקת 10.5% בתחתית.
11:15 - רונן מנחם כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות: "יש שילוב של שני דברים שמשפיעים בעוצמה על השוק המקומי: קודם כל הירידות בוול סטריט בשבועיים האחרונים, לצד הזינוק במדד הפחד שמשקף עצבנות בקרב המשקיעים.
"גם עונת הדוחות, חברות הטק הגדולות שהובילו קודם את השוק ועכשיו מובילות את הנפילות. וכל זה לצד נושא הבחירות בארה"ב כשהמומנטום עבר מטראמפ להאריס. וכך השוק נכנס לאי וודאות. ניסיון העבר מוכיח שהשוק נהיה יותר עצבני בתקופה שקרובה לבחירות. יש מערכת מאד יצרית, ויכול להיות שהשוק יהיה מעורב בזה.
"הנתון של יום שישי (נתוני התעסוקה בארה"ב) טרף את הקלפים. הדבר עשוי לסמן על הורדה קרובה של הריבית בארה"ב, תחת הנחת עבודה שצמיחה כלכלית תיפגע אם לא תתבצע הורדת ריבית. בעקבות הדוח הזה פשטו הערכות שאף עשויה להיות הורדה של חצי אחוז בריבית בספטמבר. סימני שאלה שעולים לראשונה - האם הכלכלה האמריקאית תשרוד את סבב הריבית שהיה (הועלתה עד 5.50%)? על כן השוק הגיב חזק בשישי לנתוני התעסוקה הרעים".
ובהקשר הביטחוני: "השוק בת"א כבר הרבה מאד זמן מגיב להתפתחויות ביטחוניות, כשבמט"ח זה בולט יותר, אבל זה בולט גם בשוק המניות. בשוק האג"ח בין היתר בולט הנושא הביטחוני. לפני האירוע במג'דל שמס השוק המקומי עוד היה במומנטום חיובי יותר מוול סטריט. אך מאז האירוע קיים חשש לאירוע ביטחוני מתגלגל. בנק ישראל אף שינה את הנחת העבודה שלו על השפעת המלחמה על הכלכלה הישראלית.
"שוק האג"ח מושפע היום דווקא יותר מוול סטריט כשהתשואה לפדיון נופלת היום ב-10 נקודות בסיס, בגלל הנפילה בשישי בוול סטריט אחרי דוח התעסוקה".
10:07 - המסחר נפתח בירידות חזקות: מדד ת"א 35 נחתך ב-2.5% ות"א 125 נחתך ב-2.4%. הבנקים יורדים ב-1.6%. מדד ת"א טכנולוגיה נופל ב-3.7% כשמניות השבבים גוררות מטה - נובה וקמטק צוללות ב-11% אחרי שנפלו בניו יורק ב-8.6% בשישי. טאואר נחתכת ב-5.4%. פריורטק החברה האם של קמטק נופלת ב-9.8%.
10:00 - עיכוב בפתיחת המסחר בבורסה בעקבות נפילות במניות השבבים נובה וקמטק ששבות עם ארביטאז' שלילי של 11% מניו יורק (נפלו ב-8.6% בשישי בנאסד"ק).
8:40 - הבורסה תיפתח ברקע ההמתנה להתפתחויות הביטחוניות מול איראן וחיזבאללה, ועסקה אפשרית מול חמאס לשחרור החטופים. כמו כן, בפיגוע דקירות בחולון הבוקר, אישה נרצחה ושלושה נפצעו אנוש, קשה ובינוני.
עוד ברקע לפתיחה בבורסה, הנפילות הנמשכות בוול סטריט - בשישי נפלו שוב המדדים בהובלת מניות הטק - כשאינטל קרסה ב-26% אחרי הדוחות וההודעה על הפיטורים ההמוניים. נאסד"ק צלל ב-2.4%, מדד הפחד המריא ב-25%.
מדאיג לא פחות את המשקיעים ואולי מהווה סימן לסנטימנט של המוסדיים כלפי השוק: וורן באפט חתך את אחזקות הענק של ברקשייר האת'ווי באפל בכמעט 50%. חברת האחזקות של באפט צימצמה ברבעון השני את אחזקותיה באפל מ-789 מיליון מניות ל-400 מיליון מניות.
כעת מחזיקה ברקשייר בנתח של 2.6% מאפל בשווי של 88 מיליארד דולר (קרי, מכר אחזקות בשווי של 84 מיליארד דולר). עד המכירה תפסו מניות אפל 40% מתיק המניות של ברקשייר, אחזקה שהפכה ככל הנראה לגדולה מדי בעיני באפט.
בחמישי ת"א 35 מחק 1.4%, ת"א 125 נחלש ב-1.5% ות"א בנקים נפל ב-2.9% כשלאומי מחק 3.3% והוביל את הירידות בענף. בסיכום שבועי נפל ת"א 35 ב-3.3%, ת"א נדל"ן צנח ב-9.3% ות"א נפט וגז איבד 7.3%.