בלעדילאחר שנחתכה במיליארד דולר: אוטונומו תפטר עשרות עובדים
בלעדי
לאחר שנחתכה במיליארד דולר: אוטונומו תפטר עשרות עובדים
שנה אחרי שהונפקה בספאק לפי שווי 1.26 מיליארד דולר, שווייה של אוטונומו הישראלית צנח ל־62 מיליון דולר בלבד. החברה, שאוספת דאטה מכלי רכב, ספגה במחצית הראשונה הפסד תפעולי של 81 מיליון דולר לאחר שביצעה מחיקה של 45 מיליון דולר
חברת אוטונומו הישראלית צפויה לפטר עשרות עובדים, כך נודע ל"כלכליסט". החברה, שבנתה זירה למסחר במידע שמגיע מכלי רכב מחוברים והונפקה לפני שנה בנאסד"ק, מעסיקה קרוב ל־200 עובדים - יותר ממחציתם במרכז הפיתוח של אוטונומו בהרצליה.
אוטונומו, שהונפקה בגל ההנפקות של חברות בתחום הרכב האוטונומי לצד REE ואינוויז, נמצאת בדרך לתואר "ההנפקה הישראלית הגרועה של 2021", לאחר שמנייתה צללה משווי של 1.26 מיליארד דולר בהנפקה ל־62 מיליון דולר בלבד ביום שישי האחרון. החברה אף הודיעה באותו היום על קבלת התראה מפני מחיקה מנאסד"ק, לאחר שמנייתה נסחרה מתחת למחיר של דולר למשך יותר מ־30 יום. בתגובה למהלך הקיצוצים הנרחב, באוטונומו ציינו כי החברה לא מגיבה לשמועות.
אף שהמניה של אוטונומו היא לא היחידה שנמחקה כמעט כליל ונמצאת תחת איום המחיקה, במקרה שלה גם התוצאות העסקיות בולטות לרעה. אוטונומו רחוקה מאוד מהתחזיות שנתנה בעת המיזוג עם חברת הספאק, הן בנוגע להכנסות והן בנוגע לרווחיות. יתרה מכך, עם פרסום הדו"חות הכספיים לרבעון השני לפני כשבוע, היא אף הודיעה למשקיעים כי התחזית ל־2022 שניתנה בעבר אינה תקפה, וגם כי לא תספק כלל תחזית למחצית השנייה של השנה.
"על בסיס חוסר הוודאות בשווקים, כבר לא ניתן להסתמך יותר על התחזית שניתנה ל־2022, ואנחנו גם לא נותנים תחזיות קדימה בעת הזאת. אנחנו מאמינים שאלה הם אתגרים קצרי טווח ונמשיך להתמקד בהגדלת בסיס הלקוחות שלנו", ציין בשבוע שעבר בן וולקוב, מנכ"ל אוטונומו, וסיפק עוד נימוק לפיטורים המתוכננים ולעובדה שהחברה שלו נסחרת עמוק מתחת לשווי המזומן שבקופתה.
אוטונומו הוקמה ב־2015 על ידי וולקוב ואבנר כהן שאינו פעיל בחברה. היא פיתחה זירת מסחר למידע שנאסף מכלי רכב מחוברים (Connected vehicles) ומשרתת יצרניות רכב, ציי רכב ויותר מ־100 נותני שירותים בתעשיות שונות כגון ביטוח ותחבורה ציבורית. לפי נתוני החברה, הפלטפורמה שלה מעבדת באופן מאובטח יותר מ־4 מיליארד פריטי מידע מדי יום, שנאספים מיותר מ־40 מיליון כלי רכב מחוברים (כאלה שיש בהם כרטיס סים) מסביב לעולם.
בהנפקת הספאק שלה לפני שנה היא גייסה 255 מיליון דולר, מתוכם נותרו היום בקופתה 169 מיליון דולר בלבד. במקביל לגיוס, התקיימה הצעת מכר של בעלי המניות העובדים באוטונומו שמכרו מניות ב־30 מיליון דולר על בסיס אקסלים מרשימים שלפיהם החברה היתה אמורה להיות היום בחצי הדרך להכנסות שנתיות של 24 מיליון דולר ורווח גולמי של 4 מיליון דולר. בשנה הבאה כבר היתה אמורה אוטונומו לרשום הכנסות של 98 מיליון דולר ולהיות מאוזנת תפעולית, אבל אפילו וולקוב עצמו הודה בשיחת הוועידה עם אנליסטים ש"אולי היינו מעט אופטימיים מדי בתחזיות שלנו ובציפיות לצמיחה שהתבססה על עלייה מהירה בהיקף כלי הרכב המחוברים".
בינתיים נראה כי אבד הקשר בין המכונית המחוברת של אוטונומו לבין המציאות, וברבעון השני היא רשמה הכנסות של 1.9 מיליון דולר בלבד. אף שמדובר לכאורה בקפיצה חדה מול הכנסות של 281 אלף דולר בלבד מול הרבעון המקביל, הצמיחה הגיעה עם שתי חברות שאוטונומו קנתה מאז ההנפקה ושילמה עבורן בנדיבות. הרכישות ניפחו גם את מצבת כוח האדם שהסתכמה ב־128 עובדים בסוף 2021. הראשונה היתה הסטארט־אפ הישראלי ניורה שעבורו שולמו 50 מיליון דולר במניות ומזומן, והשנייה היתה פלואו (FLOOW) שנרכשה ב־69 מיליון דולר - מחצית בתשלום מיידי של מזומן ומניות ומחצית כפוף לעמידה ביעדים. שתי החברות הנרכשות העסיקו יחד כ־60 עובדים.
הרכישה של פלואו, שפועלת בתחום הביטוח, היא התורמת העיקרית להכנסות של אוטונומו כיום, שכן בשנה שעברה היו לה הכנסות של כ־7 מיליון דולר - כלומר משמעותית יותר מאשר לאוטונומו עצמה. אף שברבעון הראשון הן אוחדו רק בחלק מהתקופה ולא רבעון מלא, קל לראות כי לפחות מיליון דולר אמור היה להגיע מפלואו. ניורה - שהפתרון שלה אמור לאפשר הפקת תובנות מהמידע שנאסף באמצעות הפלטפורמה של אוטונומו - היא חברה צעירה יותר, אך בעת הרכישה נאמר כי גם לה כבר היו הכנסות של מיליוני דולרים בודדים בשנה.
מעבר למרחק הרב בין הביצועים לתחזיות, חיכתה למשקיעי אוטונומו הפתעה נוספת בדמות מחיקה של 45 מיליון דולר. מחיקה זו נבעה בעיקר מירידת השווי של אוטונומו עצמה, אך כללה גם מחיקת מוניטין של החברות הנרכשות שנראות יקרות מאוד לאור השווי הנוכחי של אוטונומו. המחיקה שלחה את אוטונומו להפסד תפעולי של 65 מיליון דולר, שבוודאי אינו משמח את בעלי המניות הגדולים בחברה - קרן ההשקעות הסעודית MITACH, שדיווחה באחרונה כי הגיעה לאחזקה של 20% באוטונומו. נראה כי בשלב זה עדיף גם להנהלת אוטונומו וגם לבעלי המניות שלה להחזיר את החברה לבעלות פרטית, לעשות בה סדר לאחר שתי הרכישות, ולהמתין עם הנפקה לעיתוי הגיוני יותר - בלי קיצורי הדרך של ספאק, כלומר לאחר שתתחיל להציג סימנים ברורים יותר של הגשמת החזון שלה.