סגור
מפעל נטו מלינדה בקריית מלאכי
מפעל נטו מלינדה בקריית מלאכי (צילום: צפריר אביוב)

בעקבות התנגדות מור: נטו דחתה את הדיון בהגדלת עמלת ההפצה לשותף המרכזי בה

נטו ביקשה לשפר את הסכם ההפצה שנחתם עם יצרנית הבשר טל הל יסכה שבבעלות דוד מצסה. הבעיה: אותו מצסה הוא גם שותף מרכזי בחברת האם נטו אחזקות ומחזיק בכ-23% ממניותיה. בעקבות דרישת מור ובעלת מניות נוספת לקבל פרטים על עדכון ההסכם, החליטה נטו לדחות את ההצבעה בנושא

נטו מלינדה דחתה את הדיון וההצבעה על עדכון הסכם הפצת העופות של השותף המרכזי שלה בשל התנגדות מור גמל (המחזיקה 5.7% מהחברה).
החברה שבשליטת (46%) נטו אחזקות של עדי עזרא (23.5%), הורידה מסדר היום של אסיפת בעלי המניות את עדכון הסכם הפצת העופות של דוד מצסה, השותף המרכזי (22.8%) בחברה האם.
הורדת הנושא מסדר יומה של האסיפה שזומנה לשבוע הבא, התבצעה לבקשת מור ושנהב תעשיות המחזיקה 3 מניות של החברה. נטו מלינדה ציינה כי הדיון וקבלת החלטות בנושא זה יידחו לאסיפה נפרדת שתכונס בהמשך.
המתנגדות ציינו במכתב עמדה שהחברה פרסמה, כי פנו לנטו מלינדה בכתב לפני 10 ימים, בדרישה למסור מידע בנוגע להחלטה, אך לא נענו.
מדובר בעדכון ההסכם שנחתם בין נטו מלינדה לחברת טל הל יסכה של דוד מצסה לפני חמש שנים, לתקופה בלתי קצובה, כשעמלת השיווק וההפצה במסגרת ההסכם נקבעה על 1 שקל בתוספת מע"מ לכל קילו עוף. הסכם זה אושר בדירקטוריון נטו בשנת 2019, כשהחברה העריכה שהיקף המכירות השנתי מההתקשרות עמד על כ- 800 מיליון שקל.
אלא שכשנתיים לאחר החתימה על ההסכם, קנה מצסה כ-23% מנטו אחזקות, ולכן כשהחברה ביקשה לעדכן את הסכם ההפצה, כך שעמלת השיווק תעלה ב-13% ותעמוד על 1.13 שקל בתוספת מע"מ עבור כל ק"ג עוף המשווק על ידי החברה, קבעה רשות ני"ע כי למצסה ולעדי עזרא, כבעלי מניות מהותיים בנטו אחזקות, עניין אישי הדדי בהתקשרות, ולכן עדכון תנאי הסכם, שאושר בועדת הביקורת ודירקטוריון החברה, דורש את אישור אסיפת בעלי המניות.
בהודעת עמדה שהעבירו המתנגדות לחברה נטען כי הזימון ודיווחי החברה אינם מספקים מידע הנדרש לשם קבלת ההחלטה, בין היתר בנוגע לפרטי ההסכם וההשלכות הכלכליות של יחסי נטו מלינדה וטל הל יסכה, מאז שנכרת ההסכם בשנת 2019. עוד ביקשו השתיים פרטים מלאים בנוגע להרחבת הפעילות של נטו מלינדה והספק באוקטובר 2021, כולל אופן קבלת ההחלטות לגביה, וההשלכות הכלכליות שלה. זאת, בהתייחס לכך שלפי דוחות החברה בעקבות ההרחבה חלה ירידה בשיעור הרווח הגולמי של החברה בתחום העופות.
דרישה נוספת, נוגעת לפרטים המלאים בנוגע להענקות אשראי ומקדמות לספק על ידי החברה, אופן קבלת ההחלטות בחברה לגביהן וההשלכות הכלכליות שלהן. זאת, נוכח עלייה בעלויות המימון של נטו מלינדה בעקבותיהן. הטענה כבר עלתה בבקשה לתביעה נגזרת, שהוגשה בשנה שעברה נגד החברה על ידי בעל מניות, ולפיה בתמורה לפרמיה הגבוהה שקיבלה משפחת עזרא על מניות שמכרה למצסה ב-2019, היא העניקה הטבות לטל הל יסכה של מצסה, באופן שפגע בתוצאות הכספיות שלה, מבלי לאשר את הדברים כנדרש, ותוך ניצול לכאורה של פרצה בחוק החברות על מנת להתחמק מקבלת האישורים הללו.
הבקשה לתביעה נגזרת הוגשה אחרי שבשנת 2022 ירדה הרווחיות הגולמית של החברה ל־11.9%, בהשוואה ל- 14.9% בשנת 2021, שבמהלכה בוצעה העסקה מול מצסה. הירידה ברווחיות הגולמית הובלה על ידי המגזר שנקרא "מגזר השוק המקומי", שהוא המגזר שבמסגרתו רוכשת נטו מלינדה את העופות הטריים והקפואים, בין היתר מטל הל, ומשווקת אותם לרשתות השיווק. לפי הדו"חות של נטו מלינדה, "הירידה נבעה בעיקר מהתרחבות בשיווק העופות שבו הרווחיות קטנה יותר".
לפי אותה בקשה, הירידה נגרמה בין היתר בעקבות עלייה של 16 מיליון שקל בהוצאות המימון של נטו מלינדה, בשל עלייה של 145 מיליון שקל באשראי הבנקאי שלה, שנלקח "בעקבות עלייה בהיקף המכירות של החברה והקדמת התשלומים לספק עיקרי של החברה בתחום העופות בהתאם להסכם הסחר ביניהם". הספק העיקרי המדובר הוא טל הל, שההתקשרות עימו הורחבה במהלך שנת 2021.
עוד ביקשו המתנגדות מידע על מעמדם של בעלי השליטה עדי עזרא ודוד מצסה, שבזימון נכתב שהם בעלי "עניין אישי" בעדכון, וכי לאור כך יש לאשר את העדכון כעסקה עם בעל שליטה. עוד ביקשו המתנגדות פרטים על מהות העניין האישי של עזרא ומצסה בעדכון, ובכלל זה פרטים מלאים על על הקשר בין עזרא וכל קרוב שלו למצסה.
בשבוע שעבר הציגה נטו אחזקות את תוצאות הרבעון השני, שהתאפיין בשיפור בכל המדדים וזינוק של 200% ברווח הנקי שהסתכם ב-54 מיליון שקל. מכירות נטו בניהולו של עמי גולדין צמחו ברבעון השני ב-18.6% ל-1.25 מיליארד שקל. תוספת המכירות בגובה 196 מיליון שקל, נרשמה למרות ירידה במכירות לשופרסל המהווה לקוח מהותי, ובעקבות השפעת עיתוי חג הפסח שחל השנה ברבעון השני.
מגזר הפעילות שמבוסס על שיווק והפצת עוף ובשר טרי בכשרויות מהודרות, דגים טריים ומאפים קפואים, הציג ברבעון צמיחה של 10.1% במכירות שהסתכמו ב-482.8 מיליון שקל, והרווח המגזרי של הפעילות טיפס ב-154.4% ל- 23.4 מיליון שקל, כך ששיעורו מהמכירות עלה ל- 4.8% לעומת 2% ברבעון המקביל אשתקד.