סגור
חי גאליס מנכ"ל ביג מרכזי קניות
חי גאליס מנכ"ל ביג ברקע מרכז קניות של החברה ( צילום: קרן בנק)

שיפור בתוצאות ביג ברבעון השני, "הישראלים מתנחמים בשופינג"

פדיונות השוכרים במרכזי הקניות של ביג בישראל עלו ב-12% וההכנסות התפעוליות עלו ב-6% ל-130 מיליון שקל; המנכ"ל חי גאליס: "הישראלים טסים פחות לחו"ל בעת הנוכחית ובמקום זאת רוכשים יותר במרכזי קניות"; ביג נהנתה גם מצמיחה בפעילות במזרח אירופה

"אנחנו מדינה שעדיין באבל והישראלים מתנחמים בשופינג", כך הסביר מנכ"ל ביג חי גאליס את 12% העלייה בפדיונות השוכרים של ביג במהלך הרבעון השני של השנה, שמצטרפת לעלייה של 9% ברבעון הראשון.
לדבריו: "הישראלים כנראה מרגישים פחות נוח לצרוך דברי מותרות ופנאי בעת הנוכחית ומכיוון שהם טסים פחות לחו"ל הם רוכשים יותר במרכזי הקניות".
בהתאם לשיפור בפדיונות העלתה ביג את שכר הדירה שהיא גובה משוכריה. במהלך המחצית הראשונה ביג העלתה ב 3.1% את שכר הדירה ב-15 החוזים שחתמה עם שוכרים חדשים, וב-5.1% ב-168 אופציות שמימשה מול שוכרים ותיקים.
כתוצאה מהעלייה בפדיונות ובשכר הדירה עלה ה-NOI (הכנסות תפעוליות נטו) של ביג ממרכזי הקניות שלה בישראל ברבעון ב-6% ל-130 מיליון שקל.
ביג פועלת גם במזרח אירופה, וגם במרכזי הקניות שלה שם, מרביתם בסרביה ולצידם גם בפולין ובמונטנגרו, עלו הפדיונות במעט פחות מ-10%, כשה-NOI מהם עלה ב-8% ל-14 מיליון יורו.
סה"כ ה-NOI (לביג נותרה גם פעילות בארה"ב שבכוונתה להמשיך ולממש) הגיע ל-201 מיליון שקל, שיפור של 6%. אולם ה-FFO שמודד את תזרים המזומנים מפעילות ריאלית והוא המדד העיקרי לבחינת רווחיותן של חברות נדל"ן (כיוון שמנטרל משתנים חד פעמיים כדוגמת שיערוכים) נותר דומה לרבעון המקביל: 129 מיליון שקל לעומת 131 מיליון.
בביג ייחסו זאת להפסד שנרשם בפעילות התעשייתית שלה - מפעל קניאל המייצר אריזות, ופעילותו אינה מהותית עבורה - בעקבות עיכוב בהתקנת פסי ייצור חדשים במתקנו החדש בקריית גת, שנובע בחלקו בהשפעת המלחמה.
בשקלול תוצאותיה של אפי נכסים, שביג מחזיקה ב-89% ממנה, עלה ה-NOI הרבעוני ב-21% ל-421 מיליון שקל וה-FFO עלה ב-13% ל-225 מיליון שקל.
במחצית הראשונה כולה הגיע ה-NOI של ביג, ללא אפי נכסים, ל-399 מיליון שקל, שיפור של 8% מהמחצית המקבילה, וה-FFO עלה ב-1% ל-252 מיליון שקל. בשילוב אפי נכסים עלה ה-NOI ב-22% ל-816 מיליון שקל וה-FFO עלה ב-13% ל-433 מיליון.
לביג תוכניות פיתוח משמעותיות בשנים הקרובות. בנובמבר, בעיכוב של חודשיים בעקבות המלחמה, היא מתכננת לסיים את הקמתו של מרכז ביג פאשן גלילות שבו 44 אלף שטחי מסחר שאותם החברה כבר השכירה במלואם וצפויים להניב NOI שנתי של 109 מיליון שקל.
זאת לצד ארבעה נכסים נוספים שהקמתם או הרחבתם יסתיימו בחודשים הקרובים ב-NOI שנתי מצטבר של 49 מיליון שקל, ושני נכסים נוספים שיושלמו בשנה הבאה. בעקבות זאת, בעוד שעד לסוף השנה ביג מעריכה שה-NOI שלה יגיע ל-1.9 מיליארד שקל, עד לסוף 2027 היא מעריכה כי הוא יגיע ל-2.3 מיליארד שקל.
הפרויקט בגלילות כולל גם 75 אלף מ"ר משרדים שיאוכלסו בשנה הבאה, וגאליס הביע ביטחון בהצלחת שיווקם, למרות הקשיים בשוק המשרדים.
בשיחת המשקיעים שקיים ביחד עם יו"ר החברה איתן בר זאב לרגל פרסום הדוחות הוא גם הביע ביטחון ביכולתה של החברה להשכיר את שטחי המשרדים בפרויקט קניאל בפתח תקווה, שם ביג תקים 60 אלף מ"ר משרדים לצד 65 אלף מ"ר שטחי מסחר, שהשלמתם מתוכננת עד ל-2028. קבוצת פוקס כבר התקשרה עם ביג לרכישת ושכירת חלק משטח הפרויקט ותרכז בו את משרדיה.
רווחי השיערוך של ביג ברבעון מגיעים ל-276 מיליון שקל, לעומת 53 מיליון ברבעון המקביל. 83 מיליון שקל מהם מיוחסים למרכז ביג באשדוד כתוצאה מסיום העבודות להרחבתו. שאר העלייה מיוחסת לשיפור בתוצאות המרכזים כמו גם להשפעת העלייה במדד.
כתוצאה מהשיפור בתוצאות ומהשיערוכים החיוביים, הרווח הנקי הרבעוני המיוחס לבעלי המניות של ביג (שבעלי השליטה בה הם האחים יהודה ורוני נפתלי שמחזיקים במשותף ב-35% מהמניות) עלה ב-35% והסתכם ב-425 מיליון שקל.