סגור
דנה עזריאלי יו"ר קבוצת עזריאלי
דנה עזריאלי, בעלת השליטה בקבוצה (צילום: יובל חן)

האם קדחת ה־AI תהיה מנוע הצמיחה של עזריאלי ותחזיר אותה לשווי השיא שלה

מניית חברת הנדל"ן זינקה ביותר מ־6% ביום חמישי, אחרי שהכריזה על צעד נוסף לקראת הכנסת שותף לפעילות הדאטה סנטרס שלה. עזריאלי מתכוונת לרכז את החזקותיה בתחום באירופה תחת חברה זרה ייעודית (100%), עד להכנסת השותף או להנפקתה 

האם קדחת ה־AI תהיה מנוע הצמיחה של קבוצת עזריאלי ותחזיר אותה לשווי השיא שלה? ביום חמישי זינקה המניה של קבוצת הנדל״ן הגדולה בישראל ביותר מ־6%, ולא רק על רקע האופטימיות הזהירה והמחודשת של השוק בנוגע לעסקה החזרת החטופים מרצועת עזה שתוכל לסיים את המלחמה, אלא גם בשל צעד, כביכול טכני, שעליו הכריזה החברה.
קבוצת עזריאלי נערכת בצעד נוסף לקראת הכנסת שותף לפעילות הדאטה סנטרס שלה ופועלת לריכוז כלל החזקותיה בתחום באירופה תחת חברת החזקות זרה ייעודית שתהיה, עד להכנסת השותף או להנפקתה בהמשך, בשליטה מלאה שלה. ככל הידוע עזריאלי עדיין אינה מנהלת משא ומתן עם שותף ספציפי אלא נערכת על מנת לקדם את המהלך. המשקיעים, כאמור, רואים בחיוב את המהלך, וקבוצת עזריאלי נסחרת, לאחר הזינוק, לפי שווי של כ־28 מיליארד שקל. בשנה האחרונה המניה עלתה ב־18%, לעומת מדד ת״א־125 שעלה בכ־8%, אך היא עדיין נסחרת רחוק משווי השיא שלה - 37 מיליארד שקל - שאליו הגיעה בסוף 2021. פעילות הדאטה סנטרס נהנית מרוח גבית מהפריחה של הבינה המלאכותית, שזקוקה למרכזים כאלו לשם פיתוחה ותפעולה.
בינואר דיווחה סוכנות בלומברג כי עזריאלי בוחנת אפשרות לגייס הון ממשקיעים פרטיים שייכנסו כשותפים בפעילות הדאטה סנטרס שלה או להנפיק אותה בלונדון לפי שווי שעשוי להגיע עד ל־3.2 מיליארד דולר (כ־12 מיליארד שקל). אך בחודשים האחרונים מסתמן כי הכיוון העיקרי של החברה הוא להכנסת שותף, בשלב הראשון, כשבכוונת החברה להמשיך להחזיק ב־80%-70% מהפעילות.
עיקר פעילות הדאטה סנטרס של עזריאלי מבוצעת כיום על ידי החברה־הבת (100%) הנורבגית גרין מאונטיין, שאותה היא רכשה ב־2021 בתמורה ל־2.8 מיליארד דולר. בנוסף מחזיקה עזריאלי גם בשתי חברות הפועלות באנגליה שאותן רכשה בתחילת 2023 (ב־217 מיליון שקל). אחת שמפעילה דאטה סנטר במזרח לונדון ושנייה שמחזיקה בקרקע סמוכה ל. כאשר החברה החדשה שתוקם תרכז תחתיה באופן ישיר את כלל הפעילויות הללו.
עזריאלי נכנסה למגזר הדאטה סנטרס ב־2019, כשרכשה 19.5% מחברת קומפאס שפועלת בצפון אמריקה - ובהמשך העלתה את החזקתה בה ל־32.5% - ובשנת 2021 הרחיבה את פעילותה לאירופה ברכישתה של גרין מאונטיין. באוקטובר היא השלימה את מכירת החזקותיה בקומפאס בתמורה ל־3.2 מיליארד שקל, שהניבה תזרים נטו של 2.7 מיליארד שקל ורווח של 900 מיליון שקל.
ב־2023 מגזר הדאטה סנטרס הניב עבור עזריאלי NOI (הכנסות תפעוליות נטו) של 154 מיליון שקל מתוך 2.1 מיליארד NOI כולל של החברה, ןברבעון הראשון של השנה הגיע ה־NOI ממנו ל־32 מיליון שקל לעומת 20 מיליון שקל ברבעון המקביל, ועל בסיס חוזים שכבר חתומים הקצב השנתי שלו מגיע לכחצי מיליארד שקל. שווי נכסי המגזר, שהווה 2% מנכסי החברה ב־2019, הגיע בסוף מרץ ל־15% מהם (7.9 מיליארד שקל). ובכוונתה של עזריאלי להרחיב את הפעילות בו כך ששווי נכסיו יגיע בטווח של שנתיים עד חמש שנים ל־25%-20% משווי נכסיה הכולל. כיום זהו המגזר השלישי בגודלו בקבוצה במונחי שווי הנכסים אחרי המשרדים (33%) והקניונים (30%), ומימוש התוכניות יהפוך את הדאטה סנטרס לזרוע משמעותית לצידם.
במרץ 2023 התקשרה גרין מאונטיין, שמפעילה כיום ארבעה נכסים מניבים, בהסכם עם טיקטוק להקמת קמפוס עבורה בנורבגיה בהספק של 90 מגה־ואט ובהשקעה של 750 מיליון יורו. הקמתו של המבנה הראשון בהספק של 30 מגה־ואט הסתיימה והחברה החלה במסירתו ללקוח, כשלהערכתה היא תשלים את מסירת שאר הקמפוס במחצית השנייה של השנה. הצדדים דנים באפשרות להפחתת תשלומיה של טיקטוק לאור עיכוב שחל במסירת הפרויקט, ובמועדי ההמשך למסירת יתר חלקיו. כמו גם באפשרות להרחיב את ההתקשרות ביניהם ב־30 מגה־ואט נוספים. במקביל פועלת גרין מאונטיין לקבלת מימון של 370 מיליון יורו עבור המשך הקמתו.
גרין מאונטיין ממשיכה במו"מ עם לקוח נוסף, חברה טכנולוגית בינלאומית שפרטיה לא צוינו, להקמת קמפוס נוסף בהספק של 120 מגה־ואט. וכחלק מהיערכותה לביצוע הפרויקט היא החלה במגעים לגיוס מימון של 800 מיליון יורו.
במקביל היא מעוניינת לגייס עוד 600 מיליון יורו למחזור הלוואות קיימות ולמימון הרחבת הקמפוסים הפעילים שלה, ומקיימת מגעים להקמת פרויקטים נוספים ולמימונם בהיקף של כחצי מיליארד יורו נוספים. בהם גם קמפוס (50%) בפרנקפורט בגרמניה בהספק של 54 מגה־ואט, שהקמת המבנה הראשון בו החלה ברבעון השלישי של 2023, ולגביו היא החלה במגעים ראשוניים למתן שירותים בו לחברת טכנולוגית בינלאומית