התרסקות כואבת: בי־קיור לייזר הפסידה 23 מיליון שקל בחצי שנה
התרסקות כואבת: בי־קיור לייזר הפסידה 23 מיליון שקל בחצי שנה
מכירותיה של משווקת מכשיר הלייזר לטיפול בכאבים נחתכו ב-47%. הסיבה, לדברי החברה: הצרכנים חזרו למרפאות בתום הקורונה
כשנה אחרי שהנפיקה בבורסה בתל אביב, מניית אריקה בי־קיור לייזר נחתכה ב־83%, מה שהופך אותה לאחת ההנפקות המאכזבות של השנים האחרונות. נוכח הדו"חות שפרסמה למחצית הראשונה של השנה נראה שהחברה, שמשווקת מכשירים אלקטרוניים המבוססים על לייזר רך לטיפול בבעיות כאב, נזקקת בימים אלה לכמה מכשירים כאלה בשביל כאביה שלה. זאת לאחר שהציגה דו"חות גרועים למחצית הראשונה של 2022, עם הפסד תפעולי של 23.6 מיליון שקל ותזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת בהיקף של כ־22 מיליון שקל.
במחצית הראשונה של השנה מכירותיה הסתכמו ב־28.5 מיליון שקל, לאחר שצנחו ב־47% לעומת המחצית הראשונה של.
הפסדי החברה במחצית הראשונה עמוקים יותר מהתחזית ההפסדית שהוציאה ביוני האחרון, ובה צפתה כי ההפסד התפעולי שלה יסתכם בכ־17 מיליון שקל. הגידול בהפסד הוסבר בהוצאות על מו"פ שהיו גבוהות מן הצפוי, היקף החזרות גבוה יותר מהצפוי של מכשירים שמכרה והפרשה גבוהה וחריגה לחובות מסופקים, בגובה של כ־7.3 מיליון שקל. מדובר בחובות מצד לקוחות החברה באנגליה, שהיקפם כ־15 מיליון שקל. לטענת בי־קיור לייזר, גבייתם נתקלת בקשיים רבים המלווים גם בהחזרת חיובים בהיקף ניכר. עוד טוענת החברה כי כשלים בהפעלה האוטומטית של מערך החיוב והגבייה הובילו לכך שלקוחותיה לא חויבו באופן אוטומטי על מכשירים שרכשו — מה שאילץ אותה לפנות באופן יזום אל אותם לקוחות כדי לבצע חיוב ידני.
התוצאות העגומות צפויות גם בהמשך השנה. החברה צופה כי ב־2022 הכנסותיה יצנחו ב־45% לעומת ההכנסות ב־2021, שהסתכמו ב־105.5 מיליון שקל. זאת בין השאר בשל העלייה החדה במחירי הפרסום במדיה הדיגיטלית, שבאמצעותה היא נוהגת לבצע את עיקר פעילות השיווק, והשינויים במדיניות הפרטיות שחלים במדיה.
עוד טוענת החברה כי הפסקת מגבלות הקורונה בעולם הובילה לשינוי בהתנהגות הצרכנים, ששבו לקבל טיפולים נגד כאב במרפאות. זאת לאחר שבתקופת הקורונה חל גידול במכירות ללקוחות שביקשו להמשיך לטפל בבעיות כאב בבתיהם, נוכח הגבלות התנועה. בנוסף היא צופה כי עליית הריבית והאינפלציה יקשו על הצרכנים לרכוש את מוצריה.
בחודשים האחרונים החלה בי־קיור לייזר בתוכנית הבראה שכללה צמצום של 30% ממצבת העובדים, מיקוד השיווק ביעדים מוגדרים ושינוי הפעילות בשוק הבריטי תוך מעבר למכירה באמצעות מפיצים. להערכתה, תוכנית ההבראה ויתרת מזומנים של כ־28 מיליון שקל יאפשרו לה לעמוד בהתחייבויותיה ולשפר את איתנותה. החברה ציינה בדו"חות כי טרם סיימה את תהליך ההתייעלות שלה והוסיפה כי "כשיושלמו יראו את פירותיהם לאחר תקופה".
המחצית הראשונה של השנה התאפיינה בלא מעט תזוזות, בעיקר בשל התפטרויות של בכירים בחברה. בשבועות האחרונים סיים מוטי נבון את תפקידו כמנכ"ל, ובמקומו מונה ד"ר רום אליעז. בין הבכירים שסיימו את תפקידם במהלך החודשים האחרונים: סמנכ"ל השיווק והמכירות, מנהל הפיתוח העסקי, סמנכ"ל הכספים והתפעול הגלובלי, ובימים הקרובים יסיים את תפקידו גם מנהל מחלקת הדיגיטל. היום דיווחה החברה כי מינתה את ניתאי ברון לסמנכ"ל הכספים, ואת עודד זכאי לסמנכ"ל השיווק והמכירות.
- 28.5 מיליון שקל - מכירות בי־קיור לייזר במחצית הראשונה 2022 (לעומת 59.7 מיליון שקל במחצית המקבילה)
- 23.6 מיליון שקל - ההפסד התפעולי של בי־קיור לייזר במחצית הראשונה של 2022