ישראייר בנתונים חזקים בעקבות המלחמה: שיפור ברווחיות הגולמית ושיא במספר הנוסעים
ישראייר בנתונים חזקים בעקבות המלחמה: שיפור ברווחיות הגולמית ושיא במספר הנוסעים
חברת התעופה נהנתה מירידת התחרות מצד חברות זרות ומהגבלות על תנועת הנופשים הישראלים שהובילו אותם לזרועותיה; ישראייר הובילה מספר שיא של נוסעים במהלך ינואר-פברואר – 108 אלף, והרווח הגולמי מכל נוסע הגיע ל-81 דולר, בין היתר בשל שיפור של 29% במכירת מוצרים נלווים
חברת התעופה ישראייר שבשליטת רמי לוי מדווחת על נתוני שיא בביצועיה בחודשיים הראשונים של 2024. במצגת שפרסמה תחת הכותרת "ממשבר לצמיחה" לקראת גיוס חוב שאותו היא מכוונת לבצע, דיווחה החברה כי במהלך ינואר – פברואר הגיעה כמות הנוסעים שהיא הובילה ל-108 אלף – שיפור של 15% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד ושיא כל הזמנים. במהלך התקופה ביצעה 2,300 טיסות לעומת כ-1,700 בתקופה המקבילה. אלה הובילו לשיפור של למעלה ממיליון דולר בחודש ברווחיות הגולמית.
בחברה מסבירים את השיפור בסינרגיה עם החברה הבת סקי דיל (סיטונאית תיירות המתמחה בשיווק חבילות סקי לאתרים באירופה) שאפשרה ביצוע "טיסות הנמכרות במלואן עבור סקי דיל ללקוחות בישראל, מאפשרת ליצור טיסות 'כפולות' ליעדי הסקי, ולהעלות את כושר הייצור והרווחיות". זאת, לצד עדכון לוח הטיסות כך שאורך סבב טיסה קטן מ-5.8 שעות ל-5.1 שעות ובכך אפשר ביצוע שלוש טיסות ביום וצמצום בעלויות התפעול.
לצד זאת ישראייר הפעילה פחות מטוסים חכורים בחכירה רטובה (מטוסים החכורים מחברות זרות, מוצבים בישראל אך מופעלים בידי צוותים זרים) והאיצה תהליכים טכנולוגיים (בהם האצת המכירות באמצעות אתר האינטרנט של החברה) ומכירות מוצרים נלווים (כולל תשלום עבור טרולי). אלה הובילו, לפי החברה, לעלייה ברווחיות. כחלק מכך, בינואר-פברואר ישראייר מכרה מוצרים נלווים ב-2 מיליון דולר ובממוצע של כ-20 דולר לנוסע, לעומת 15.5 מיליון דולר בממוצע של 15.5 דולר לנוסע ב-2023 – שיפור של 29%. לאור זאת, רשמה בתקופה זו הכנסות של 2.4 מיליון דולר והרווח הגולמי מנוסע היה 81 דולר.
ישראייר נהנית מתחילת המלחמה משורת נסיבות שתמכו בצמיחתה, בהן: ירידה חדה בהיקף פעילות החברות הזרות שטסות לישראל וממנה, וכחלק ממנה גם הפסקת התחרות מצד החברות הטורקיות. טורקיה הייתה היעד המוביל בטיסות מנתב"ג במחצית הראשונה של 2023 עם 10.5% מתנועת הנוסעים, כשטורקיש איירליינס הובילה 5.8% מהנוסעים באותה התקופה.
בנוסף נהנתה ישראייר מירידה משמעותית בתנועת נופשים ישראלים לסיני, והפסקת פעילות אוניות הקרוז בנמלי ישראל, כשבמקביל מרבית בתי המלון בירושלים, סובב כנרת וים המלח מארחים מפונים ולכן לא היו פנויים לנופשים הישראלים, כך שהנופשים הישראלים פנו אליה בחיפוש אחר חלופות. בנוסף, בשל אירוח מפונים באילת, יכלה החברה לצמצם את היקף הטיסות שלה לעיר הדרומית ולהפנות את המטוסים וצוותי הטיסה לפעילותה הבינלאומית.
המגמה שאותה מציינים בישראייר כעת מהווה המשך ישיר לדיווחי החברה בתחילת דצמבר, כי הביקוש לטיסותיה לחודש זה יהיה כפול מההערכות המוקדמות שהתקבלו לאחר פרוץ המלחמה. בשלביה הראשונים של המלחמה העריכו בישראייר כי זו תפגע בפעילותה ושהכנסות החברה עד לסוף חודש ינואר יעמדו על כשליש מהכנסותיה בתקופות מקבילות שגרתיות. בדצמבר כבר צפו בחברת התעופה שהכנסות אותו החודש יעמדו על כשני-שליש מהיקפן בחודש דצמבר שגרתי. כעת, בפברואר מתברר כי החודשיים האחרונים היו, על אף, וייתכן שבגלל המלחמה, תקופת שיא.
במבט לעתיד, בישראייר מפגינים ביטחון בהמשך המגמה ומציינים כי החברה: "לא צופה האטה בביקושים, על רקע פגיעה בהכנסה הפנויה, כתוצאה מהמלחמה, בשל הצורך הבסיסי לצאת לחופשה".
ברבעון השלישי של 2023 שהסתיים כמה ימים לפני פרוץ המלחמה, שהוא הרבעון האחרון לגביו קיימים עד כה נתונים מלאים, רשמה ישראייר עלייה של 15% בהכנסות ל-143 מיליון דולר. הצמיחה בהכנסות נבעה בין היתר מהירידה בביקוש לטיסות ברבעון השלישי של שנה שעברה עקב זן האומיקרון של נגיף הקורונה, ופתיחת יעדים חדשים. כמות הטיסות של החברה עלתה ל-1,444 טיסות לעומת 1,061 ברבעון המקביל ב-2022. הרווח הגולמי נותר כמעט ללא שינוי והסתכם ב-26 מיליון דולר, והרווח הנקי הסתכם ב-13.5 מיליון דולר, תוך ירידה של 12% מהרבעון המקביל.